جمعه ۶ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۴

انیمیشنی با تکیه بر داستان حضرت نوح (ع)

«همه موجودات کوچک و بزرگ »؛ محصولی اروپایی در برابر کمپانی‌های آمریکایی

انیمیشن همه موجودات کوچک و بزرگ

سینما پرس: بهاره خدابخش/ اگرچه این اثر تا حدودی کیفیتی مانند کارهای کمپانی های بزرگ آمریکایی دارد و کارگردان توانسته است از خلاقیت های بصری خوبی بهره ببرد تا جغرافیای فیلم را منعطف تر و ملموس تر جلوه دهد، اما کمبود بودجه را می توان در بین طراحی شخصیت ها به عینه دید.

 انیمیشن جدید « همه موجودات کوچک و بزرگ »، محصول مشترک چند کشور اروپایی است که روایتگر بعدی دیگر از داستان حضرت نوح (ع) است. موضوعی که در هر سه کتاب آسمانی با اندک اختلافی، بیان شده و به همین دلیل است که تا به امروز شاهد ساخت فیلم های بسیاری در رابطه با زندگی و در کل اتفاقات دوران رسالت نوح(ع) بوده ایم. اما با وجود شواهد مکتوب، فیلمسازان، تنها تراوشات ذهنی خود را خلق کرده و هر بار روایت تازه ای از این  واقعه مستند به تصویر می کشند. نگاهی کوتاه به انیمیشن «همه موجودات کوچک و بزرگ » می اندازیم تا با ساختار نه چندان مطلوب آن بیشتر آشنا شویم.

داستان چیست؟

داستان با بحرانی به نام سیل آغاز می شود، همه حیوانات از سرتاسر جهان در یک نقطه جمع شده اند و منتظر ورود به کشتی نوح(ع) هستند، در این بین پدر و پسری به نام فینی که موجودات کوچک و دست و پا چلفتی معرفی می شوند، با تغییر چهره، خود را وارد کشتی می کنند، اما طی اتفاقی، فینی و توله گربه ای وحشی به نام لیا از کشتی جا می مانند و مسیر داستان را تغییر می دهند...

کاراکترهایی مصنوعی در فضایی منعطف

یکی از مواردی که از همان ابتدای تماشای فیلم، مشاهده می شود، ضعف در طراحی کاراکترهاست، چه فینی و پدرش که جزو نقش های اصلی  فیلم هستند و چه باقی شخصیت ها ساختار فیزیکی ضعیفی دارند. طراحی گونه حیوانی فینی، بسیار ابتدایی و تقلید شده است، اما نکته مثبت در تکسچر و یا جنسیت این حیوانات به قول فیلم، خانه به دوش است که کیفیت نازل طراحی باقی کاراکترها را اندکی جبران می کند.

با این وجود فضا و بک گراند محیط ، تا حدودی کیفیتی مانند کارهای کمپانی های بزرگ آمریکایی دارد و کارگردان توانسته است از خلاقیت های بصری خوبی بهره ببرد تا جغرافیای فیلم را منعطف تر و ملموس تر جلوه دهد، اما کمبود بودجه را می توان در بین طراحی شخصیت ها به عینه دید، تنها فینی و پدرش که هدف اصلی فروش و معرفی فیلم هستند با ظرافت و دقت بیشتری انیمیت و رندر شده اند، حتی لیا که همراه فینی در بیشتر سکانس ها حضوری مستمر دارد، کاراکتری ضعیف و مصنوعی از نظر تکنیک ساخت، محسوب می شود.

انیمیشن همه موجودات کوچک و بزرگ

داستانی کوتاه در قالب دقایقی طولانی

شاید داستان و سوژه حضرت نوح(ع) و اتفاقات مهم دوران زندگی اش چیزی است که می توان ساعت ها آن را در قالب تصویر دید و لذت برد، اما این نکته مستلزم فیلمنامه ای کامل و پر کشش است، انیمیشن همه موجودات کوچک و بزرگ ، با وجود بهره گرفتن از داستان پر تنش کشتی نوح (ع)، نتوانسته است در تمام مدت نمایش خود، حق مطلب را ادا کند و این از همان دقایق ابتدایی فیلم آغاز می شود، وقتی که فینی و لیا از کشتی جا می مانند، به راحتی می توان باقی ماجرا را حدس زد.

