شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۸

عدم نمایش فیلم ایرانی در بازار کن و فرصتی که از دست رفت!

غرفه ایران در بازار کن

فارس: قرار بود حضور بین‌المللی سینمای ایران در دوره جدید معنادار باشد اما،غرفه‌های خالی در روزهای اول بازار کن و حضور نمایندگان از سوی سازمان سینمایی در شرایطی که هیچ فیلمی از سینمای ایران در بازار کن به نمایش در نیامده است چه توجیهی دارد؟

به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، بازار بین‌المللی و تاثیرگذار جشنواره فیلم کن برگزار شد. بازار کن فرصت مناسبی برای حضور سینمای ایران و عرضه بین‌المللی آن به شمار می‌رود. بازاری که در دو سه روز اول برگزاری آن اتفاقاتی که باید برای فیلم ها رخ دهد، کم وبیش رقم می خورد. بسیاری از اتفاقات خوشایند و حضور بین‌المللی سینمای ایران در این جشنواره و به واسطه حضور در بازار و ملاقات‌های متعدد با مدیران جشنواره‌های معتبر دنیا رقم می‌خورد.

مدیران سینمای ایران در هر دوره‌ای مکرراً در صحبت‌هایشان به اهمیت در حوزه بازارهای جهانی تاکید داشتند سال گذشته موقعیتی فراهم شد تا فیلم‌‌ها دیده شود اما با تغییر و تحولات در حوزه بین الملل امسال شرایط متفاوتی رقم خورد. امسال نکته حائز اهمیت عدم فعالیت مناسب مدیران بین‌الملل در عرصه بازار کن بود. در دو سه روز اول برگزاری که چتر سینمای  محل استراحت غرفه داران بوده است در تاریخ بازار کن سابقه نداشته است که چنین اتفاقی بیافتد و هیچ‌یک  از نمایندگان و غرفه داران در غرفه‌ها که هزینه گزافی بابت آن از پول بیت المال پرداخت می‌شود وجود نداشته است.این درحالی است که تمام کارشناسان بین الملل موسسات و ارگان‌ها بر این امر واقف هستند که به دلیل طولانی بودن مدت زمان بازار روزهای آخر می (۲۱ و ۲۲) بازار کمرنگ می شود و دیگر بازار فعال نیست  این مهم بر هیچ یک از فعالان عرصه بازار پوشیده نیست. 

نکته قابل توجه این است که مدیران بین الملل و مشاوران رئیس سازمان سینمایی در این حوزه بی توجه و بی‌تجربه عمل کردند.امسال هیچ فیلمی از سینمای ایران در بازار و در سینماهای کوچکی که برای نمایش فیلم‌ها برای خریداران و مدیران جشنواره‌ها  تعبیه شده است به نمایش در نیامده این درحالی است که موسسات آمادگی لازم برای نمایش فیلم را داشتند و نسخ لازم برای نمایش را نیز  همراه داشتند اما سینمای ایران حتی یک نمایش در بازار کن که اهمیت آن بالا ذکر شد نداشته است  و هیچ تبلیغی از سینمای ایران در بیلبرد‌های خیابانی دیده نشده است.

ایکاش مدیران بین الملل سازمان سینمایی به این مهم دقت داشتند که در شرایط امروز جامعه به لحاظ اقتصادی  هزینه گزافی که بابت غرفه‌های خالی پرداخت شده است چه توجیهی دارد؟ حضور برخی نمایندگان از سوی سینمای ایران در شرایطی که  فیلم های ایرانی  درست در بازار عرضه نشده و برای اولین بار در تاریخ برگزاری جشنواره کن، نمایش فیلم‌های ایرانی در بازار  پیش بینی نشده است چه توجیهی دارد؟ این عملکرد  نشان از بی توجهی به این بازار مهم جهانی است. عملکرد غلط در حوزه بین الملل و شعارهایی که هر روز از سوی مدیران سینمایی داده می شود تناقضی ایجاد می کند که در تاریخ سینمای ایران ثبت خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.