چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۶

کتاب و سینما / ۳

دامادی: سینماگران ما اهل مطالعه نیستند/ برخی فیلمسازان با آثار نازل خود ادبیات نامتعارفی را رواج می‌دهند

کتاب

سینماپرس: محسن دامادی کارگردان سینما در ایام برگزاری بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران همزمان با برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب گفت: متأسفانه سینماگران ما اهل مطالعه و کتابخوانی نیستند. این در حالی است که در ادبیات غنی ایران زمین وجوه بسیار درخشانی وجود دارد که راجع به مسائل مختلف زندگی اجتماعی و... می توان از آن ها اقتباس سینمایی انجام داد.

کارگردان فیلم سینمایی «یک اشتباه کوچولو» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس ادامه داد: از ادبیات کلاسیک تا ادبیات معاصر ما همگی سراسر جلوه های درخشانی دارند اما متأسفانه اهالی سینما بنا به دلیلی نامعلوم توجه چندانی به این جلوه های درخشان نشان نداده و همواره شاهد بوده ایم که کمترین ارتباطی را با کتاب برقرار نکرده اند که یکی از دلایل اینکه سینماگران از فضای ادبیات کمتر بهره می گیرند شاید این باشد که در مدارس و دانشگاه ها های مای بحث کتاب خوانی به صورت جدی به آن ها آموزش داده نشده است و متولیان فرهنگی کشور همیشه به صورت شعارگونه از کنار این مسئله مهم و اساسی عبور کرده اند.

این کارگردان سینما با تأکید بر اینکه بخشی از سینماگران و کسانی که بدون دانش و تحصیلات آکادمیک صرفاً بر اساس تجارب خویش وارد سینما شده اند بر این باور هستند که برای خود در سینما دارای شخصیتی بزرگ شده اند اظهار داشت: متأسفانه ما طی تمامی این سال ها شاهد آن بوده ایم که افراد زیادی که صرفاً با دستیاری کردن در یکی دو فیلم سینمایی توانسته اند به دلیل روابط خویش به جرگه فیلمسازان کشور بپیوندند بر این باور غلط هستند که دیگر در تمامی زمینه های هنری و فرهنگی تبحر کامل دارند و از این رو است که امروزه ما شاهد تولید فیلم های به شدت نازلی هستیم که ادبیات بسیار نامتعارفی دارند و دست به یک فرهنگ سازی غلط می زنند.

دامادی تصریح کرد: ادبیاتی که امروز در سینما و تلویزیون ما رایج شده است به هیچ عنوان ادبیات درخشانی نیست و ما همیشه از نوع و شیوه دیالوگ نویسی در سناریوها در رنج هستیم. متأسفانه برخی از اهالی سینما نیز بر این باور هستند که فیلمنامه لزوماً نباید ادبی باشد و همین امر باعث شده تا دیالوگ نویسی سخیف و محاوره ای که در مکالمات روزمره مردم استفاده می شود در سینمای ایران وارد شود و دست به یک نوع حرمت شکنی فرهنگی بزند.

کارگردان فیلم سینمایی «خانواده ارنست» ادامه داد: این گونه حریم شکنی ها مردم را مجذوب خویش می کند و در نتیجه فیلم های ما به سمت حرمت و هنجارشکنی های بیشتر سوق پیدا می کنند تا بتوانند از این رهگذر مخاطبان را به سوی خود جذب کنند و همین امر باعث تولید فیلم هایی می شود که پایشان را از خطوط قرمز سینما فراتر می گذارند و تنها به دنبال آن هستند که برای خود مشتری جذب کنند تا فروش بیشتری داشته باشند و سود مادی عایدشان شود.

وی سپس با اشاره به اینکه همه مدیران باید مردم را وادار به مطالعه کنند و باید برای تشویق مردم به کتاب خوانی سیاست های تشویقی در نظر گرفته شود اظهار داشت: مطالعه و کتاب خوانی سطح هر جامعه ای را بالا می برد و در حال حاضر اغلب جوامع بشری نسبت به این امر مهم آگاه هستند و از همین رو است که بسیاری از دولت ها مسائل فرهنگی را جزو اولویت های اصلی خود قرار داده اند که ما نیز باید در کشورمان به این گونه عمل نماییم.

این کارگردان سینما در خاتمه این گفتگو با تأکید بر اینکه سینما یک رسانه ماندگار و تأثیر گذار است گفت: هنرمندانی که در تئاتر کشور مشغول به فعالیت هستند ریشه و پشتوانه غنی ادبیاتی دارند و از این رو هیچ گاه محبوب مخاطبان عام واقع نشده اند و بهتر است مدیران فرهنگی برای رشد و اعتلای سینمای کشور افرادی را از تئاتر وارد سینما نمایند تا آن ها با تکیه بر پشتوانه غنی ادبیاتی و فرهنگی شان بتوانند سینمای ایران را نیز از این منظر پربار نمایند. در هر صورت من معتقدم که چنین مسائلی نیاز به ریشه یابی های کلان و گسترده دارد که تمامی افرادی که دغدغه فرهنگ دارند باید به آن توجه جدی داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.