یکشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۷

در گفت و گو با سینماپرس اعلام شد

آغاز بازتولید مستند «شلمچه»/ فارسی: اطلاعات محرمانه‌ای از چگونگی شهادت غواصان شهید را روایت خواهم کرد

محمدعلی فارسی*

سینماپرس: محمد علی فارسی مستندساز کشورمان از بازتولید فیلم مستند «شلمچه» با محوریت شهدای غواص خبر داد.

این مستند ساز در گفت وگو با خبرنگار سینماپرس درباره جدیدترین فعالیتش گفت: سال ۷۴ در موسسه روایت فتح فیلم مستندی  با نام «شلمچه» در خصوص چگونگی به شهادت رسیدن غواصان ایرانی ساختم و تحقیق کاملی در این مورد انجام دادم  که همان سال هم پخش شد. اما بنا به فراخور حال آن زمان، برخی از بخش های اصلی این فیلم  مستند از تلویزیون جمهوری اسلامی پخش نشد.

وی در مورد علت عدم پخش بخش های اصلی این مستند گفت: آن زمان شرایط کاملا بسته بود و چون رژیم بعث عراق هنوز در این کشور حاکم بود نمی توانستیم  تمام موضوعات را در فیلم بگنجانیم و به صورت کلی بخش هایی از این فیلم امکان نمایش پیدا کرد.

فارسی گفت: در حال حاضر مشغول بازتولید این مجموعه بوده و سعی داریم صحنه های این فیلم را دوباره تدوین کنیم.

وی توضیح داد: بعد از تشییع پیکر شهدای غواص در روزهای اخیر برای مردم خیلی سوال بود که نحوه به شهادت رسیدن این عزیزان چگونه بوده است؛ اخبار ضد و نقیضی هم در این خصوص  منتشر شد و در بعضی موارد حتی گفته می شد که در عملیاتی که شکست خوردیم این افراد به شهادت رسیدند اما در حقیقت اینگونه نیست.

وی اضافه کرد: این افراد بزرگترین عملیات جنگی که با پایان جنگ همراه بود را با موفقیت پشت سر گذاشتند اما تصور عموم مردم برخلاف این واقعیت  است و  برای روشن شدن افکار عمومی در خصوص این شهدا توضیحات لازم و کافی در فیلم بیان می شود.

این مستند ساز ادامه داد: برای اولین بار اطلاعات کامل در مورد شهادت این غواصان پخش خواهد شد چرا که سالهای سال این اطلاعات محرمانه بود و کسی نمی توانست در مورد آن به راحتی حرف بزند.

وی در مورد مدت زمان این مستند گفت: حدود ۷۰ دقیقه برای این فیلم مستند در نظر گرفته شده که در حال اصلاح نهایی و تدوین مجدد آن هستیم و به احتمال فراوان از شبکه اول سیما به نمایش در خواهد آمد.

عوامل سازنده نسخه قدیمی این مستند عبارتند از : تهیه کننده : مهدی همایونفر، تصویربردار: مرتضی شعبانی، اصغر بختیاری، محمدرضا معصوم زادگان، صدابردار: پرویز رمضانی، رضا سبحان زاده تولید شده در موسسه روایت فتح.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.