یکشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۸

در پی آغاز پیش تولید اثری با موضوع عاشورا؛

پیشنهادات «شورجه» برای موفقیت بیشتر فیلم«ثارالله»/ در تولیدات مذهبی باید از مجرب‌ترین هنرمندان دغدغه‌مند استفاده شود

جمال شورجه

سینماپرس: جمال شورجه کارگردان سینما و تلویزیون در پی انتشار خبر تولید یک فیلم سینمایی جدید در مورد زندگی حضرت امام حسین (ع) و واقعه عاشورا با عنوان «ثارالله» خطاب به مجتبی فراورده کارگردان این فیلم گفت: بهترین و مجرب ترین هنرمندان دغدغه مند باید برای ساخت فیلم های مذهبی مورد استفاده قرار گیرند تا چشم جهانیان به این گونه آثار خیره شود.

کارگردان فیلم سینمایی «عملیات کرکوک» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود:  همانقدر که در مرحله نگارش فیلمنامه این آثار استفاده از نظرات کارشناسان مجرب خوب و تأثیرگذار است در مرحله ساخت نیز می بایست از بهترین های هنر فیلمبرداری، طراحی صحنه و لباس، بازیگری و... استفاده شود تا اثر به جاودانگی دست پیدا کند. همچنین کارگردانان این آثار نیز باید از میان افراد دغدغه مند نسبت به مسائل دینی انتخاب شوند که ضمن برخورداری از تجربه کافی در زمینه تولید فیلم، بتوانند با دیدگاهی اسلامی این آثار را به تصویر بکشند.

وی گفت: یک اثر مذهبی و تاریخی خصوصاً در مورد زندگی حضرت امام حسین (ع) و یارانش که ضمن دارا بودن رگه های دینی و مذهبی قصه ای تاریخی محسوب می گردد می بایست از پشتوانه تحقیقی و پژوهشی کامل وجامعی برخوردار باشد تا بتواند در جوامع مختلف تأثیرگذار بوده و توجه همگان را به سوی این اثر جلب کند.

وی با تأکید بر اینکه وظیفه فیلمنامه نویسان آثار دینی و تاریخی بسیار سنگین است، اظهار داشت: نویسندگان فیلمنامه های دینی و تاریخی می بایست در مورد تمامی جزئیات و جوانب آثارشان تحقیقات گسترده ای داشته باشند و ضمن مطالعه در مورد زندگینامه شخصیت های برجسته دینی و تاریخی، با استفاده از نظر کارشناسان و مورخین مجرب و خوش فکر که دارای سلامت باطنی هستند نوشته خود را نهایی کنند.

شورجه سپس تصریح کرد: متأسفانه برخی از مورخین و یا کارشناسان تاریخی تعابیر شخصی خود را از یک شخصیت مذهبی دارند که این امر بسیار اشتباه است. فیلمنامه نویسان و سازندگان آثار تاریخی به ویژه آثاری که رویکردی مذهبی و دینی دارند می بایست از نظرات کارشناسان با نگاه هایی ناب و سالم استفاده کنند و با عالمان و دانشمندان دینی برای تأیید آثارشان وارد بحث و گفتگو شوند.

این کارگردان ادامه داد: یک فیلمنامه تاریخی باید ضمن دارا بودن تمامی عناصر جذاب برای مخاطبان، مقید به واقعیت های تاریخی باشد و قصه باید در این گونه آثار به گونه ای روایت گردد تا پیام درستی به مخاطبان انبوه این گونه فیلم ها و سریال ها منتقل شود. یک اثر هنری تاریخی و مذهبی می تواند در تاریخ یک کشور ماندگار شود و از این رو باید این گونه فیلمنامه ها منتج به عبرت آموزی برای نسل های جدید شوند که این اتفاق تنها با تحقیقات جامع و کامل امکان پذیر است.

کارگردان فیلم سینمایی «سی و سه روز» استفاده از نظرات علمای دینی و مراجع عظام تقلید را بهترین عنصر برای موفقیت یک اثر تاریخی و مذهبی برشمرد و تأکید کرد: علمای دین همیشه می توانند به بهترین شکل ممکن دست به هدایت گری بزنند، از این رو لازماست که سازندگان آثار دینی و مذهبی از نظرات علما در رابطه با تولید اثرشان استفاده کافی ببرند.

وی همچنین با تأکید بر اینکه یک اثر تاریخی می بایست جنبه های دراماتیک و نمایشی نیز داشته باشد خاطرنشان کرد: صرف تاریخ نگاری از یک واقعه و یا زندگی یک شخصیت آن چنان که باید و شاید از جذابیت برای مخاطبان برخوردار نیست چرا که اصولآً در زندگی معصومین (ع) جنبه های نمایشی چندانی وجود ندارد و اگر این جنبه های نمایشی در یک فیلم یا سریال مورد توجه قرار نگیرند آن اثر هنری به ثمر نمی نشیند و نمی تواند اثری را ارائه دهد تا برای عامه مخاطبان از جذابیت های لازم برخوردار باشد.

شورجه در عین حال ادامه داد: البته یک فیلمساز و یا فیلمنامه نویس به هیچ عنوان نباید برای جذابیت بخشیدن به زندگی معصومین (ع) از مستندات دور شود بلکه وجوه نمایشی می بایست واقعی باشند و فیلمساز تنها با دراماتیزه کردن وقایع زندگی شخصیت ها به آن ها دست پیدا کند والا اعمال سلیقه های شخصی به طور قطع و یقین لطمه شدیدی به واقعه تاریخی و یا زندگی یکی از بزرگان تاریخ و دین می ز

شورجه در خاتمه این گفتگو تأکید کرد: یک اثر تاریخی و مذهبی اگر از این جنبه ها برخوردار شود می تواند برای تمامی ابنای بشر در سراسر گیتی ملموس و باورپذیر باشد و قطعاً همه ادیان از آن استقبال شایانی را به عمل خواهند آورد چرا که وجوه زندگی کلیه پیامبران و ائمه معصومین جهانی است و این آثار اگر خوب ساخته شوند برای تمامی مردم با هر تفکر، سلیقه و دیدگاهی می تواند جذاب باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.