پنجشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۰

«فیلم شهر» بطور رسمی گشایش یافت

تأکید «صلاحی» بر برگزاری سالانه جشنواره بین المللی فیلم شهر/ «ایوبی» به نمایندگی از خانه سینما چه درخواستی از مدیران شهری کرد؟

حجت الله ایوبی

سینماپرس: حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی عصر روز چهارشنبه ۶ خرداد در مراسم رسمی افتتاحیه جشنواره بین المللی فیلم شهر خطاب به صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از مدیران ارشد شهری خواست یکی از بناهای تهران را در اختیار خانه سینما قرار دهند. این در حالیست که مشکلات حقوقی و قانونی این خانه همچنان لا ینحل و مبهم مانده است!

به گزارش خبرنگار سینماپرس، رییس سازمان سینمایی در حالیکه در زمان سخنرانی اش رضا میرکریمی مدیر عامل خانه سینما در سالن حضور نداشت گفت: من مطمئنم اگر آقای میرکریمی در جمع ما بودند این درخواست را از مسئولان شهری داشتند و حال که نیستند من به نمایندگی از خانه سینمایی ها از آقای صلاحی می خواهم کلید یکی از پلاکهای شهر تهران را در اختیار این خانه قرار دهند.

 وی در عین حال طی سخنان خود  با استقبال از برگزاری این رویداد فرهنگی در پایتخت ایران اسلامی اظهار کرد: سقف فعالیت های فرهنگی در ایران تا آسمان است و ما نیز در کنار شما خواهیم بود.

حجت الله ایوبی در این مراسم، با اشاره به وضعیت امروز شهر تهران گفت: امروز وقتی همراه با مهمانان خارجی از فرودگاه خارج می شویم و قدم به قدم این شهر را می بینیم سرمان را بالا می گیریم و می گوییم که تهران همان ایران است.

وی ادامه داد: امروز تهران پرافتخار و زیبا شده و یک کارگاه هنری است. هر روز شاهد یک اثر هنری جدید در کوی و برزن تهران هستیم و بابت این اتفاق به مسئولان شهری دست مریزاد می گویم. باید بگویم جناب آقای صلاحی هرجا حضور داشتند، رد پای ایشان سبز شده است.

رییس سازمان سینمایی افزود: روزگاری در دنیا شهرها را به برج ها و میدان های آن ها می شناختند اما از وقتی پای فرهنگ به شهرها باز شد، قدرت فرهنگ انقدر زیاد است که بتن در برابر فرهنگ سر تعظیم فرود آورد و امروز شهرها به هنر و رویدادهای هنری و فرهنگی‌شان و به ویژه سینمایی شناخته می شوند.

ایوبی با تقدیر از فعالیت فرهنگی شهرداری تهران عنوان کرد: شهرداری تهران در آن روزگار سخت بسته شدن‌ها، در کنار اهالی فرهنگ، هنر و سینما بود. شهرداری تهران بوفه های اکسیژنی برای اهالی فرهنگ و هنر فراهم کرد که آن را فراموش نمی کنیم و باز هم از شهرداری انتظار داریم به کمک خود ادامه دهد. ما دست نیازمان به سوی شما دراز است چراکه سینمای ایران با این عظمت نمی تواند با بودجه اندک سازمان سینمایی ادامه حیات بدهد.

وی خاطرنشان کرد: ان شالله بتوانیم فرهنگ و هنر کشور را اعتلا ببخشیم؛ حتما لازم نیست موضوعات فیلم هایی که مورد حمایت شماست موضوع شهر داشته باشند. سینما به خودی خود موضوعیت دارد. چرا که شهرداری در حوزه عمرانی کار درخشانی دارد اما فرهنگ و هنر هویت و روح شهری مانند تهران است. شهرسازی آسان است اما ساختن شهر در جان و ذهن مردم کار دشواری است. برای ساخت و ساز این روح، هنر، فرهنگ و سینما می تواند تاثیرگذار باشد.

ایوبی سپس با استقبال از برگزاری جشنواره فیلم شهر تاکید کرد: در ایران بزرگ، هیچ نهاد و گروه فرهنگی رغیب هم یکدیگر نیستند و سقف فعالیت های فرهنگی تا آسمان ادامه دارد. ما در کنار شما هستیم و یکی هستیم و نتیجه همه این جشن ها و جشنواره ها اعتلای فرهنگ و هنر است.

