چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۹

وعده جدید ایوبی در حمایت از فیلمهای مشکل دار

رئیس سازمان سینمایی کشور: گفتگوی هنرمندان با رسانه‌ها را نمی‌پسندم!؟

حجت الله ایوبی در جمع خبرنگاران

سینماپرس: حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی که این روزها در تکاپوی پاسخ به نامه انتقادی کمیسیون فرهنگی مجلس خطاب به وزیر ارشاد در حوزه سینماست، در گفتگویی با یکی از رسانه های منسوب به جریان اصلاح طلب بار دیگر به طرح سخنان پیشین خود در حوزه های مختلف پرداخت؛ متهی با وعده ای جدید و ذکر این جکله که گفتگو هنرمندان با رسانه ها را نمی پسندد! این در حالیست که بسیاری از سینماگران برای طرح مطالبات خود هیچگاه امکان همکلامی با ایوبی را در این دو سال پیدا نکرده اند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس بخشی از گفتگوی رئیس سازمان سینمایی به نقل از ایسنا به شرح ذیل است:

رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به این پرسش که با شناخت تازه‌ای که از سینما بدست آورده، اگر بازهم مدیریت سینما به او پیشنهاد شود، این سمت را خواهد پذیرفت به ایسنا گفت: هرگز از پذیرش این مسئولیت پشیمان نیستم اما این به معنای این نیست که سختی نکشیدم چراکه دو سال گذشته سخت‌ترین دوران زندگیم بوده است.

رییس سازمان سینمایی درباره مهم‌ترین دستاوردش در این دو سال گفت: درباره این موضوع بهتر است خودمان صحبتی نکنیم و بیشتر شنونده همه نظرات باشیم. اما مهم‌ترین اتفاق این است که همه چیز دارد به حالت طبیعی خود برمی‌گردد. سینمای ایران دارد زندگی طبیعی‌اش را از سر می‌گیرد و بار دیگر به سبد کالای مردم برمی‌گردد. مثل اینکه بعد از یک زلزله شدید، همه دوست دارند به حالت عادی برگردند. در این مدت حتی سینماگران هم با یکدیگر آشتی کرده‌اند. سالن سینما ساخته می‌شود. آرزوی ما بود که سینما جزو مطالبات مردم بشود، چیزی که حالا در حال وقوع است.

وی در پاسخ به این پرسش که حاشیه‌ها چقدر بر اجرای ایده‌آل برنامه‌هایش اثرگذار بوده است‌، توضیح داد: از روز اولی که به سازمان آمدم، حاشیه‌ و بحران‌ در سینما وجود داشت. شما یک خبر می‌شنوید و آن را در مطبوعات پیگیری می‌کنید، اما برای ما یک خبر نیست. همه این حاشیه‌ها از ما وقت و انرژی می‌گیرد. مثلا همین اتفاق اخیری که برای فیلم «رستاخیز» رخ داد، کلی وقت و انرژی گرفت. به هر حال متاسفانه جماعتی از روز اول می‌خواستند تمرکز ما را بگیرند و از این دیدگاه، حاشیه‌ها خیلی اثرگذار بوده چون از بخش مهمی از وقت و انرژی و تمرکز ما را می‌گیرد.

رییس سازمان سینمایی با ابراز خرسندی از فروش فیلم‌ها در چند ماه گذشته اضافه کرد: امسال به لحاظ گیشه سال درخشانی داشتیم و در همه ماه‌ها رکود زدیم البته گاهی می‌گویند ما به گروه هنر و تجربه خیلی توجه داریم، در حالیکه این گروه خیلی به اکران سینمای ما کمک کرده است چون با اکران فیلم‌های این گروه در بعضی ازسالن‌ها‌، فضا برای اکران فیلم‌های پرمخاطب بیشتر باز شد و به لحاظ اکران کمتر مشکل داریم.

این مدیر هنری همچنین خاطرنشان کرد: حرف غیرقابل قبولی است که توقع داشته باشیم هر فیلمی ساخته می‌شود، حتما باید اکران بگیریم ما محکوم نیستیم تمام فیلم‌ها را اکران کنیم البته شورای پروانه ساخت تلاش می‌کند به فیلمسازان مشاوره بدهد تا فیلم‌هایی بسازند که قابلیت اکران را داشته باشد و از ساخت فیلم‌هایی که شانسی برای اکران ندارد، پیشگیری کند.

