چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴

مهمانان ناخوانده گالری‌ها از سینما می‌آیند+ تصاویر

گالری شکوه

مشرق: سال‌هاست که انتقاد به حضور بازیگرانی که به واسطه شهرت خود با فروش خوب در گالری‌ها می‌رسند نقل مجلس‌هاست ولی این روال کماکان ادامه دارد و کسی هم نمی‌تواند به اسب افسارگسیخته بازار هنر ایران لگام بزند.

چند روز دیگر نمایشگاهی از آثار فتومدیای صابر ابر در یکی از گالری‌های تهران به نمایش درخواهد آمد. این یعنی یک بار دیگر شاهد حضور بازیگری در عرصه هنرهای تجسمی خواهیم بود. هنرهایی که یا به واسطه حضور مافیای خرید و فروش آثار تجسمی یا به واسطه گالری‌های زنجیره‌ای و گاه هم به واسطه مهمانان ناخوانده‌ای هر روز باید تنش بلرزد.


درست از زمان برگزاری نخستین اکسپوی عکس ایران که از سوی فرهنگستان هنر در مؤسسه فرهنگی و هنری صبا برگزار شد، عکس‌های این هنرپیشه‌ها از جمله رضا کیانیان و نیکی کریمی نیز برای نخستین بار در میان عکس‌های پیشکسوتان عرصه عکاسی ایران به دیوار آویخته شد. این موضوع به کام برخی‌ از عکاسان قدیمی و پیشکسوت ایران خوش نیامد به خصوص که قیمت آثار آن‌ها بسیار بیشتر از عکاسانی قیمت‌گذاری شده بود که سال‌ها در این زمینه فعالیت کرده بودند.

 

مهمانان ناخوانده گالری‌های از سینما می‌آیند

 

سال ۱۳۸۵، موسسه صبا وابسته به فرهنگستان هنر نمایشگاهی به نام اکسپو عکس صبا برگزار کرد و از عکاسان مطرح کشور خواست که قطعاتی از عکس‌های خود را برای فروش به این نمایشگاه بیاورند. در آن نمایشگاه بیشتر عکاسان مطرح حضور داشتند ولی فروش مختصص عکسای بود که از پرده سینما به این حوزه وارد شده بودند.

یکی از مطرح‌ترین عکس‌ها و از جمله تاثیرگذارترین عکس‌های کشور عکس دیدار همافران با امام خمینی (ره) در سال ۱۳۵۷ بود که تاثیری شگرف بر روند انقلاب داشت. در اکسپو عکس صبا در آن سال زنده‌یاد حسین پرتویی که آن سال‌ها در بستر بیماری بود اصل عکس امام با همافران را برای فروش به  این نمایشگاه فرستاد که با دید به اصطلاح داوران و قیمت‌گذاران اکسپوی عکس صبا آن عکس دو  میلیون و پانصد هزار تومان قیمت گذاشته شد. اما متاسفانه حتی با این قیمت هم کسی حاضر نشد این عکس مهم را بخرد در صورتی که در همین نمایشگاه عکس‌هالی نیکی کریمی، رضا کیانیان و یکی دو نفر دیگر از حوزه سینما با فروش‌های چند ده میلیونی مواجه شد.
 

مهمانان ناخوانده گالری‌های از سینما می‌آیند

 

این روند به مذاق بازیگران خوش آمد و بعد از کریمی و کیانیان، نوبت به ستاره اسکندری، حامد بهداد، هدیه تهرانی، لیلا اوتادی و برخی دیگر از بازیگران رسید که پا به عرصه هنرهای تجسمی بگذارند. البته پیش از اینها ناصر تقوایی و عباس کیارستمی نیز حضوری حرفه ای در بازار عکس ایران داشتند ولی بازیگران و سوپراستارهای سینما به مدد چهره خود در سینما گوی رقابت را از عکاسان ربودند و نگاه خریداران را به خود جلب کردند.

 

مهمانان ناخوانده گالری‌های از سینما می‌آیند

 

نمایشگاه‌های آنها اگرچه از نظر تکنیکی حرفی برای گفتن نداشت ولی از نظر فروش بسیار خوب عمل می‌کرد. کیانیان با نمایشگاه " قار سوم " در گالری ماه مهر و یا هدیه تهرانی با نمایشگاه " آبان نگان"  و سایرین با فروش‌های چند ده و چند صد میلیونی عکس‌های خود مواجه بودند در صورتی که بسیاری از عکاس‌ها از فروش رفتن آثار خود گلایه می‌کردند.

در این میان افرادی مثل کیانیان باز هم جلوتر رفته و پا در گلیم مجسمه‌سازان هم کردند و نمایشگاهی از مجسمه‌ای خود که در حقیقت چوب‌هایی بودند که وی از کنار دریا پیدا کرده بود. جالب اینجا بود که او بعد از این مجموعه فعالیت توانست به عنوان پای ثابت حراج تهران با گروه سمیع آذر ارتباط خوبی هم بگیرد. در تمام اینها خانه هنرمندان ایران به عنوان حامی تمام قد این بازیگران پشت سر آنها ایستاده بود.

 

مهمانان ناخوانده گالری‌های از سینما می‌آیند

 

این میهمانان ناخوانده بعد از حضور زیاد و قابل تامل در حوزه تجسمی، از سوی هنرمندان و کارشناسان این حوزه  به استفاده از شهرت سینمایی‌شان در عرصه عکاسی ایران و فروش چندین میلیونی عکس‌هایشان متهم شدند. عکس‌هایی که از نظر عکاسان قدیمی و صاحب‌نظر درخور این قیمت‌گذاری‌ها نبود. اما به هر جهت، عرصه عکاسی ایران میهمانان تازه‌واردی داشت که بعد از برپایی اکسپو و اعلام ورودشان به عرصه عکاسی ایران،‌اقدام به برپایی نمایشگاه‌های انفرادی عکس‌هایشان کردند.

 

مهمانان ناخوانده گالری‌های از سینما می‌آیند

 

بعد از رضا کیانیان،‌لاله اسکندری، حامد بهداد و نیکی کریمی و ... این بار نوبت به صابر ابر رسیده است تا توانمندی‌هایش را در زمینه عکاسی به نمایش و قضاوت عموم بگذارد. به احتمال زیاد با توجه به شهرت سینمایی این هنرپیشه جوان، جمعیت زیادی در افتتاحیه نمایشگاه آثار او حضور خواهند یافت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.