دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۴

در نشست خبری امروز عنوان شد؛

دبیر جشنواره تئاتر فجر: امسال از جوانان نسل نو متن نمی‌پذیریم!

سعید اسدی

سینماپرس: سعید اسدی دبیر سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر صبح امروز در یک نشست خبری عنوان کرد که امسال به جهت بهره گیری بیشتر از حضور حرفه ای ها از برخلاف سال‌های گذشته از جوانان نسل نو متن نمی‌ پذیرند!

به گزارش خبرنگار سینماپرس، نخستین نشست رسانه ای سعید اسدی دبیر سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر صبح امروز در سالن کنفرانس مشاهیر مجموعه تئاتر شهر با حضور تعدادی از مدیران تئاتری و اهالی رسانه برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری اسدی با اشاره به اینکه فراخوان این دوره از جشنواره با توجه به نقد دوره های گذشته تنظیم شده است، اظهار داشت: ما تلاش کردیم در تدوین فراخوان جشنواره سی و چهارم بر اساس چشم انداز کلی نقدها رویکرد فراخوان را تنظیم و لحاظ نماییم.

وی سپس خاطرنشان کرد: من معتقدم که همگی ما باید به عنوان یک رخداد بزرگ جهانی به سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر نگاه کنیم و این نوع نگاه را باید میان تمامی اهالی تئاتر تقویت نماییم. از این رو من برای تدوین فراخوان این دوره از جشنواره با اهالی فن و کارشناسان گفتگوهای زیادی داشتم که ماحصل آن منجر به تدوین فراخوان شد.

اسدی در ادامه این نشست تأکید کرد: جشنواره تئاتر فجر باید به سمت ارتقای حرفه ای پیش برود. ما هم اکنون در نظام تولید تئاتر نقص های فراوانی داریم که از جمله آن مبحث تولید اثر برای حضور در جشنواره است از این رو ما در نظر داریم در سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر آمار تولید آثار نمایشی را کم کنیم و به سایر جنبه های حرفه ای جشنواره بپردازیم. هرچند که شاید در ابتدا این امر مانند یک شعار به نظر بیاید اما ما تنها هدف مان این است که رویکرد تولید و اجرا محوری را از میان برداریم و بیشتر از تولیدات گذشته حوزه تئاتر در جشنواره بهره مند شویم.

دبیر سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر ادامه داد: ما امسال تنها بخش و درصد اندکی از بودجه های خود را برای تولید آثار نمایشی برای حضور در این رویداد مهم فرهنگی و هنری اختصاص خواهیم داد و از سوی دیگر تعداد اجراهای نمایش ها را نیز به شدت کم خواهیم کرد. به گونه ای که از جدول ۱۱۵ اجرایی سال گذشته به حدود ۷۵ اجرا در این دوره از جشنواره خواهیم رسید. 

وی سپس در این باره تصریح کرد: این کاهش تعداد آثار در جشنواره چندین مزیت مهم در پی دارد از جمله آنکه به ارتقای کیفی آثار نمایشی به شدت کمک می کند و باعث می شود تا کمک هزینه و حمایت مالی از گروه های نمایشی بیشتر از پیش شود. همچنین امکان اجرای بیشتر آثار در طول جشنواره فراهم می شود و دیگر آثار تنها یک اجرا در جشنواره نخواهند داشت و همین امر باعث می شود اعتبار حضور در جشنواره بین المللی تئاتر فجر ارتقا پیدا کند.

اسدی افزود: هدف ما ارتقای کیفی هنر مهم و تأثیرگذار تئاتر است و به همین دلیل امسال تلاش ما این است که از نگاه آماتوریسم در جشنواره عبور کنیم و به سمت یک نگاه حرفه‌ای برویم از این رو برخلاف سال‌های گذشته از جوانان نسل نو متن نمی‌ پذیریم بلکه چهار راه ورودی در این بخش را مشخص کرده‌ایم اول آنکه هویت دانشگاهی بیشتری به این بخش داده‌ایم و تنها جشنواره‌ای که به فجر متصل می‌ دانیم جشنواره تئاتر دانشگاهی است. همچنین پایان‌ نامه‌ های تحت نظارت اساتید هم می‌توانند متقاضی حضور در این بخش شوند و در نهایت شاید جوانانی باشند که دانشگاهی نیستند اما باید تعداد مشخصی اجرا در سالن‌های خصوصی و یا دولتی را در کارنامه داشته باشند.

