دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۱

کتاب و سینما/ ۲

تأکید «سینایی» بر تشویق مردم به مطالعه از سوی مدیران فرهنگی/ کتابخوانی ایده های ناب را در ذهن سینماگر شکل می‌دهد

خسرو سینایی*

سینماپرس: خسرو سینایی کارگردان سینمای ایران در رابطه با جایگاه کتاب در سینما و تئاتر ایران گفت: مسئله مطالعه همیشه جزو موارد استثنایی در رابطه با فرهنگ تمامی جوامع بشری است و مدیران فرهنگی برای ارتقای سطح دانش جامعه می بایست با سیاست گذاری های کلان مردم را تشویق به مطالعه و کتابخوانی کنند.

این کارگردان برجسته سینمای مستند و داستانی ایران در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مسئله فرهنگ و اشاعه امور فرهنگی همیشه جزو مواردی است که عامه مردم در ابتدا به آن توجه چندانی نشان نمی دهند چرا که این بخش از اجتماع، همیشه بر اساس عادت های خود رفتار می کنند و این مدیران و سیاست گذاران یک کشور هستند که باید با در نظر گرفتن برنامه ها و سیاست های دراز مدت مردم را تشویق به انجام امور فرهنگی از جمله مطالعه و کتایخوانی نمایند.

وی با تأکید بر اینکه اگر فرهنگ مطالعه در میان مردم نهادینه شود، نسل به نسل آن را مانند یک میراث حفظ خواهند کرد اظهار داشت: وقتی فضای عمومی فرهنگ جامعه به سمت یک جریان خاص هدایت شود و ایجاد این جریان بتواند به یک موج بدل شود و آحاد افراد جامعه را در برگیرد، دیگر آن مسئله از میان رفتنی نیست. البته ما باید به این نکته توجه داشته باشیم که نباید انتظار داشته باشیم که امور فرهنگی در کوتاه مدت بتوانند نیازهای جامعه را رفع کنند بلکه انجام امور فرهنگی نیاز به یک بازه زمانی دراز مدت دارند تا بتوانند تأثیرات مثبت خود را در جامعه به نمایش بگذارند.

سینایی در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به اینکه مطالعه کتاب، ایده های ناب و نادری را در ذهن سینماگران به عنوان یکی از متولیان اصلی فرهنگ و هنر یک جامعه شکل می دهد خاطرنشان کرد: اگر کتاب به عنوان یکی از منابع اصلی برای تولید آثار هنری در سینما، تلویزیون و تئاتر ما مورد توجه قرار گیرد ما می توانیم با بیان حرف های تازه ای که از دل کتاب بیرون آورده ایم بخش جدیدی از مخاطبان را به سوی سینما و تئاتر جذب نماییم.

کارگردان فیلم سینمایی «عروس آتش» افزود: سینماگران باید آگاه باشند که شناخت جهان و جامعه بشری می تواند یکی از موضوعات مهم برای ساخت فیلم هایشان باشد که کتاب این مهم را برایشان به ارمغان می آورد اما متأسفانه استعدادهای ما در این زمینه بسیار زود خاموش می شوند چرا که تهیه کنندگان و مدیران سینمایی هیچ گاه از این گونه آثار حمایت چندانی به عمل نمی آورند و کمتر امکان ساخته شدن چنین آثاری در سینما پیش می آید. تصمیم گیرندگان سینما و تئاتر و فرهنگ ایران بیشتر علاقه مند هستند به موضوعاتی ورود پیدا کنند که برای مردم عادت شده است و هیچ گاه مایل به ریسک کردن و تولید اثری خاص نیستند.

این فیلمساز تصریح کرد: مدیران فرهنگی کشور باید آگاه باشند که تمامی کشورهای پیشرفته و در حال توسعه جهان برای بخش فرهنگ و هنر خود به ویژه امر مطالعه و سینما سرمایه گذاری های کلانی را می کنند تا هم نسل جدید شناخت کافی نسبت به این مقوله مهم پیدا کند و هم بتوانند با تربیت نیروی انسانی فرهنگ خود را برای نسل های آینده کشورشان تربیت کنند.

کارگردان فیلم سینمایی «فرش، اسب، ترکمن»  ادامه داد: ما باید در کشورمان با تولید آثار هنری به ویژه در سینما مردم را وادار به تعمق و تفکر بیشتری نماییم. البته این بدان معنا نیست که بگوییم باید آثار هنری ما در سینما و یا تئاتر پیچیده و یا روشنفکرانه باشند. ما در همین ادبیات معاصر خودمان داستان های پاورقی زیادی داریم که می توان آن ها را تبدیل به فیلم کرد و مخاطبان زیادی را برای تماشای آن ها به سالن های سینما کشاند.

وی افزود: البته ما باید آگاه باشیم که در همه کشورهای دنیا آثار اقتباسی در ابتدا چندان با مردم ارتباط برقرار نمی کنند چرا که مردم ترجیح می دهند آثاری را تماشا کنند که برایشان جنبه های تفریحی و سرگرمی به همراه داشته باشد اما ما باید با صرف هزینه و ریسک به سمت و سوی تولید این گونه آثار گرایش پیدا کنیم.

سینایی مشکل بودجه را یکی از دلایل عدم رغبت سینماگران به تولید چنین فیلم هایی دانست و گفت: از آنجا که در سینمای کشور ما همیشه بحث بازگشت بودجه مطرح بوده است معمولاً کمتر افرادی هستند که حاضر به این باشند که دست به ریسک زده آثار فرهنگی تولید کنند و من معتقدم که نیاز است تا متولیان کلان فرهنگ کشور با اعتقاد بر رشد و اعتلای فرهنگ عامه مردم یکبار برای همیشه تکلیف شان را با خودشان روشن کنند و بخشی از بودجه های فرهنگی کشور را برای تولید این گونه آثار به فیلمسازان صاحب نام و صاحب تفکر اختصاص دهند برای آینده کشورمان قدمی مثبت برداشته شود.

کارگردان فیلم سینمایی «جزیره رنگین» در خاتمه این گفتگو افزود: ما باید دیدن فیلم های ارزشمند فرهنگی، بازدید از نمایشگاه ها، مطالعه و کتابخوانی را در میان عامه مردم به وجود آوریم و فضای عمومی فرهنگ جامعه را بسازیم و آگاه باشیم که باید فرصتی به وجود بیاوریم تا نگاه و عادت مردم را تغییر دهیم تا آن ها بتوانند زشتی را از زیبایی و خوبی را از بدی تشخیص دهند. 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.