چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۸

آغاز تولید یک فیلم بعد از مدت ها بلاتکلیفی؛

اشرفی زاده: در صورت تحقق وعده مدیران فارابی اولین فیلم سینمایی‌ام را اواسط تابستان کلید خواهد زد

مرجان اشرفی زاده

سینماپرس: مرجان اشرفی زاده که نزدیک به یک سال پیش قرار بود اولین فیلم بلند سینمایی خود را با عنوان «آبجی» بسازد اما به دلیل تغییر سیاست های حمایتی سازمان سینمایی تولید فیلمش متوقف شده بود گفت: مدیران بنیاد فارابی برای تولید این فیلم اعلام حمایت کرده اند که در صورت تحقق وعده های ایشان اولین فیلم سینمایی‌ام را اواسط تابستان کلید خواهد زد.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود:در طول مدت گذشته از آنجا که حمایت از تولید کارگردانان فیلم اولی از مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به بنیاد سینمایی فارابی واگذار شد ما درگیر و دار طی برنامه های اداری این موضوع بودیم.

این کارگردان اظهار داشت: من به قول های مساعدی که توسط مدیران بنیاد سینمایی فارابی داده شده است امیدوار هستم و می خواهم این اثر سینمایی را برای حضور در سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم فجر آماده کنم.

اشرفی زاده با اشاره به اینکه تغییر قوانین در بسیاری از موارد به فیلمسازان سینما آسیب های جدی وارد می سازد خاطرنشان کرد: این قضیه که حمایت از فیلمسازان اول به یک باره از مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به بنیاد سینمایی فارابی واگذار شد فیلمسازان زیادی مانند من که مدت ها در پیش تولید فیلم خود به سر می بردند و حتی با عوامل و بازیگران شان قرارداد امضا کرده بودند را سرگردان کرد که در نهایت امیدوارم قول مساعدی که مدیران وقت فارابی برای همکاری تولید این فیلم ها داده اند به ثمر بنشیند.

وی ادامه داد: «آبجی» موضوعی انسانی و اجتماعی دارد و دغدغه های زندگی روزمره یک مادر و دختر را روایت می کند که به تنهایی با یکدیگر زندگی می کنند و زندگی آن ها دچار بحران شدیدی می شود. اما با اینکه داستان این فیلم تلخ است ما در نظر گرفته ایم برای جذب مخاطبان رگه های طنزی را نیز به آن اضافه کنیم تا مخاطب از فیلم خسته و دلزده نشود.

این کارگردان در ادامه این گفتگو بیان داشت: من به قول های مساعدی که توسط مدیران بنیاد سینمایی فارابی داده شده است امیدوار هستم و می خواهم این اثر سینمایی را برای حضور در سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم فجر آماده کنم.

اشرفی زاده با اشاره به اینکه تغییر قوانین در بسیاری از موارد به فیلمسازان سینما آسیب های جدی وارد می سازد خاطرنشان کرد: این قضیه که حمایت از فیلمسازان اول به یک باره از مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به بنیاد سینمایی فارابی واگذار شد فیلمسازان زیادی مانند من که مدت ها در پیش تولید فیلم خود به سر می بردند و حتی با عوامل و بازیگران شان قرارداد امضا کرده بودند را سرگردان کرد که در نهایت امیدوارم قول مساعدی که مدیران وقت فارابی برای همکاری تولید این فیلم ها داده اند به ثمر بنشیند.

این کارگردان فیلم های ویدیویی، کوتاه و مستند در رابطه با جدیدترین فیلم مستند خود که در پنجمین جشنواره فیلم شهر راه پیدا کرده است گفت: این فیلم در مورد یک زن سرپرست خانوار است که با حمایت سازمان امور زنان شهرداری تهران ساخته شده و به مسئله کارآفرینی می پردازد.

کارگردان فیلم تحسین شده «نامه های خیس» افزود: «من یک زن سرپرست خانوار هستم» در مورد خانمی است که بنا به اقتضائات زندگی خود سرپرستی خانواده اش را به عهده گرفته است که علاوه بر گذران زندگی خود توانسته خانم های زیاد دیگری را نیز با دایر کردن یک کارگاه که با کمک سازمان امور زنان شهرداری تهران راه اندازی کرده حمایت کند.

اشرفی زاده با تأکید بر اینکه برای تولید این فیلم مستند از کارگاه های زیادی که توسط زنان تأسیس شده اند بازدید کرده است اظهار داشت: زمانی که سفارش تولید این فیلم از سوی سازمان امور زنان شهرداری تهران به من داده شد من با کمک و راهنمایی دوستان به کارگاه های بسیار زیادی سر زدم و با آدم های بسیار متفاوتی روبرو شدم که هریک از آن ها می توانستند سوژه یک فیلم مستند باشند اما من به دلیل شرایط بسیار خاص زندگی و همینطور روحیه و ارتباطی که این خانم داشت ایشان را انتخاب کردم و به زندگی ایشان پرداختم.

وی ادامه داد: یکی از نکات قوتی که این شخصیت داشت نوع ارتباط و تعاملش با گروه فیلمبرداری بود به نحوی که این احساس در من به وجود آمد که به راحتی هرچه تمام تر می توانم با وی به عنوان یک سوژه کار کنم. در هر صورت من موضوع بسیار خوب و عمیقی را برای کار در دست داشتم و بعد از تولید این فیلم مستند به این نتیجه رسیدم که سایر همکاران مستندسازم می توانند به این موضوع ورود پیدا کنند چرا که مقوله زنان سرپرست خانوار در تمامی گونه های سینمایی جای کار بسیار زیادی دارد.

این کارگردان در خاتمه عوامل این فیلم سینمایی را معرفی کرد و گفت: محمد رسولی (تصویربردار)، سینا گنجوی (تدوین گر)، مهرداد جلوخانی (صداگذار)، اهورا ذوالنور (صدابردار)، مهدی جهانگیری (تهیه کننده) و مجتبی متولی (مدیر تولید) از جمله افرادی بودند که برای ساخت این فیلم مستند مرا یاری دادند.

گفتنی است این کارگردان متولد سال ۱۳۶۰ در شهر تهران و دارای مدرک کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی از دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر است. اشرفی زاده فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۷۹ آغاز کرده و طی این سال ها، بیش از ۲۰ فیلم کوتاه و مستند را کارگردانی نموده و جوایزی هم از جشنواره های مختلف دریافت کرده است. از جمله آثار وی می توان به فیلم های: «جادوگر»، ‌ «کائوس»، «فصل هفتم»، ‌ «سکوت پس از نجوا»، «آن بالا کنار جاده»، «در زیرزمین خانه زنی است»، «گذر از پنجره های مه آلود»، «دو خط موازی در جایی به هم می رسند»، «از منهای یک»، «جای خالی کسی که نیست»، ‌ تله فیلم «قفل یعنی کلید» (به تهیه کنندگی رسول صدرعاملی) و غیره اشاره کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.