این مدرس تئاتر گفت: امسال برگزیدگان مناطق را نداریم چرا که جشنواره‌های منطقه‌ای نداشتیم اما آثاری که بیشترین اجرا را در تهران و سایر شهرستان‌ها داشته باشند می‌توانند متقاضی بخش مرور باشند و همچنین برگزیدگان تئاتر استانی نیز در بخش مرور پذیرفته می‌شوند. روال این  بوده است که جشنواره مناطق امکانی برای ورود به تئاتر فجر بود اما هزینه‌هایی که صرف می‌شد و دشواری‌هایی که برای حضور گروه‌ها وجود داشت و سالن‌های نامناسبی که بعضاً در اختیار گروه‌ها قرار می‌گرفت باعث شد از برگزاری جشنواره مناطق صرفنظر کنیم و در مقابل به تئاتر استانی بهای بیشتری بدهیم و قصد داریم تئاتر استانی برای مردم آن استان تولید شود و باید این تفکر را تغییر داد که جشنواره مناطق و استانی راهی برای فجر باشد.

اسدی با تأکید بر اهمیت جشنواره‌های استانی به عنوان راهی برای ورود به بخش مرور جشنواره تئاتر فجر سی و چهارم خاطرنشان کرد: اهمیت جشنواره‌های استانی بر این مفهوم است که باید برگزار کنندگان آن دقت جشنواره خود را بالا ببرند و البته نسخه‌های تصویری با کیفیتی را از آثار برگزیده به دبیرخانه فجر ارسال کنند تا در نهایت آثار منتخب به بخش مرور راه پیدا کند.

دبیر سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر افزود: نکته دیگر این است که معمولاً ترکیب‌های مختلفی در انتخاب و داوری تئاتر مناطق حضور داشتند و گاهی باعث ایجاد مشکلاتی شده است که امسال به طور متمرکز برایند جشنواره‌های استانی توسط یک گروه در دبیرخانه جشنواره فجر بررسی می‌شود و تعدادی از آثار منتخب برای اجرا در بخش مرور جشنواره انتخاب می‌شود.

وی در ادامه بیان داشت: همچنین قرار بر این است که با حمایت مدیر کل هنرهای نمایشی جشنواره‌های فجر استانی با دقت بیشتری برگزار شود و تعداد محدودی از آثار برای فجر اصلی و تعداد بیشتری از ‌آثار برای اجرا در جشنواره‌های فجر استانی انتخاب شوند و به همین دلیل قصد داریم سازمانی را برای فجر استانی آماده کنیم که این دبیرخانه سازمان اجرایی خودش را داشته باشد البته هزینه‌های سفر و اجرا بر عهده دبیرخانه فجر خواهد بود اما هزینه‌های اسکان یا میزبانی از گروه‌ها به عهده فجر استانی است.

سعید اسدی با تأکید بر کاهش بخش‌های جشنواره سی و چهارم تئاتر فجر اظهار داشت: نکته دیگر در فراخوان امسال کاهش بخش‌های برگزاری است به گونه‌ای که امسال جشنواره تنها در دو بخش مسابقه ایران و بین‌الملل برگزار می‌شود اما مسئله مهم نحوه مقایسه تازه‌های تولید با بخش مرور است.

این استاد و پژوهشگر تئاتر تصریح کرد: زمان مناسبی برای ارزیابی تولیدات تازه پیش‌بینی شده است و بیش از ۸۰ روز برای تمرین تولیدات جدید پیش‌بینی شده و به همین دلیل گروه‌ها می‌توانند در فرصت مناسبی آثار خود را آماده کنند.

دبیر سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه امسال هم به دعوت دبیر جشنواره گروه‌های مختلفی برای اجرا دعوت خواهند شد، تأکید کرد: منا ابتدا با هویت حقوقی گروه‌های نمایشی روبه‌رو می‌شویم و قصد داریم تأکید کنیم تا گروه‌ها در ایران قوام بیشتری داشته باشند و به همین دلیل انسان در پذیرش متون گروه  نمایشی، نویسنده نمایش و کارگردان آن به ما معرفی می‌شوند و امیدواریم از این طریق بتوان به اصالت گروه اهمیت بیشتری بدهیم چرا که به صورت عملی به اهمیت گروه‌های تئاتری تأکید خواهیم داشت.

