جمعه ۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۱

به مناسبت دهه تکریم و غبارروبی مساجد عنوان شد

تأکید بازیگر سینما و تلویزیون بر پخش فیلم در مساجد کشور

امیر حسین صدیق

سینماپرس: امیرحسین صدیق از بازیگران سینما و تلویزیون با تأکید بر کارآمد بودن پخش فیلم در مساجد برای افزایش ارتباط جوانان با مسجد گفت: به خاطر دارم فیلم سینمایی سفیر را اولین‌بار در مسجدجامع نیشابور دیدم.

به گزارش سینماپرس، از ۲۰ تا ۲۹ شعبان به «دهه تکریم و غبارروبی مساجد» موسوم است و شعار امسال این دهه از سوی مرکز رسیدگی به امور مساجد، «آینده را با جوانانمان از مسجد بسازیم» تعیین شده است.

امیرحسین صدیق بازیگر سینما و تلویزیون در گفتگو با ستاد خبری دهه تکریم و غبارروبی مساجد، نامناسب بودن برخورد متولیان و مسؤلان مساجد را مهمترین دلیل عدم حضور فعال جوانان در مساجد دانست و گفت: جذب جوانان به مساجد نیازمند تغییر رویه در مدیریت مساجد است.

وی افزود: امروزه در مساجد برنامه‌های خاصی برای عده‌ای معدود برگزار می‌شود و اگر فردی خارج از آن به مسجد وارد شود، به چشم یک غریبه به او نگاه خواهد شد! اینگونه برخورد نه تنها سبب دل‌آزردگی بلکه باعث دوری جوانان آن مسجد خواهد شد.

صدیق برخورد مناسب متولیان مساجد با جوانان را ابتدایی‌ترین ضرورت در جذب افراد عنوان کرد و ادامه داد: جوان امروز ما دین‌گریز نیست؛ بخش مهمی از دلیل دوری جوان از مسجد ارائه نادرست دین یا نحوه نادرست در ارائه مضامین دینی است. در بسیاری موارد با این اشتباه جوان نه تنها جذب نمی‌شود بلکه فاصله بیشتری نیز با فضای مسجد خواهد گرفت.

وی با اشاره بر اینکه اسلام منادی مسالمت است، ارائه تصویر محبت‌آمیز از دین را یک ضرورت در جذب جوانان به مساجد عنوان کرد و ادامه داد: چهره خشن از امر به معرف و نهی از منکر، تنها تصویری است که از دین در ذهن جوانان نقش بسته است. دیدن همین افراد در مسجد یکی از اسباب تاثیرگذار در دوری افراد از مسجد است؛ تا زمانیکه این نگاه و مدیریت تغییر نکند، نمی‌توان از جوانان انتظار حضور پر رنگ در مساجد داشت.

این بازیگر با بیان اینکه پتانسیل بصری بالای مساجد و فضای معنوی حاکم بر آن دو ظرفیت بزرگ در جذب افراد به مساجد است، اظهار داشت: با مدیریت بهتر می‌توان از این ظرفیت‌ها به بهترین نحو ممکن در جذب جوانان بهره برد.

صدیق با اشاره به اینکه نگاه به مسجد باید فرهنگی باشد، خاطرنشان کرد: با نگاه متعصبانه و خشونت‌آمیز نمی‌توان افراد را به مسجد جذب کرد. در گذشته بسیاری از مسائل و مشکلات مردم به جای دادگاه، در مساجد مرتفع می‌شد؛ این یک امکان بزرگ است که متاسفانه امروز مغفول مانده است. با شناخت دقیق و استفاده از ظرفیت‌های مسجد حتی می‌توان از بروز بسیاری ناهنجاری‌ها جلوگیری به عمل آورد.

وی در پایان بر ضرورت وجود برنامه‌های فرهنگی در مساجد تأکید کرد و گفت: در دوره‌ای که نوجوانی ما، برنامه‌های فرهنگی مانند پخش فیلم‌هایی با محوریت مذهب و دین مثل فیلم محمد رسول‌الله(ص) در کنار برنامه‌های مذهبی و دینی رایج بود. شخصاً به خوبی به یاد دارم که فیلم سینمایی سفیر (درباره قیس‌بن مسهر صیداوی) را اولین‌بار در مسجدجامع نیشابور دیدم. این قبیل برنامه‌های فرهنگی می‌تواند ارتباط تنگاتنگی بین جوانان و مساجد برقرار کند.

وی در پایان خواستار توجه به نیازمندان در هر منطقه از سوی مساجد شد و تصریح کرد: هر کجا مساجد فعال باشند، به طبع آن آسیب‌های اجتماعی کمتر خواهد بود، توجه به نیازمندان تحت نفوذ هر مسجد در اولویت باشد و مساجد به عنوان پایگاه مردمی نقش حمایتی خود را ایفا کنند تا به این روش با مشارکت مردم نیازهای اساسی جامعه حل و فصل شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.