پنجشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۵

در یک برنامه زنده تلویزیونی عنوان شد

انتقادات صریح «عباسیان» به وضعیت بین الملل سینمای ایران/ دچار رکود و اشتباهات متعددی در عرصه جهانی هستیم

نشست فیلم مستند «مدرسه» به کارگردانی محمدرضا عباسیان

سینماپرس: محمد رضا عباسیان مستندساز و کارشناس سینما و مدیر عامل سابق موسسه رسانه های تصویری امشب در برنامه زنده « شهر فرنگ» شبکه خبر سیما در تحلیلی از وضعیت فعالیتهای بین المللی سینمای ایران گفت: حدود 50 درصد از دوران مدیریتی آقایان ایوبی و جنت گذشته است ولی می بینم رویه بین الملل سینمای ایران دچار بازگشت، رکود و اشتباهات متعدد در عرصه جهانی و بطور خاص در کن و بخش بین الملل است.

 

به گزارش خبرنگار سینماپرس در این برنامه که عصر هر پنج شنبه با هدف تحلیل برنامه های سینمایی کشور و با اجرای حمید رضا مدقق پخش می شود این هفته به بررسی حضور سینمای ایران با فیلم «ناهید» در شصت و هشتمین جشنواره  فیلم کن اختصاص داشت که علاوه بر عباسیان، جلیل اکبری صحت مدیر روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی و نویسنده حوزه ادبیات و سینما نیز در آن حضور داشت.

 در این برنامه عباسیان تأکید کرد: سینما مهمترین  ابزار و شاخص برای معرفی فرهنگ و هنر ایران در عرصه بین المللی است و باید حضور در جشنواره های خارجی همواره استمرار پیدا کند.

وی ادامه داد: سینمای ایران موفق به فتح قله های جشنواره ها شده و تصویری که آثار ارزشمند وضعیت ایران در این رویدادها به نمایش در می آورند بی شک از تصویر صهیونیستها و برخی کشورهای غربی از ایران خیلی بهتر است.

وی تصریح کرد: اگر اتفاق مثبتی برای سینمای ایران افتاده مرهون تلاش فیلمسازان است اما نهادهای مربوطه فراتر از سازمان سینمایی و وزارت ارشاد مانند سازمان فرهنگ و ارتباطات، وزارت امور خارجه و حتی صدا و سیما در این زمینه نیز مسئولند و باید بیشتر ورود کنند.

وی پرسید: سوال من این است که سازمان سینمایی در کنار این نهادها به عنوان متولی اصلی سینما برای تقویت این حضور مثبت و موثر چه نظام و چارچوب مشخصی را طراحی کرده است؟

کارگردان مستند تحسین شده «قانا» تأکید کرد: رسانه ها به دور از تخریب و مچ گیری باید ارتقای سینمای ایران در عرصه جهانی را به چالش و نقد بکشند.

وی گفت: بر خلاف برخی اظهارات و تحلیل ها فیلمی که در بخش مسابقه ورود می کند مرعوب جشنواره نیست بلکه بحث و انتقاد نسبت به حضور سیستماتیک موسسات و دفاتر پخش و تولید خصوصی و دولتی در جشنواره های خارجی است که من معتقدم باید این روش نظام مند شود و مورد بررسی قرار گیرد.

وی تصریح کرد: حدود 50 درصد از دوران مدیریتی آقایان ایوبی و جنت گذشته است ولی می بینم رویه بین الملل سینمای ایران دچار بازگشت، رکود و اشتباهات متعدد در عرصه جهانی و بطور خاص در کن و بخش بین الملل است..عرصه جهانی و بطور خاص در کن و بخش بین الملل است..

عباسیان اظهار داشت: چه حضور فیلم اصغر فرهادی در بخش مستقل و چه حضور فیلم «محمد (ص)» مجید مجیدی در یک جشنواره درجه ب کانادا نشان از ضعف و قوت فیلمها نیست، بلکه به نوع مدیریت مسئولان امر در عرصه بین الملل بر می گردد.

وی  با اشاره به حضور فیلم «آیدا پناهنده» در جشنواره کن دوره شصت و هشتم گفت: «ناهید» که به عنوان نخستین فیلم اول دولت جدید در کن نمایش داده شد با چه تدبیری انتخاب می شود؛ مگر نه اینکه اغلب جشنواره های خارجی رغبتی برای توجه به فیلمهای دولتی ندارند؟

وی در همین زمینه افزود: در مورد فیلم «ناهید» یا سیاست جشنواره فرانسوی چون کن تغییر کرده که بسیار بعید است و یا سوژه فیلم که در مورد بحث و مشکلات حضانت و صیغه و حقوق زنان است در این فیلم مورد توجه متولیان کن قرار گرفته است؛ آیا در صورت تأیید این فرضیه، این انتخاب از سوی دولت محل پرسش نیست؟

دبیر سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر در ادامه این بحث به نکته دیگری اشاره کرد و گفت: چتر سینمای ایران در جشنواره کن به دلیل از دست دادن چادر سینما طی چند سال گذشته و با انجام هزینه ارزی سنگین بنا به گفته مدیران سینمایی قرار بود محل تجمیع و تمرکز همه دفاتر و موسسات دولتی و خصوصی ایران در جشنواره بزرگ کن باشد اما امسال در چتر تنها دو کمپانی با تاخیر دو روزه حضور پیدا کردند.

وی تأکید کرد: آقای امینی مدیر کل بین الملل سازمان سینمایی مدیر جوانی است که باید پاسخ دهد چرا حضور بین المللی سینمای ایران ناقص و اخته است و تأخیر در یک فرصت بین المللی که تنها سالی یکبار اتفاق می افتد با وجود آماده بودن همه امکانات و قدرت برنامه ریزی، چه توجیهی دارد؟

عباسیان در پایان اضافه کرد: نکته دیگر در مورد فیلم ارسالی ایران به کن اینکه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به عنوان سرمایه گذار اصلی فیلم «ناهید»چرا در حالیکه سالهاست خود از دفتر پخش فعال برخوردار است و برای آن هزینه کرده، پخش این فیلم ناهید به بخش خصوصی بسپارد؟ آیا این ناشی از سوء مدیریت مدیران سینمایی در عدم استفاده از ظرفیتهای موجود نیست؟

 

.

 

.

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.