دوشنبه ۹ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۸

بازتاب «محمد رسول‌الله» در روزنامه اسرائیلی اورشلیم پست

فیلم سینمایی محمد رسول‌الله(ص)

تسنیم: یکی از مهم ترین بازتاب های فیلم تازه مجید مجیدی در اورشلیم پست منتشر شده است. این سایت خبری اسرائیلی با بازنشر مطلب رویترز سراغ «محمد رسول الله» رفته که بی شک بسیار تامل برانگیز است.

حضور محسن تنابنده در نقش ساموئل، تاجر یهودی و درگیری هایی که او تا پایان فیلم با هم مسلکان خودش و مسلمانان داشت و همین طور زبان عبری وی در تمام طول اثر مسائلی بود که به نظر می رسید به زودی صدای صهیونیست ها را در آورد اما آنها فعلا در مورد این موضوع سکوت کرده اند و در یکی از اولین گزارش هایی که در مورد «محمد رسول الله» کار کرده اند به دعوای شیعه و سنی بر سر این فیلم پرداخته اند

مطلب این سایت صهیونیستی که بازنشر گزارش مفصل رویترز است با این جملات آغاز می شود: اگرچه انتظار می رود فیلم زندگی حضرت محمد(ص) رکورد باکس آفیس را در ایران شیعه بزند اما برخی سنی ها در دنیای عرب خواستار توقیف فیلم توسط تهران هستند.

رویترز که به بودجه ۴۰ میلیون دلاری فیلم هم اشاره کرده گفته ساخته جدید کارگردان نامزد اسکار ایرانی پرخرج ترین فیلم تاریخ سینمای ایران بوده است. جالب اینجا است که آنها نقل قول مجیدی را از «خط حزب الله» بازتاب داده اند. جایی که وی می گوید برای مبارزه با موج جدید اسلام هراسی در غرب تصمیم به ساخت «محمد رسول الله» گرفته است.

با بیان نحوه نشان دادن پیامبر در این فیلم، رویترز وارد اختلافات شیعیان و اهل سنت می شود. الازهر مصر با نشان ندادن چهره رسول الله راضی نشده. آنها معتقدند بازیگران نباید نقش خاتم الانبیا را بازی کنند. چرا که اکثر آنها در طول دوران بازیگریشان نقش های متفاوتی را بر عهده می گیرند که بسیاری از آنها شایسته کسی نیست که می خواهد نقش پیامبر اکرم را ایفا کند. آنها معتقدند شریعت نه تنها چهره، بلکه اجازه نشان دادن بدن پیامبران را هم نمی دهد.

جالب اینجاست که هنوز عربستان سعودی بیانیه ای رسمی در مورد این فیلم ارائه نکرده است. سامی یوسف خواننده ایرانی الاصل و مسلمان بریتانیایی بیشتر این انتقادات را سیاسی می داند. او که خواننده یکی از ساوندترک های فیلم تازه مجیدی است به رویترز گفته:« من مطمئنم الازهری ها و کسانی که به فیلم انتقاد می کنند هنوز آن را ندیده اند. آنها مخالف فیلمند فقط به این دلیل که صادرات فرهنگی ایران است.»

مطلب رویترز که توسط اورشلیم پست بازنشر شده در پایان همه مسلمانان را یکی می کند و عکس العمل آنها به کاریکاتور چهره پیامبر اسلام در سال ۲۰۰۵، که به ادعای آنها با خشونت، حمله به سفارت خانه ها، بایکوت کالاها و کشتار همراه بود، حمله نظامی با نام اسلام به دفتر شارلی ابدو و کشتن ۱۲ نفر و فتوای امام خمینی (ره) مبنی بر ارتداد سلمان رشدی نویسنده کتاب «آیات شیطانی» را به صورت مغرضانه ای یادآوری می کند. رویترز با اشاره به این که «محمد رسول الله» دومین ساخته سینمایی پس از «الرساله» مصطفی عقاد با بازی آنتونی کویین در سال ۱۹۷۶ است، می گوید فیلم نخست هم با این که پیامبر را اصلا نشان نداد باعث خشم عده ای از آنها شد و در نهایت این کارگردان سوری سال ۲۰۰۵ و در یک بمب گذاری در عمان کشته شد. اما مشخص نیست بمب گذاری به فیلم مرتبط بوده یا خیر!

در پایان رویترز با اشاره به دیدار مقام معظم رهبری از دکور و صحنه فیلم تازه مجید مجیدی این اقدام را نشانه یک پشتیبانی محکم از فیلم توسط رهبری دانسته. آنها از قول مسئولان یک سینما که خواسته اند به خاطر مسائل قانونی (!) نامشان فاش نشود عنوان کرده «محمد رسول الله» تا این لحظه پر طرفدار ترین فیلم سینمایشان است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.