صلاحی: جشنواره فیلم شهر سالانه برگزار می شود

پیش از سخنان ایوبی محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران نیز در این مراسم، با تاکید بر سالانه برگزار شدن جشنواره فیلم شهر گفت: خوشحالم که پس از چهار سال تعطیلی جشنواره فیلم شهر، همزمان با ورودم به این عرصه این جشنواره آغاز به کار کرد. یکی از برنامه هایی که در سازمان طراحی و مورد تاکید آقای قالیباف بود، سالانه برگزار شدن جشنواره فیلم شهر بود.

وی ادامه داد: سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در چند حوزه موضوع فرهنگ را در دستور کار خود دارد. به عنوان مثال ساخت فیلم هایی که بتوانند به حوزه تمدنی شهر کمک کنند، مورد حمایت ما خواهد بود.  شهرداری امروز با موضوعات مختلف شهری روبروست چرا که شهرداری بیشتر به نهاد خدماتی و فرهنگی تبدیل شده است.

رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران سپس با اشاره به اهتمام ویژه شهردار تهران به موضوع فرهنگ و به ویژه سینما و تئاتر گفت: خوشبختانه شهردار تهران با پیشنهاد بنده موافقت کردند و سه سالن تئاتر در اختیار این سازمان قرار می گیرد. همچنین به موسسه تصویر شهر توصیه کرده‌ام که علاوه بر ساخت فیلم، از سینماگرانی که به ویژه در موضوع شهری دقت نظر دارند حمایت کنند.

وی افزود: در موضوعات مرتبط شهروندی هم، امسال شعار شهر تهران همدلی است که به نوعی همراستا با شعار سال است که توسط مقام معظم رهبری اعلام شده است. ما از کسانی که در این موضوعات فیلمنامه خوبی دارند، حمایت خواهیم کرد. سیاست سازمان همراهی با همه مجموعه سینمایی کشور است. باید تاکید کنم که از سازمان سینمایی کشور تا همه بنیادها و مجموعه هایی که در ارتباط با سینما و فیلم تلاش می کنند را همراهی خواهیم کرد.

صلاحی در ادامه سخنان خود با اشاره به بعضی از اشکالات در شهر تهران، اظهار کرد: در شهر موضوعات مختلف و انتقاداتی وجود دارد که نمی شود از آن ها گذشت اما در کنار این اشکالات، خدمات زیادی هم صورت گرفت.

وی سپس به تلاش های جدی شهرداری تهران در حوزه فضای سبز، فضاسازی برای شهروندان و... اشاره کرد و گفت: ما در حال ساخت نمایشگاه بین المللی شهرداری هستیم که با ساخت آن در رنکینگ نمایشگاهی جهان، به رتبه سوم می رسیم و از همینجا باید بگویم ان شالله نمایشگاه کتاب در دوره آتی در این مجموعه برگزار می شود.

رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در پایان سخنانش تاکید کرد: ما جامعه سینمایی را همکار و همدل خودمان می دانیم و در یکی دوماه گذشته هم دوستان دیده اند که چندین جلسه مشترک با سینماگران داشته ایم. ضمن آنکه تاکید ما کمک به بخش خصوصی است و حشنواره شهر نیز در همین راستا ان شاءالله همه ساله برگزار خواهد شد.

در این مراسم علاوه بر اهدای جوایز برگزیدگان برخی از بخش های جشنواره مراسم بزرگداشت زنده باد مرتضی احمدی، مسعود کیمیایی، مرحوم رسول ملاقلی پور و  پوران درخشنده نیز برگزار شد.

 

 

 

 

 

در این مراسم تا ساعت ۱۲ شب ادامه داشت شهرام گیل آبادی مدیر کل روابط عمومی شهرداری تهران،، سیدعلی احمدی (مدیرعامل موسسه تصویر شهر)، مسعود کیمیایی، پوران درخشنده، نیکی کریمی، شهاب حسینی، محمد خزاعی، رضا میرکریمی، خسرو خسروشاهی، محمد حیدری، امیر اسفندیاری، مهدی مسعودشاهی سیروس الوند، سعید الهی، آرش معیریان، حبیب اسماعیلی، مصطفی کیایی، یدالله صمدی، علی روئین تن، حجت الاسلام علوی، محمدرضا عباسیان، هادی نائیجی، سیدهادی منبتی، محمود گبرلو، فرشید نوابی، ابوالحسن داودی شراره رخام، محمد متوسلانی، محمد زرین دست، منصور لشگری قوچانی، سید امیر سیدزاده و... حضور داشتند.

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.