اسدی همچنین با اشاره به اینکه امسال تغییرات خاصی در بخش خیابانی لحاظ نخواهد شد، گفت: تنها تغییر عمده به لحاظ کیفی خواهد بود و آثار به لحاظ کمی محدودتر می‌شود اما به لحاظ کیفی تقویت خواهند شد همچنین برای حوزه‌های تئاتر محیطی و مشارکتی نیز برنامه‌هایی داریم و از امسال می‌خواهیم خودمان در قالب دعوت این بخش را در جشنواره داشته باشیم و امکان دارد به صورت خیلی محدودی این نمایشنامه‌نویس در جشنواره حضور داشته باشد.

دبیر این دوره از جشنواره در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به بخش بین‌الملل جشنواره سی وچهارم خاطرنشان کرد: گام‌های اولیه را برای بخش بین‌الملل برداشته‌ایم و جستجو برای دلایل کارها آغاز شده است و فراخوان به گروه‌ها و کمپانی‌های مختلف ارسال شده اما تنها به فراخوان اتکا نمی‌کنیم بلکه به دنبال آثاری هستیم که برای تئاتر ما فایده داشته باشد البته در بخش بین‌الملل مسائل زیادی از جمله مسافت و تفاوت فرهنگی وجود دارد اما کوشش ما این است آثاری انتخاب شوند که ایده‌ای را به تئاتر ما اضافه کنند و یا از تئاتر ما ایده بگیرند.

وی همچنین با اشاره به اینکه در کارگاه‌ها و سمینارهای جشنواره سی و چهارم از دل جشنواره خارج شده است، اظهار داشت: از آغاز پاییز تا زمان برگزاری جشنواره کارگاه‌ها و سمینارهای مختلفی را تعریف کرده‌ایم و یکی از نکات مهم آن است که بر اساس ایده گروه‌گرایی موضوع سمینار ما هویت و ماهیت گروه و نظام تولید در تئاتر ایران خواهد بود که با مشارکت دبیرخانه جشنواره، اداره هنرهای نمایشی و دانشگاه‌های مختلف برگزار می‌شود و در کنار این سمینار یک کارگاه مدیریت دفاتر را خواهیم داشت که هدف ما مخاطب قرار دادن گروه‌های تئاتری خواهد بود و همچنین یک کارگاه دیگر برای رابطه با تولید تئاتر و هنرهای تجسمی ایجاد می‌کند.

دبیر سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر با تشریح بخش‌های عکس و پوستر جشنواره امسال تصریح کرد: خوشبختانه دو دوست کار بلد مسئولیت این دو بخش را قبول کرده‌اند که در نشست خبری بعدی با حضور مدیران بخش‌های مختلف جزئیات این دو بخش نیز اعلام خواهد شد و کتاب عکس با کیفیت مناسبی منتشر می‌شود و کتاب پوستر نیز در کنار آن چاپ خواهد شد ضمن آنکه مقالات سمینار، پنل‌های گفت‌وگوی پرمحتوا و قابل انتشار کارگاه‌ها نیز در قالب یک کتاب منتشر می‌شود همچنین رویکرد مخاطب محور را در بخش بولتن روزانه داریم و ۵ شماره بولتن خواهیم داشت اما رویکرد آن بر اساس ارائه اطلاعات مناسب و مفید به مخاطب خواهد بود.

اسدی همچنین در خصوص مسابقه نمایشنامه‌نویسی جشنواره نیز اظهار داشت: در حوزه‌های نمایشنامه‌نویسی امسال یک بخش جدید اضافه شده و زمان ارسال آثار هم تغییر کرده و توسط نویسنده اثر نمایشنامه خوانده می‌شود اما این موضوع به عنوان برگزاری مسابقه نمایشنامه‌خوانی نیست بلکه صرفاً نویسنده هر اثر نمایشنامه خود را در حضور هیأت داوران اجرا می‌کنند.

وی در خاتمه بخش نخست صحبت‌هایش با درخواست از اهالی تئاتر برای پایبندی به زمانبندی اعلام شده در فراخوان گفت: همه کسانی که می‌خواهند در جشنواره شرکت کنند به زمانبندی توجه کنند چرا که فراتر از زمان تعیین شده به هیچ وجه هیچ بخشی تمدید نخواهد شد، این را قول می‌دهم و همه تبعات آن را هم خواهم پذیرفت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.