دوشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۷

انتخابی سخت برای مردم؛ سینما یا ویدئو؟ / ۳

ساداتیان: فیلمسازان با طرح مطالبات و نیازهای مردم می‌توانند اعتماد آنها را به سینما جلب کنند

حضور سیدجمال ساداتیان در غرفه در بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها

سینماپرس: سید جمال ساداتیان تهیه کننده سینما گفت: بخش اعظمی از دلیل ریزش مخاطبان سینما فیلم هایی است که بدون درنظر گرفتن سلیقه عامه مردم تولید می شوند، فیلم های سینمایی ما مطالبات و نیازهای مردم را برآورده نمی کنند و از این رو است که مخاطبان سینما ترجیح می دهند به سالن های سینما نروند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سینما باید سخنگوی مطالبات عامه مردم باشد و اگر فیلمی موضوعات اجتماعی را دستمایه ساخت خود قرار دهد که مردم حرف ها و درد دل های خود را در آن ببینند مسلماً از آن فیلم استقبال خواهند کرد از این رو ما در سینمای ایران باید دست به تولید آثاری بزنیم تا بتوانیم اعتماد سلب شده مخاطبان را مجدداً بازگردانیم و کاری کنیم تا مردم با رضایت خاطر از سالن های سینمای بیرون بروند.

وی با تأکید بر اینکه سینما هنری تأثیرگذار و پر طرفدار است و در حال حاضر هم مخاطبان اگرچه نسبت به سال های گذشته کاهش پیدا کرده اند اما همچنان از سینما استقبال می کنند اظهار داشت: علیرغم آنکه ابزارهای تبلیغاتی برای سینما در کشور ما بسیار کم است و از طرف دیگر سالن های سینمای کشور به شدت فرسوده هستند و نمی توانند مخاطبان را راضی نگهدارند، با این حال طیف وسیعی از مردم همچنان مایلند تا فیلم های سینمایی را در سینماها تماشا کنند.

این تهیه کننده سینما سپس با اشاره به اینکه شرایط بد اکران فیلم های سینمایی، جلوگیری از اکران برخی از فیلم ها و یا ایجاد ممیزی های فراوان بر آثار سینمای کشور از سمت سازمان سینمایی باعث شده طی سال های اخیر بسیاری از مخاطبان حرفه ای سینما از آن روی گردان شوند، خاطرنشان کرد: من درصدد این نیستم این امر را القا کنم که همه فیلم های توقیفی فیلم های خوبی هستند اما ما باید به این نکته آگاه باشیم که هر فیلمی در هر گونه سینمایی و با توجه به موضوعات و سوژه هایی که دستمایه خود قرار می دهد می تواند مخاطبان خاص خود را داشته باشد و آن ها را به سالن های سینما بکشاند اما سانسور بیش از حد و یا توقیف آن ها توسط مسئولان سینمای کشور باعث شده است تا بخش زیادی از مخاطبان سینما برای همیشه عطای سینمای ایران را به لقایش ببخشند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «برف روی کاج ها» افزود: ممکن است برخی مدیران از سوژه برخی فیلم های سینمایی رضایت نداشته باشند اما این دلیل نمی شود که بخواهند فیلم ها را به صورت گزینشی روانه اکران سینماها کنند. مدیران سینمایی باید بر این مسئله واقف باشند که فیلم های سینمایی برای مخاطبان سینما ساخته شده است و سینما نیاز به همه گونه فیلم سینمایی دارد و ما نباید به صورت سلیقه ای با فیلم ها برخورد کنیم.

ساداتیان در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این سوأل که آیا ورود زودهنگام آثار سینمایی به شبکه نمایش خانگی باعث ریزش مخاطبان سینمای ایران نمی شود، اظهار داشت: در کشور آمریکا که فیلم های سینمایی اش همواره از فروش بسیار خوبی برخوردار هستند همزمان با اکران فیلم در سینماها دی وی دی های آن به صورت گسترده توزیع می شود و این باعث نمی شود تا مخاطبان از تماشای فیلم ها در سالن های سینمایی غافل شوند. شاید یکی از دلایل عمده ای که مردم در کشور ما از سینما استقبال چندانی نمی کنند کیفیت بسیار بد سالن های سینمایی ما و فرسوده آن ها باشد که نمی توانند مخاطبان را به خود جذب کنند.

وی ادامه داد: ما در ایران مجبور هستیم که بلافاصله پس از اکران فیلم ها آن ها را وارد شبکه نمایش خانگی کنیم چرا که در کشور ما نزدیک به ۱۸۰ شهر بزرگ فاقد سالن های سینما هستند و بسیاری دیگر از شهرهای مهم تنها یک یا دو سالن سینمایی دارند که وضعیت کیفی آن ها آنقدر بغرنج است که مردم به هیچ عنوان حتی رغبتی برای نشستن روی صندلی های آن از خود نشان نمی دهند. از این رو تهیه کنندگان سینما با توجه به این امر مهم و همچنین وضعیت اقتصادی بسیار بدی که این روزها دامان سینما را گرفته است مجبور هستند فیلم ها را بلافاصله وارد شبکه نمایش خانگی کنند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «دایره زنگی» تصریح کرد: ما از لحاظ ساخت فیلم در دنیا رده نهم و یاد دهم را داریم اما این ضعیت در زمینه صندلی های سالن سینما ما را به رتبه یکی مانده به آخر در سطح جهان رسانده است و تنها کشوری که رتبه اش از ما پایین تر است «کامبوج» است و این مسئله برای سینمای کشور ما بسیار خطرناک است و مدیران سینمایی باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند.

ساداتیان در خاتمه این گفتگو افزود: من امیدوارم مدیران سینمای کشور به جای توجه به برخی مسائل حاشیه ای توجه ویژه ای به استاندارد سازی و سالن سالن سازی انبوده در سراسر کشور داشته باشند چرا که این امر می تواند بخش اعظمی از مخاطبان را به سوی سالن های سینمایی جذب کند. متأسفانه در پایتخت کشور ما نیز تنها چند پردیس سینمایی هستند که از کیفیت نسبتاً خوبی برخوردار هستند به نحوی که دست اندکاران سینما نیز ترجیح می دهند فیلم ها را در این پردیس ها تماشا کنند و باید فکری اساسی برای استانداردسازی سایر سالن های سینمایی نیز صورت گیرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.