دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۷

گلایه های شدید یک فیلمساز از مدیران سینمایی

رافعی: درهای اتاق «ایوبی» تنها روی برخی از اطرافیانش باز است/ اغلب سینماگران از کار دلسرد شده‌اند

عباس رافعی در پنجمین روز بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها

سینماپرس: عباس رافعی کارگردان سینما ضمن انتقاد شدید از عملکرد رئیس سازمان سینمایی در برخورد با اهالی سینما گفت: متأسفانه ایشان همه سینماگران را به یک چشم نگاه نمی کنند و درهای اتاق ایشان تنها روی برخی از اطرافیان شان باز است!

این کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: آقای ایوبی تنها با برخی افراد که روابط نزدیکی با هم و ایشان دارند بها داده و سایر سینماگران که جزو پدیدآورندگان آثار سینمایی کشور محسوب می شوند را هرگز نمی بینند .

وی ادامه داد: خوشبختانه این روزها مشغول هیچ کاری نیستم! چرا که وقتی ما به عنوان  هنرمندان این سرزمین فیلمی می سازیم و بعد برای اکران و پخش فیلم مان دچار مشکل می شویم و هیچ یک از مدیران سینمای کشور  مشکلات ما را نمی بینند بهتر است هیچ کاری انجام ندهیم و در گوشه خانه های خود بنشینیم.

کارگردان فیلم سینمایی «آفتاب بر همه یکسان می تابد» با اشاره به اینکه اوضاع اقتصادی و شرایط مناسبی در سینمای ایران وجود ندارد، اظهار داشت: زمانی که فیلم «فصل فراموشی فریبا» دچار مشکل شد برای من نیز مشکلات زیادی به وجود آمد. اولین مشکل این بود که من به لحاظ اقتصادی دچار ضعف شدیدی شده بودم و چون فیلم سرمایه اولیه خود را بازنگردانده بود نمی توانستم کار جدیدی را شروع کنم و از سوی دیگر دلسردی زیادی بر من مستولی شده بود که مهمترین دلیل آن عدم حمایت متولیان سینمای کشور از من و فیلمم بود.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه مدیران سینمای ایران نگران معیشت، کار و زندگی اهالی سینما نیستند و هیچ روی خوشی به آن ها نشان نمی دهند و تنها به تعداد محدودی افراد که در دایره بسته آشنایان و نزدیکان شان قرار دارند بها داده و از آن ها حمایت می کنند. این امر روش بسیار غلطی است که می بایست هرچه سریعتر از بین برود تا سینمای ایران بتواند مجدداً نفس کشیده و خود را از این خمودگی نجات بخشد.

رافعی ادامه داد: مدیران سینمای ایران تصمیم گرفته اند که یک سری از سینماگران را تحت کنترل خود داشته باشند و از آن ها حمایت کنند تا در مواقع مقتضی آن دسته از سینماگران نیز به حمایت از آن ها بلند شوند. این در حالی است که بسیاری از سینماگران ماه ها است که درخواست دیدار با آقای ایوبی را داشته اند که متأسفانه هیچ پاسخی از سوی مسئول دفترشان به آن ها داده نشده است.

کارگردان فیلم سینمایی «کیمیا و خاک» در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد: ای کاش آقای ایوبی سری به دفاتر تولید آثار سینمایی بزنند که تاچند سال پیش پررونق بودند اما این روزها هیچ خبری در آن ها نیست و سکوت عجیبی بر آن دفاتر حاکم شده است.

وی با اشاره به اینکه فیلم «فصل فراموشی فریبا» همزمان با فیلم «قصه ها»ی خانم بنی اعتماد دچار برخی مشکلات در نمایش عمومی شد اظهار داشت: من تنها یک سوأل از آقای ایوبی و وجدان های بیدار سینمای ایران دارم که آیا متولیان سینمای کشور همان ارادت و خدمات ویژه ای که به خانم بنی اعتماد نشان دادند را به فیلم من هم نشان دادند یا خیر؟ آن ها تمام تلاش شان بر این بود که فیلم ایشان را با همه حواشی مربوطه به شدت تقویت کنند اما آیا در مورد سایر فیلمها از جمله اثر سینمایی من هم این رفتار صورت گرفت؟

رافعی افزود: این در حالی است که فیلم من هم در جشنواره های خارجی جوایز زیادی را دریافت کرده و جزو آثار تأثیرگذار سینمای ایران است و مخاطبان با آن ارتباط خوبی برقرار کردند. از همین رو تبعیض سازمان سینمایی و مدیران این سازمان نسبت به این آثار باعث دلسردی بیش از حد من شده است.

کارگردان فیلم سینمایی «پروانه ای در باد» در ادامه این گفتگو یادآور شد: من دی ماه سال گذشته نامه ای به دفتر آقای ایوبی دادم و هنوز منتظر جواب هستم تا ببینم برای ما چه کاری می خواهند انجام دهند. من درخواست ملاقات از آقای ایوبی داشتم  اما ایشان کمترین توجهی به من نشان ندادند.

وی تأکید کرد: این رفتار رئیس سازمان سینمایی عین بی عدالتی است و ایشان باید بداند که این رفتارها باعث شده تا بسیاری از اهالی سینمای ایران خانه نشین شوند. آقای ایوبی باید شخصاً پاسخگوی بی عدالتی ها باشد.

رافعی در خاتمه این گفتگو افزود: آقای ایوبی باید تجدیدنظری جدی در سیاست گذاری هایشان انجام دهند. ایشان به ادبیات کهن ایران آشنا هستند و به اشعار مولانا عشق می ورزند و ما انتظار داریم آن سعه صدر و یکسان نگریستن که در اشعار مولانا وجود دارد در سینما هم پیاده شود. 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.