سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱

گزارش سینماپرس از دلایل کاهش مخاطب

پیشنهاد جمعی از سینماگران برای ترغیب بیشتر مردم به سینما در برابر آثار ویدئویی و رسانه های مجازی

ساداتیان-نیک بین-رئیسیان-رافعی-ترکمانی-فرحبخش-صباغ زاده

سینماپرس: شبکه ای از سالهای دور همواره رقیب سینما نزد مخاطبان مردمی بوده که «نمایش خانگی» نام دارد و ویدئو در شرایط فعلی به دلایل مختلف به حدی در بین مردم رواج پیدا کرده که میتوان از آن به عنوان تهدیدی برای سینما و علتی برای عدم استقبال مردم از رفتن به سینما یاد کرد. اما آیا واقعأ تماشای فیلمهای ویدئویی آثار سینمایی، عامل نرفتن خانواده ها به سالن های سینماست؟

به گزارش خبرنگار سینماپرس گیشه سینمای ایران همواره طی سال های فعالیت خودش با فراز و نشیب های زیادی همراه بوده است. در برخی مواقع سینماها آنچنان با استقبال مردم روبرو بوده اند که باعث بحت و حیرت کارشناسان و متولیان فرهنگی کشور شده و گاه نیز آنچنان مخاطبان از سالن های سینما دوری کرده اند که تمامی پیش بینی های مدیران و مسئولان را نقش برآب کرده اند.

طی این سال ها بسیاری از کارشناسان این معضل بسیار مهم را ناشی از مشکلاتی همچون روند تولید فیلم ها که اغلب برای مردم خالی از جذابیت هستند، سوژه های تکراری و کسل کننده، مشکلات زیرساختی و سخت افزاری سینما برشمرده اند و همواره مسئولان، سیاست گذاران و بسیاری از اهالی دغدغه مند سینمای کشور از خطر ورشکستگی سینما و بحران شدید اقتصادی سینما سخن گفته اند اما تاکنون هیچ تدبیر موثری در این زمینه اندیشیده نشده و همه وعده های مدیران سینمایی تبدیل به شعار شده اند!

اما در این میان شبکه ای از سالهای دور همواره رقیب سینما نزد مخاطبان مردمی بوده که «نمایش خانگی» نام دارد و ویدئو در شرایط فعلی به دلایل مختلف به حدی در بین مردم رواج پیدا کرده که میتوان از آن به عنوان تهدیدی برای سینما و علتی برای عدم استقبال مردم از رفتن به سینما یاد کرد. اما آیا واقعأ تماشای فیلمهای ویدئویی آثار سینمایی، عامل نرفتن خانواده ها به سالن های سینماست؟

علیرضا رئیسیان، عباس رافعی، سیدجمال ساداتیان، محمد نیک بین، مهدی صباغ زاده، محمدحسین فرحبخش و نادره ترکمانی از جمله سینماگرانی بودند که با ارائه پیشنهاد و راهکار درباره این معضل مهم و اساسی نظرات خود را بیان کردند که ماحصل گفتگو با این ۷ سینماگر برای اطلاع بیشتر مخاطبان در ذیل مطلب نقل شده است:

علیرضا رئیسیان کارگردان سینما گفت: عدم استقبال چشمگیر مردم از فیلم های سینمایی دلایل متفاوت و گوناگونی دارد که از جمله آن ها می توان به بی صداقتی در تولید فیلم های طنز، اجتماعی، تراژدی و... اشاره کرد که این امر مخاطبان را از سینما گریزان کرده است. ضمن اینکه تأثیرات حضور شبکه نمایش خانگی در میان مردم را هم نمی شود نادیده گرفت. سینماگران می بایست در بازتاب مشکلات عمومی جامعه صداقت کامل داشته باشند تا فیلم هایشان بتواند برای مخاطبان باورپذیر و جذاب باشد اما متأسفانه برخی سینماگران به هر کاری تن می دهند و این باعث شده تا ما از موجودیت سینما به کلی فاصله بگیریم. دوشنبه ۷ اردی‌بهشت ۱۳۹۴

عباس رافعی کارگردان سینما گفت: مهمترین راهکاربرای جذب مخاطبان به سالن های سینما تولید فیلم های جذاب است تا مخاطبان را اقناع کند که «زمان» و «پول» خود را برای حضور در سالن های سینما صرف کنند و منتظر توزیع فیلم ها در شبکه نمایش خانگی نباشند. مردم وقتی می توانند با یک اثر سینمایی ارتباط خوبی برقرار نمایند که مشاهده کنند شخصیت های آن فیلم ها نیز با مشکلات عدیده اجتماعی، سیاسی و اقتصادی درگیر هستند اما تصویری که از مردم در فیلم های سینمایی ایران نمود پیدا کرده است اغلب شخصیت هایی هستند که هیچ درگیری ندارند و حتی مسائل پیش پا افتاده و روزمره ای مانند ترافیک در این آثار جایگاهی ندارد. چهارشنبه ۹ اردی‌بهشت ۱۳۹۴

سید جمال ساداتیان تهیه کننده سینما گفت: بخش اعظمی از دلیل ریزش مخاطبان سینما فیلم هایی است که بدون درنظر گرفتن سلیقه عامه مردم تولید می شوند، فیلم های سینمایی ما مطالبات و نیازهای مردم را برآورده نمی کنند و از این رو است که مخاطبان سینما ترجیح می دهند به سالن های سینما نروند. سینما باید سخنگوی مطالبات عامه مردم باشد و اگر فیلمی موضوعات اجتماعی را دستمایه ساخت خود قرار دهد که مردم حرف ها و درد دل های خود را در آن ببینند مسلماً از آن فیلم استقبال خواهند کرد از این رو ما در سینمای ایران باید دست به تولید آثاری بزنیم تا بتوانیم اعتماد سلب شده مخاطبان را مجدداً بازگردانیم و کاری کنیم تا مردم با رضایت خاطر از سالن های سینمای بیرون بروند. دوشنبه ۱۴ اردی‌بهشت ۱۳۹۴

