چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۲

در پی اکران «قصه ها» و در گفتگو با سینماپرس؛

لاله افتخاری: مجلس باید درباره عملکرد وزیر ارشاد تصمیم جدی بگیرد/ در جلسه نمایش فیلم «بنی اعتماد» چه گذشت؟

لاله افتخاری

سینماپرس: در پی اکران فیلم مسئله دار «قصه ها» ساخته رخشان بنی اعتماد، دکتر لاله افتخاری نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان ملت در مجلس باید درباره عملکرد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه های مختلف تصمیم جدی بگیرند.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: تا زمانی که ساختار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معیوب و این گونه آشفته است و هیچ یک از مدیران این وزارتخانه نسبت به وظایف خود آگاه نیستند و هیچ گونه آینده نگری، مخاطب شناسی و...در کارهای آن ها مشاهده نمی شود، ما همچنان با اشکالات بسیار در انواع محصولات فرهنگی درگیر هستیم.

وی با تأکید بر اینکه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بارها در رابطه با اصلاح ساختاری وزارتخانه به دولت و شخص وزیر تذکر داده است گفت: متأسفانه نه دولت و نه شخص وزیر ارشاد هیچ گاه در پی برطرف کردن معایب این وزارتخانه و ساختار آن نبوده اند و همین امر باعث شده تا آثاری در عرصه های مختلف فرهنگی و هنری کشور تولید شود که باعث نگرانی در مردم، بلاتکلیفی مخاطبان و هدر رفتن سرمایه های ملی کشور اند.

افتخاری ادامه داد: متأسفانه در سینمای ایران هر شخصی از ظن خود یک مسئله ای را در جامعه برمی گزیند و با پر و بال دادن به آن را مطرح می کند. اما از سینمای ارزشی هیچ خبری نیست. اینجاست که این سوأل برای همگی ما مطرح می شود که سینمای فاخر و فیلم های استراتژیک که می خواهد پیام های واقعی انقلاب و نظام ما را به گوش جهانیان برساند کجا هستند و یا اینکه دستاوردهای عظیم جمهوری اسلامی ایران چرا در فیلم های سینمایی منعکس نمی شوند؟

این عضو مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متأسفانه وزیر ارشاد به صورت منفعلانه کار می کنند و فرهنگ کشور در بلاتکلیفی به سر می برد.

دکتر افتخاری در بخش دیگری از این گفتگو در رابطه با فیلم «قصه ها» و حواشی به وجود آمده برای آن اظهار داشت: «قصه ها» مانند برخی از فیلم های سال های اخیر بود که برخلاف ادعای رئیس سازمان سینمایی مشکلات بسیاری داشته و حاوی تلخ نمایی و سیاه نمایی های مرسوم در برخی آثار این فیلمساز است. در هر صورت کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی روی مصادیق کار نمی کند و این وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است که باید پاسخگوی عملکرد خود در تمامی حوزه های فرهنگی اعم از فیلم و کتاب و مطبوعات و... باشد.

وی تأکید کرد: وزیر ارشاد باید شخصاً راجع به اینکه چرا به این گونه فیلم ها مجوز می دهد پاسخی قانع کننده برای نمایندگان ملت داشته باشد.

وی در خاتمه این گفتگو تأکید کرد: چندین بار مشکلات فرهنگی و عدیده ای که در حوزه فرهنگی کشور وجود دارد با وزیر ارشاد مطرح شده است اما از آنجا که این مشکلات برطرف نشده هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی باید راجع به عملکرد ایشان به یک جمع بندی کلی برسد تا بعداً توسط نمایندگان مجلس راجع به ایشان یک تصمیم گیری جدی صورت پذیرد.  

شنیده های سینماپرس حاکیست فیلم «قصه ها» که از ابتدای آغاز بکار دولت تدبیر و امید مجوز نمایش سینمایی دریافت کرد، روز دوشنبه با حضور رخشان بنی اعتماد، حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی و تنی چند از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در وزارت ارشاد به نمایش گذاشته شد.

در این جلسه نمایندگان حاضر با توجه به انجام اصلاحات و حذف برخی پلان ها و سکانس های مربوط به فتنه ۸۸، فیلم را تنها دربرگیرنده روایت های تلخ و سیاه از برخی مشکلات جامعه و بزرگنمایی های مرسوم این فیلمساز در این اثر و البته برخی آثار قبلی وی دانستند؛ اما نکته قابل توجه و شگفت انگیز، اصرار رخشان بنی اعتماد بر عدم حذف صحنه ها و گفته های مربوط به فتنه و انتخابات سال ۸۸ در فیلم بود که این تأکید بی دلیل، تعجب بینندگان فیلم را در پی داشت؛ حال اینکه این بانوی فیلمساز چه اصراری برای اثبات نگاه سیاسی خود در فیلم و رد هر گونه ممیزی در «قصه ها» را داشته است، سوالی است که پاسخ آن را باید در نوع نگاه و نگرش وی و همفکران ایشان جستجو کرد!

یادآوری می شود سال گذشته رخشان بنی اعتماد پس از دریافت مجوز نمایش سینمایی فیلم ویدئویی «قصه ها» در زمان دولت اعتدال در جمع خبرنگاران گفت: «از مادر زائیده نشده کسی جلوی فیلم ساختن من را بگیرد»!؟

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.