دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۰

در گفتگو با سینماپرس مطرح شد

روایت«حسین زندباف» از کار در یک مجموعه قرآنی/ «قصه های خدا» اثری جذاب با نگاهی واقعی به زندگی انسان‌هاست

حسین زندباف*

سینماپرس: حسین زندباف تدوین گر پیشکسوت سینما و تلویزیون ایران در مورد جدیدترین فعالیت هایش گفت: این روزها در حال تدوین مجموعه داستانی «قصه های خدا» که کاری مشترک از آقایان فرج الله سلحشور، جمال شورجه و منصور براهینی است هستم و ماحصل کار تا این لحظه نوید دهنده مجموعه ای جذاب با نگاهی واقعی به زندگی انسان ها است.

این تدوین گر پیشکسوت سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: «قصه های خدا» ۱۶ فیلم کوتاه بین ۴۵ تا ۶۰ دقیقه است که در موسسه فرهنگی «تبیان» و با سفارش بسیج و شبکه برون مرزی سیما تولید شده است و پیش از این که من به این پروژه بپیوندم چندین تدوین گر جوان و خوش ذوق روی این مجموعه کار می کردند اما به خواسته تهیه کنندگان ادامه تدوین این مجموعه به بنده واگذار شده است.

تدوین گر فیلم سینمایی «بوی پیراهن یوسف» ادامه داد: از آنجا که داستان این مجموعه همانند سریال ترکیه ای «کلید اسرار» واقعی است قطعاً می تواند مخاطبان زیادی را به سوی خود جذب کند. خوشبختانه این مجموعه علیرغم داشتن درونمایه دینی و مذهبی به ورطه شعاری بودن نیفتاده و به زندگی روزمره مردم جامعه در هر قشر و صنف و رده ای نزدیک است و تجربه نشان داده که مخاطبان همیشه از این گونه آثار که شبیه به زندگی واقعی شان باشد استقبال به عمل می آورند.

زندباف سپس با تأکید بر اینکه برای اینکه یک اثر سینمایی و یا تلویزیونی بتواند مورد تأیید مخاطبان سینما واقع شود وجود سه اصل اساسی نیاز است اظهار داشت: قصه، کارگردانی و تهیه کنندگی، سه اصل  مهم است که می تواند در موفق بودن یک فیلم یا سریال تأثیر شگرفی داشته باشد و اگر تمامی این سه عنصر بدون ایراد باشند می شود مطمئن بود که یک اثر در میان عموم افراد جامعه به توفیق دست خواهد یافت که خوشبختانه در مجموعه تلویزیونی «قصه های خدا» این اتفاق افتاده است.

وی در بخش دیگری از این گفتگو در مورد چگونگی تدوین این اثر گفت: در واقع خط اصلی تمامی داستان های این سریال وقایع مستندی هستند که به صورت داستانی درآمده اند از این رو من به عنوان تدوین گر که در سینمای ایران به اسم کارگردان دوم از او نام برده می شود سعی کردم تا تدوینی ویژه برای این فیلم در نظر بگیرم که این فیلم شبیه به فیلم های مستند و یا داستانی صرف نشود.

تدوین گر فیلم سینمایی «آپارتمان شماره ۱۳» خاطرنشان کرد: متأسفانه در سینمای ایران رویه ای نادرست باب شده که در هیچ جای دنیا مشابه آن وجود ندارد و آن هم این است که عوامل تولید یک اثر از تدوین گر انتظار دارند تا ویراستاری قصه های آن ها را نیز انجام دهد. این در حالی است که وظیفه تدوین گر بریدن و به هم چسباندن تکه های یک فیلم بر اساس متریالی است که در اختیارش قرار می گیرد اما ما مجبور هستیم شکل قصه ها را عوض کنیم و بعضاً ایرادات و اشکالات متعددی که در آن ها وجود دارد را بپوشانیم  که بخش اعظمی از توان و نیروی ما صرف این کار زائد می شود.

زندباف افزود: نمی توان در صورت عدم وجود یک داستان خوب از تدوین گر انتظار معجزه داشت چرا که تا فیلمنامه عالی وجود نداشته باشد که یک فیلم بر اساس آن ساخته شود، یک اثر خوب از کار در نخواهد آمد. ما تنها می توانیم کمکی به بهبود روایت داستان و قصه های فیلم ها کنیم که البته در اصل این وظیفه ما نیست!

این تدوین گر پیشکسوت سینما در خاتمه این گفتگو از پخش این مجموعه در ایام ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: «قصه های خدا» قرار است در ایام ماه مبارک رمضان به صورت یک شب در میان از یک یا چند شبکه برون مرزی به صورت همزمان روی آنتن برود که امیدوارم مخاطبان در داخل و خارج از کشور از آن استقبال خوبی را به عمل بیاورند. چرا که تیمی که برای تولید این مجموعه توان و قدرت خود را به کار گرفته تنها به این اندیشیده تا اثری درخشان برای آموزش نحوه زندگی اسلامی و دینی به مخاطبان بسازد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.