محمد نیک بین نیز در این باره اظهار داشت: اگر دو دهه قبل و پیشتر از آن ما شاهد استقبال کم نظیر مخاطبان از فیلم های سینمایی بودیم دلیلش رقابت کم میان رسانه ها بود. در آن زمان حتی «ویدیو» هم وجود نداشت و تنها تعداد معدودی از افراد بودند که چنین دستگاهی را در منازل خود داشتند. در آن دوران مانند این روزها که مدیاهای گوناگون و شبکه های اجتماعی فراوان ظهور و بروز پیدا کرده اند، رسانه ای وجود نداشت و حتی مردم با کامپیوتر و اینترنت نیز آشنایی چندانی نداشتند و تنها رسانه ای که می توانست برای آن ها جذابیت داشته باشد سینما بود که جاذبه بسیار زیادی را برای مردم ایجاد می کرد.

وی در همین رابطه خاطرنشان کرد: در حال حاضر اکثریت مردم درگیر رسانه های مختلفی هستند و همین تلفن های همراه که کارآیی و قابلیت های بسیار بالایی دارد باعث شده مردم حتی در مهمانی ها، مسافرت ها و کوچه و خیابان نیز با گوشی های خود سرگرم باشند. از این رو سینما در این زمانه برای جذب مخاطبان سینما نیاز به راهکارهای گوناگونی از جمله تبلیغات گسترده و همچنین تولید فیلم هایی با کیفیت های بالا دارد تا بتواند مخاطبان را به سالن های سینما بکشاند. چهارشنبه ۱۶ اردی‌بهشت ۱۳۹۴

مهدی صباغ زاده تهیه کننده و کارگردان سینما نیز از منظری دیگر به این مسئله توجه نشان داد و گفت: ما باید در کشورمان کاری کنیم تا با یک سیاست گذاری کلان مردم را تشویق و ترغیب به حضور در سالن های سینما کنیم به نحوی که مردم در حین آنکه به سینما می روند بتوانند از جنبه های تفریحی خود نیز بهره مند گردند و هم از لحاظ اقتصادی این مسئله با آن ها مناسبت داشته باشد. از طرفی دیگر از آنجا که فیلمسازان جدید الورود سینما مانند گذشته برای تولید یک اثر سینمایی زحمت نمی کشند و ویژگی های مهم سینما از دست رفته، دیگر این هنر مانند سابق نمی تواند مردم را به سوی خود جذب نماید. متأسفانه مدیران سینما و همچنین تعداد کثیری از فیلمسازان نسبت به ابعاد و ویژگی های والای این هنر - صنعت واقف نیستند و از این رو مخاطبان ترجیح می دهند به جای سینما رسانه های دیگری را دنبال نمایند. جمعه ۱۸ اردی‌بهشت ۱۳۹۴

حسین فرحبخش تهیه کننده و کارگردان سینمای ایران گفت: در حال حاضر دلیل دوری مردم از سالن های سینما فیلم های بی هویت و به شدت خنثی است که نمی تواند انتظارات مخاطبان سینما را برآورده سازد. باید بپذیریم که فیلم‌های خنثی و کسل کننده به درد سینما و پرده نقره ای نمی خورند. وقتی فیلم های سینمایی خلق مخاطبان را تنگ می کنند و آن ها مجبور می شوند به خاطر پولی که خرج کرده اند در سینما با مشقت فراوان فیلمی را تماشا کنند و هنگام بازگشت به خانه از فیلم و سینما منزجر شده و به آن دشنام می دهند نمی توانیم انتظار داشته باشیم که از سینما استقبال صورت گیرد. شنبه ۱۹ اردی‌بهشت ۱۳۹۴

نادره ترکمانی کارگردان سینمای ایران گفت: تلویزیون به عنوان یکی از پر مخاطب ترین رسانه ها می تواند نقش بسیار و تأثیرگذاری برای جذب مخاطبان به سالن های سینما داشته باشد و دست به ایجاد یک جریان فرهنگی برای رفتن مردم به سینماها بزند. این روزها اگرچه بسیاری از مشکلات اعم از قیمت بالای بلیت های سینما، سوژه های تکراری فیلم های سینمایی و یا زمان اوقات فراغت محدود باعث شده تا مخاطبان از آثار سینمایی کشور استقبال چندانی نداشته باشند اما اگر توسط مدیران کلان فرهنگی کشور اقدام به یک فرهنگ سازی مناسبی در این زمینه شود ما می توانیم شاهد آن باشیم که در آینده ای نه چندان دور استقبال مردم از سینماها افزایش پیدا خواهد کرد. دوشنبه ۲۱ اردی‌بهشت ۱۳۹۴

نظرات

  • ناصری ۱۳۹۴/۰۲/۲۲ - ۱۰:۰۸
    2 0
    چرا باید ترغیب بیشتر مردم به سینما رفتن باشد این شیوه کاسب کاری است ومردم این را به خوبی می دانند چرا مردم به سینما نمی روند آنرا باید در سیاست سبقت ناشیانه وزارت ارشاد ازجامعه وهنرمندان جستجو کرد که چرا برخلاف قانون در این همه سالها کار اجرایی انجام داده تولید عرضه ومدیریت غلط به جای مدیریت وسیاست گذاری واین نتیجه است

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.