وی ادامه داد: اگر فیلمی به هر دلیلی دچار مشکل اکران شود، ما آن را می‌خریم تا سرمایه مادی‌ سازندگانش برگردد و در کنار آن به آن فیلمساز کمک می‌کنیم تا فیلم بعدی‌اش راحت‌تر ساخته شود. هرچند فیلم سرمایه آن فیلمساز است اما از دیدگاه ما سرمایه اصلی خود فیلمساز است که نباید خلاقیتش در یک فیلم مشکل‌دار متوقف شود.

ایوبی در ادامه با اشاره به روند ساخت سازمان سینمایی برای ساخت فیلم‌های فاخر توضیح داد: اگر بودجه کافی داشتیم، هیچ ایرادی ندارد فیلم‌های پرهزینه و ارزشی هم ساخت اصولا به ساخت فیلم‌های دفاع مقدسی و ارزشی علاقه داریم. زیرا سینما به همه انواع فیلم‌ها نیاز دارد و این گونه فیلم‌ها صنعت سینما را پیش می‌برد. نمی‌خواهیم هالیوودی شویم اما باید به فکر ارتقاء سیستم فنی و تکنیکی سینمای خود باشیم.

رئیس سازمان سینمایی در ادامه درباره مشکلات اکران عمومی بعضی فیلم‌های جشنواره فجر و در پاسخ به این پرسش که سال گذشته گفته بود فیلم‌های جشنواره فجر آثار بی حاشیه‌ای هستند که بعدا هم در اکران دچار مشکل نمی‌شوند، تصریح کرد: فیلم‌های خوبی در جشنواره فجر نمایش‌ داده می‌شود، اما به وجود آمدن مشکلات اکران عمومی برای بعضی از این فیلم‌ها معضلی است که همیشه بوده و ما تلاش کردیم آن را به حداقل برسانیم. در کنار آن خیلی از فیلم‌هایی که کسی انتظار اکرانشان را نداشت، به نمایش در آمدند.

رییس سازمان سینمایی با اشاره به تنگناهای مالی برای راه‌اندازی صندوق بیمه بیکاری ادامه داد: قرار بود بودجه سال گذشته سینما صد درصد تخصیص یابد و قصد داشتیم بخشی از آن را برای این صندوق اختصاص دهیم، اما متاسفانه بودجه به طور کامل تخصیص داده نشد و این امر تحقق پیدا نکرد.

وی یادآور شد: امسال هم که از آغاز به عنوان سال ریاضت اقتصادی نام گرفته‌ و معلوم است که این بودجه اختصاص داده نمی‌شود با این حال تمهیدات دیگری داریم. مهم‌ترین حسنش این بود که راهکارهای این قضیه معلوم شد. خیلی آرزو داشتم این صندوق همزمان با روز ملی سینما راه اندازی شود که متاسفانه امکانش نیست اما در هر حال امیدوارم وضعیت اقتصاد سینما بهتر شود چراکه امنیت شغلی سینماگران و منزلت اجتماعی آنان در گرو وضعیت اقتصادی سینماست.

ایوبی با اشاره به اینکه سال آینده نیز بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر همچون امسال به صورت مجزا برگزار می‌شود، افزود: دبیر این بخش بزودی معرفی خواهد شد و این مجزا کردن مطمئنا اتفاق درخشانی خواهد بود.

او در پاسخ به میزان رضایتش از بخش بین‌الملل دوره گذشته جشنواره فجر با توجه به انتقادات مطرح شده، توضیح داد: بعضی ویژگی‌هایش جشنواره امسال خوب بود و بخشی از بخش‌های دیگرش می‌توانست خیلی بهتر باشد.

حجت‌الله ایوبی در پایان صحبتش گفت: آنچه را که اصلا نمی‌پسندم، سخن گفتن هنرمندان از طریق رسانه‌ها است. این گفتگوهای رسانه‌ای اصلا بر من اثرگذار نیست و حتی گاه نتیجه معکوس داشته است. چرا که ما همواره می‌توانیم با یکدیگر گفت‌وگو کنیم و نیازی نیست دوستان مسائل خود را از طریق رسانه‌ها به ما اعلام کنند. من مدیری هستم که تمام لحظات در تعطیلات و اعیاد رسمی و حتی تا لحظه تحویل سال پیگیر کار سینماگران هستم.

نظرات

  • صدرا ۱۳۹۴/۰۵/۰۷ - ۱۳:۳۶
    4 0
    وای براین کشور واقعا چه خبره این آقای دکتر در جملات خود حرفهایی می زند که با اهداف کار خود منافات دارد وبیگانکی اش از سینما وهنر را آشکارتر می سازد هنر ایران هیچ زمانی این دیکتاتوری را تجربه نکرده ما شنیدیم کات یعنی خفه شو اما ندیدیم چشم آقا هیچ کس حرف نمی زنه از نوبساز

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.