چهارشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۷

سینماپرس و جشنواره بین المللی فیلم نوجوان

طالبی: شورای راهبردی «سینمای کودک» وضعیت تولید را در این عرصه ساماندهی کند

محمدعلی طالبی در ویژه برنامه «یک فیلم، یک سلام»

سینماپرس: محمدعلی طالبی کارگردان سینما در آستانه برگزاری جشنواره بین المللی فیلم نوجوان همدان گفت: سالانه میلیاردها سرمایه در سینمای ایران هدر می رود و از این رو انتظار ما از مسئولان شورای راهبردی سینمای کودک این است که وضعیت تولید این گونه سینمایی را ساماندهی کنند.

کارگردان فیلم سینمایی «کیسه برنج» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس با تأکید بر اینکه سینمای کودک و نوجوان سالیان دراز است از مشکلات اجرایی رنج می برد، اظهار داشت: سینمای کودک و نوجوان از مشکلات عدیده ای رنج می برد و مدیران سینمایی باید تدبیری برای برون رفت از این معضلات بیندیشند. به نظرم مدیران و مسئولان سینمای کودک و نوجوان طی تمامی سال های اخیر ثابت کرده اند که چندان دغدغه ای برای این نوع سینما نداشته اند. ما امروزه نیاز به فیلم های خوب و متنوع در ۲ گونه کودک و نوجوان داریم که متأسفانه چنین اتفاقی نیفتاده است.

طالبی ضمن اشاره به بی تفاوتی علیرضا شجاع نوری دبیر این دوره از جشنواره برای عدم حضور فیلم های ایرانی خاطرنشان کرد: قطعاً یکی از دلایلی که آقای شجاع نوری مانند بسیاری از دبیرهای پیشین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان علاقه مند به تولید فیلم صرفاً برای حضور در جشنواره نبودند این بود که طی سال های اخیر نزدیک به زمان برگزاری جشنواره سفارش تولید فیلم به برخی از فیلمسازان داده می شد که با هزینه های گزاف تولید می شدند اما از کمترین کیفیتی برخوردار نبودند و همین باعث می شد کلاً اصل برگزاری جشنواره زیر سوأل برود؛ نکته جالب توجه دیگر این بود که اغلب فیلمسازان مطرح سینمای کودک و نوجوان بیکار بودند و سفارش تولید این گونه آثار به برخی فیلمسازان تازه کار داده می شد.

این کارگردان مطرح سینما یکی از بزرگترین مشکلات سینمای کودک و نوجوان را عدم تخصیص بودجه های مناسب به فیلمسازان مطرح این گونه سینمایی برشمرد و تأکید کرد: من به عنوان یک فیلمسازی که تاکنون ده ها جایزه ملی و بین المللی از جشنواره های مختلف دریافت کرده ام، سال گذشته فیلمنامه ای به نام «کادو» را به سازمان سینمایی ارائه دادم که اتفاقاً پروانه ساخت هم دریافت کرد اما به دلیل عدم تخصیص بودجه و ندادن امکانات دولتی امکان ساخت آن فراهم نشد و من معتقدم که تمامی این ها به دلیل مدیریت های غلط است که برنامه ریزی مشخصی برای آینده سینمای کشور ندارند و از فیلمسازان مطرح که عموماً بیکار هم هستند حمایتی به عمل نمی آورند.

کارگردان فیلم سینمایی «سرخی سیب کال» مشکلات اکران، عدم تخصیص بودجه، عدم اجرای قانون کپی رایت، برخوردهای سلیقه ای تلویزیون و سایر رسانه ها، رانت خواری گروه های خاص در سینما و... را به عنوان برخی دیگر از معضلات مهم امروز سینمای کودک و نوجوان برشمرد و گفت: تا زمانی که مدیران سینمای کشور برای این مسائل مهم چاره اندیشی نکنند نمی توان انتظار داشت که سینمای کودک و نوجوان شکوفا شود.

وی در بخش دیگری از این گفتگو ضمن اشاره به تأسیس شورای راهبردی سینمای کودک گفت: سالانه میلیاردها سرمایه در سینمای ایران هدر می رود و از این رو انتظار ما از مسئولان شورای راهبردی سینمای کودک این است که وضعیت تولید این گونه سینمایی را ساماندهی کنند و به دلیل ارتباط های خود با مدیران سینمایی مشکلات تمامی فیلمسازان دغدغه مند سینمای کودک و نوجوان را به گوش مسئولان برسانند.

طالبی تأکید کرد: ما نیاز داریم برای تمامی کودکان و نوجوانانمان خوراک فرهنگی مناسبی تهیه کنیم تا آن ها به سمت فیلم و کارتون های غربی گرایش پیدا نکنند. آیا مسئولان تاکنون از خود سوأل کرده اند که چرا کودک و نوجوان ایرانی باید فیلم «بتمن» تماشا کند؟ مگر شخصیت های اسطوره های و تاریخی در کشور ما کم است که از فرهنگ غربی می خواهیم برایمان اسطوره سازی کند؟

وی اضافه کرد: من معتقدم که تمامی مسئولان باید دست در دست هم بدهند و جدا از هرگونه دیدگاه سلیقه ای کاری کنند تا فیلمنامه هایی که می تواند کودکان و نوجوانان را ارشاد کند و برای آن ها آموزنده باشد را به تولید انبوه برسانند تا ما در سال های نه چندان دور دچار بی هویتی فرهنگی نشویم.

کارگردان فیلم سینمایی «چکمه» خاطرنشان کرد: ما در سینمای کودک و نوجوان از ۲ معضل مهم و اصلی رنج می بریم که یکی از آن ها آموزش و دیگری تولید است و از این رو شورای راهبردی سینمای کودک می بایست به دور از هرگونه حاشیه ای در ابتدای امر به این ۲ نکته مهم و ضروری توجه نشان دهد تا بتوانیم چشم انداز روشنی را برای سینمای کودک و نوجوان در ایران متصور شویم.

وی در خاتمه این گفتگو تصریح کرد: من این نکته را صراحتاً اعلام می کنم که اگر شرایط فعلی حاکم بر سینمای کودک و نوجوان همچنان بخواهد ادامه داشته باشد و امکانات مناسبی برای تولید فیلم های ارزشمند در این گونه سینمایی مهم فراهم نشود قطعاً تا چند سال آینده جز یک نام چیزی از سینمای کودک باقی نخواهد ماند و نمی توان آینده ای روشن را برای آن متصور بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.