کلیشه یافتن راهی برای نجات که مطمئنا شخصیت های دیگری را به داستان اضافه می کند و متعاقبا مشکلات بعدی که گروه را به چالش می اندازد و در نهایت موفقیت و نجات ؛ این خط داستانی آشنا و نخ نما شده، با اندکی جریانات فرعی، فیلمنامه انیمیشن همه موجودات ... را می سازد. حتی پرداخت هایی که در بعضی صحنه ها موجب خندیدن مخاطب می شود، کاملا تقلید شده و تکراری است و به عبارتی داستان فیلم در همان نیم ساعت نخست پایان یابد.

انتخابی هوشمندانه

با وجود درام و پرداخت ضعیف در طول داستان، فیلم آغازی بسیار امیدوارکننده دارد. کاراکتر حضرت نوح در فیلم دیده نمی شود اما تصمیمات و دستورهای وی که توسط شیر یا همان سلطان جنگل اجرا می شود، شریان اصلی داستان را طراحی می کند. در واقع حضور لفظی نوح در میان دیالوگ های شخصیت شیر، توجیه ساخت کشتی عظیم الجثه و انتخاب به ظاهر ناعادلانه حیوانات است. حیوانات طبق لیستی که در اختیار شیر و دو دستیار دیگرش قرار گرفته اند انتخاب می شوند یعنی تنها آن دسته از حیواناتی که اسمشان در لیستی که از نوح دریافت شده است، حق ورود به کشتی را دارند و این سوژه و دلیل اتفاقات بعدی فیلم است.

اما سوالی در اینجا مطرح می شود که در انتها جواب آن را به طرز هوشمندانه ای مشاهده می کنیم. فینی و پدرش و همچنین باقی موجوداتی که به ظاهر بی استعداد هستند از قافله نجات یافتگان نوح جا می مانند و کارگردان، تصمیم پیامبر و متعاقبا خود خداوند را ناعادلانه و تبعیض آمیز نمایش می دهد، اما در پایان فینی و پدرش با وجود تلاش بسیار برای رسیدن به کشتی، چیزی که همیشه به دنبال آن بوده اند، یعنی محل زندگی مناسب خود را در دریا می یابند و این اتفاق برای تمام موجودات جامانده از کشتی رقم می خورد، نگاهی متفاوت که تصمیم نوح را حساب شده و منطقی نمایش می دهد.

تلاشی قابل تحسین

«تابی جنکل» در مقام کارگردان سعی بیشتری به نسبت داستان تک بعدی اثر کرده است. شخصیتی مانند فینی قطعا جز آن کاراکترهایی نخواهد بود که بتواند همتراز با شخصیت های دیزنی و پیکسار، محبوب و به یادماندنی شود، اما می تواند نماینده و افتخار خوبی برای کشور کوچکی مانند لوکزامبورگ با جمعیتی حدود ۵ هزار نفر و داشتن تنها یک دانشگاه باشد .

نظرات

  • ۱۳۹۴/۰۶/۱۰ - ۱۲:۳۹
    2 1
    بنظرم نگارنده این متن به هیچ متوجه موهن بودن این انیمیشن نشده. خدا و نوحی که دو حیوان را جا میگذرانند و خدایی که مخلوقات خود را فراموش می کند ولو کوچکترین آنها را به راستی لایق پرستش است؟؟ اثر موهنی است که بسیار زیرکانه مبانی عقیدتی را در ذهن مخاطب به چالش می کشد به خصوص مخاطب نوجوان و خردسال. تصور کنید نسلی که با تماشا این چنین برنامه هایی رشد می کند چه ذهنیتی ناخودآگاه از مقوله هایی چون توحید، نبوت و غیره خواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.