سه‌شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۴

در نشست خبری دبیر «فیلم شهر »عنوان شد؛

معرفی نامزدهای بخش اقلام تبلیغاتی جشنواره فیلم شهر/ حقیقی: رسانه‌ها منصفانه نقد کنند

نشست خبری پنجمین جشنواره بین المللی فیلم شهر

سینماپرس: دومین نشست خبری پنجمین جشنواره فیلم شهر صبح امروز با حضور سیاوش حقیقی (دبیر جشنواره)، یزدان عشیری (مدیر روابط عمومی) و مهدی محمدی (مدیر روابط عمومی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران) در فرهنگسرای سرو با حضور تعداد کثیری از اهالی رسانه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس در ابتدای این مراسم یزدان عشیری ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و تسلیت درگذشت زنده یاد مهران دوستی اظهار داشت: با رشد کلانشهرها موضوعات شهری بسیار مهم شده‌ اند و سینمای شهری چه بخواهیم چه نخواهیم در سینما اهمیت خاصی دارد که باید با هم‌اندیشی و حمایت و خرد جمعی این رویداد را به شکل تکامل و قوام یافته و مهم در عرصه فرهنگ برگزار شود.

محمدی مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان شهرداری تهران نیز بیان کرد: قالیباف شهردار تهران برای ادامه برگزاری جشنواره شهر در سالهای آتی قول داده است.

در ادامه این نشست خبری سیاوش حقیقی دبیر پنجمین جشنواره فیلم شهر عنوان کرد: متاسفانه برگزاری جشنواره شهر برای مدتی متوقف شده بود که با همت حجت الاسلام شهاب مرادی در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران دوباره با برگزاری آن مواجه هستیم. از شهریور سال گذشته از همکاران دعوت به شرکت در این جشنواره به عمل آمد و عده‌ ای از سینماگران  و دبیران دوره‌های جشنواره فجر برای همکاری دراین جشنواره به ما کمک کردند.

وی سپس با اشاره به بخش فیلم محله این دوره از جشنواره اظهار داشت: در این بخش به صورت رایگان از سوی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران خدماتی به شهروندان برای ساخت فیلم های شهری ارائه شد که البته این خدمات رسانی وظیفه شهرداری به حساب می آید. در این راستا ۱۵۸ فیلم در بخش محله توسط همشهریان ما ساخته شد که در حال حاضر در پردیس سینمایی ملت در حال نمایش است. ضمن اینکه یک جلسه نقد و بررسی غیر رسمی بین اعضای فیلمساز بخش محله در پردیس ملت برگزار شده بود.

دبیر این دوره از جشنواره فیلم شهر با اشاره به برگزاری مراسم افتتاحیه در تالار ایوان شمس گفت: مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم شهر امسال ششم خرداد ماه از ساعت ۲۰ در ایوان شمس برگزار می‌شود ضمن اینکه پس از برگزاری مراسم ضیافت شام برای شرکت کنندگان برپا می‌شود. در این مراسم از هنرمندانی چون مسعود کیمیایی، پوران درخشنده و زنده یاد مرتضی احمدی و زنده یاد رسول ملاقلی پور تجلیل می شود. در کنار آن بخش اهدای جوایز اقلام تبلیغاتی، بخش محله و بخش فیلمنامه نیز در مراسم افتتاحیه صورت می گیرد.

حقیقی در خصوص بودجه سینما بیان کرد: بودجه سینمای ایران ناچیز است و طبق بودجه‌بندی‌های امسال ۱۰۳ میلیارد تومان از طرف مجلس به کل سینمای ایران به انضمام برگزاری جشنواره ها تعلق گرفته که برخی آن را ۱۱۰ میلیارد هم اعلام کرده‌اند اما با این بودجه محدود نمی‌توان به تولید فیلم، برگزاری جشنواره و مشکلات حوزه سینما پرداخت.

دبیر جشنواره فیلم شهر در ادامه این نشست خبری از  اهالی رسانه درخواست کرد که نقد منصفانه داشته باشند و جشنواره فیلم شهر را یاری کنند و عنوان کرد: ما از نقد نمی‌ترسیم ولی نقد منصفانه را مد نظر خود داشته باشیم ضمن اینکه من سیاوش حقیقی در دسترس‌ترین فردی هستم که می‌توانید پیدا کنید. امیدوارم با کمک اهالی رسانه جشنواره شهر رو به جلو برود و زمینه‌ی حضور نمایش فیلمهای ایرانی در خارج از ایران فراهم شود.

وی با اشاره به اختتامیه جشنواره فیلم شهر در شب ولادت با سعادت امام زمان(عج) بیان کرد: امیدواریم با کمک شهردار تهران که با برخی از شهرهای کشورهای دیگر قرارداد خواهر‌خواندگی امضا کرده است سینمای ایران در عرصه جهانی پیشرفت بیشتری بکند.

حقیقی در مورد اکران نشدن فیلم «بلوک ۹ خروجی ۲» در سینما گفت: اختلاف بین تهیه ‌کنندگان و عوامل این فیلم موجب شد که فیلم علیرضا امینی اکران نشود اما در این جشنواره حضور خواهد داشت. همچنین فیلم هایی که قرار است در جشنواره شهر اکران شود مورد تأیید وزارت ارشاد هستند. ما از پایه و اساس سیاستهای نظام جمهوری اسلامی نمی‌توانیم پا را فراتر بگذاریم، معیارهای جشنواره شهر برای انتخاب فیلمها مشخص است ضمن اینکه پس از تأیید توسط مسئولان این جشنواره به تأیید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز می‌رسد همچنین جشنواره شهر چون به قوانین و ضوابط وزارت ارشاد پایبند است مطمئناً فیلمی که تأیید نشده باشد در این جشنواره حضور نخواهد داشت.

یزدان عشیری نیز در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: در این جشنواره ۹ مسترکلاس و ۳ نشست رسانه ای با حضور داوران جشنواره و در محل پردیس ملت برگزار می شود. همچنین برای اولین بار طی قراردادهایی با آموزشگاه های آزاد سینمایی تصمیم گرفته شد تا این آموزشگاه ها هنرجویان و اساتید منتخب خود را به جشنواره معرفی کنند تا به صورت رایگان از برنامه های جشنواره فیلم شهر استفاده کنند. همچنین برای همه اعضای انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران کارت های حضور در جشنواره و استفاده از مسترکلاس ها فراهم شده است.

 بنا به گزارش خبرنگار ما در ادامه این نشست اسامی نامزدهای بخش اقلام تبلیغاتی نیز به این شرح اعلام شد:

در بخش عکس امیرحسین شجاعی برای «ملکه»، آرش صادقی برای «آوا»، ایران انتظام برای «تابو» 

در بخش پوستر علی باقری برای «شیار ۱۴۳»، علیرضا نصرتی برای «برف» و در بخش آنونس فیلم آرش معیریان برای «سوت پایان»، حمید نجفی و میثم میرزایی برای فیلم های گروه هنر و تجربه، روح الله موحدی برای «حوض نقاشی».

گفتنی است؛ یکی از نکات جالب این مراسم جدال لفظی دو تن از خبرنگاران حاضر در مراسم با دبیر جشنواره فیلم شهر درباره چرایی برگزاری بزرگداشت زنده یاد رسول ملاقلی پور و همچنین لزوم برگزاری چنین جشنواره ای بود!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.