جمعه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۲

در آستانه ولادت حضرت علی (ع) صورت گرفت

گفتگوی سینماپرس با بازیگران و عوامل سریال «پدرسالار» پس از بیست سال

پاک نیت-کشاورز-اطلسی-محمدی-امیرسلیمانی

سینماپرس: سریال «پدر سالار» به کارگردانی زنده یاد اکبر خواجویی یکی از ماندگارترین آثار تلویزیونی ایران است که تاکنون با محوریت پدر تولید شده و همچنان نیز از جذابیت های زیادی برای مخاطبان برخوردار است. در آستانه ولادت امیر المومنین حضرت علی (ع) برخی از عوامل این سریال تلویزیونی ضمن آرزوی سلامتی برای محمدعلی کشاورز بازیگر نقش «پدرسالار» از خاطرات و آرزوهای خود و به ویژه جایگاه «پدر» در میان خانواده های ایرانی سخن گفتند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس سریال «پدر سالار» شاید یکی از زیباترین آثاری باشد که در سینما و تلویزیون کشور با محوریت نقش و جایگاه «پدران» در خانواده ها ساخته شده است. سریالی که سال ۱۳۷۴، یکشنبه شب ها پخش می شد و باعث می شد تا خیابان ها از وجود رهگذران تهی شود، چرا که اغلب مردم تماشای این سریال تلویزیونی را به تمامی کارهای یومیه خود ترجیح می دادند و می خواستند با دیدن این سریال به یاد ایام خوشی بیفتند که شاید «صداقت»، «احترام به بزرگ ترها» و «مهربانی» بیشتر در خانواده ها نمود داشت.

اینک در بیستمین سال تولد سریال «پدر سالار» و در آستانه روز پدر با برخی از عوامل این سریال از جمله محمدعلی کشاورز، محمود پاک نیت، سیامک اطلسی، اکرم محمدی و کمند امیرسلیمانی (بازیگران)، غلامعلی افشاریه و مینو غزنوی (دوبلورها) گفتگویی داشتیم که ماحصل آن از نظر مخاطبان گرامی سینماپرس می گذرد:

 

محمدعلی کشاورز بازیگر پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر ایران و بازیگر نقش اسدالله خان (پدر سالار) در گفتگوی بسیار کوتاهی که با خبرنگار سینماپرس داشت گفت: سریال «پدر سالار» یکی از نجیب ترین آثار سینمایی و تلویزیونی بود که تاکنون در ایران تولید شده و دلیل آن هم نجابت و شرافت تمامی دست اندرکارانش بود که می خواستند اثری ماندگار را برای مردم ایران خلق کنند تا شاید به این وسیله بتوانند حرمت هایی را که در جامعه ما برای احترام به پدران و مادران وجود داشت زنده کنند و زنده یاد اکبر خواجویی هم تمامی تلاش خود را به کار گرفت تا تمامی مخاطبان بتوانند بهره کافی از این سریال ببرند که خوشبختانه این امر محقق شد.

 

محمود پاک نیت بازیگر نقش «جلال» در سریال «پدر سالار» گفت: سریال «پدر سالار» دارای مفاهیم عمیق اجتماعی زیادی بود و به فرهنگ کهن و قدیمی ایرانی - اسلامی که همواره احترام به والدین را مورد توجه قرار داده است نگاهی جدی داشت و از این رو توانست به یکی از ماندگارترین سریال ها و فیلم ها با محوریت نقش پدران بدل شود.

وی با تأکید بر اینکه در سال های نه چندان دور که فرهنگ غربی به کشور ما هجوم نیاورده بود اعضای خانواده در کنار یکدیگر با شادی وخوشی زندگی می کردند و در غم و شادی هم سهیم بودند اظهار داشت: در آن زمان ها فرزندان هر خانواده ای با همسر و فرزندان خود در یکی از اتاق های خانه پدری سکنی داشتند و زندگی سنتی و شیرینی کنار یکدیگر داشتند اما متأسفانه این مسئله اینک از بین رفته و همه می خواهند که مستقل باشند و برای خودشان برنامه ریزی کنند و همین باعث شده تا در زندگی اغلب جوانان از هم گیسختگی زیادی به وجود بیاید.

وی ادامه داد: در این سریال اگرچه برخی رفتارهای پدر مورد انتقاد است ولی صبر و دوراندیشی این شخصیت نسبت به زندگی جمعی و وجود ارتباطات سنتی کاملا محسوس و قابل تقدیر است.

پاک نیت ادامه داد: جدایی افتادن میان اعضای خانواده ها و عدم توجه به پدر و مادر نکته ای است که باعث شده تا سنت های دیرینه و ارزشمند ما به قهقرا و نابودی برود. این در حالی است که اگر پدر در یک خانواده تصمیم گیر و خط مشی دهنده باشد می تواند بر اساس تجارب و آموزه های خود به فرزندانش برای بهبود زندگی شان کمک زیادی کند تا از مشکلات و استرس های موجود میان آن ها به شدت کاسته شده و بتوانند زندگی خوب و سالمی را تجربه کنند.

این بازیگر ضمن انتقاد از رویه ای که امروزه در جامعه باب شده است خاطرنشان کرد: جوانان جامعه ما بر این اندیشه هستند که پدر و مادر نمی توانند با آن ها همگام، همراه و همفکر باشند که این مانند رویه غربی ها است که من امیدوارم با سیاست گذاری مسئولان سینمای کشور به زودی با یک فرهنگ سازی مناسب و درست چاره اندیشی برای آن در نظر گرفته شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سریال «پدر سالار» منسجم بود و قصه ای شیرین و گیرا را روایت می کرد گفت: از آنجا که سریال «پدر سالار» دارای یک موضوع خانوادگی است و همه کاراکترهای آن در درون جامعه و خانواده ها وجود دارند این سریال باعث شد تا تمامی مخاطبان در هر شرایط فرهنگی با آن همذات پنداری کنند. شاید شبیه این کاراکترها در خانواده بسیاری از افراد وجود نداشته باشد اما آنها در سطح جامعه و در همسایه ها و اقوامشان می توانند این شخصیت ها را ببینند و از همین جهت آن ها را نمی توان جدا از جامعه دانست.

پاک نیت در خاتمه این گفتگو ضمن آرزوی سلامتی برای محمدعلی کشاورز اظهار داشت: من از اینکه در این سریال در کنار اساتیدی چون استاد محمدعلی کشاورز و زنده یاد حمیده خیرآبادی و جملیه شیخی قرار گرفتم بسیار خرسندم و توانستم از وجود آن ها بهره های زیادی را برای بهبودی کار خود ببرم. وجود این عزیزان باعث برکت این سریال شده بود و انرژی مثبتی که در فضای کار وجود داشت باعث شد تا در مخاطبان نیز انرژی مثبتی از دیدن این اثر بیرون بیاید.

 

سیامک اطلسی بازیگر نقش مصطفی برادر اسدالله خان با آرزوی سلامتی برای تمامی پدران ایران زمین گفت: سریال «پدر سالار» اثری بود که به دلیل بازگویی حقایق و نشان دادن یک زندگی سنتی و اصیل ایرانی با استقبال بسیار زیادی از سوی مخاطبان روبرو شد و در یادها و خاطرات مردم جاودان شد. استقبال مردم از این سریال به گونه ای بود که در زمان پخش تمامی خیابان ها از جمعیت خالی می شد و مردم در منازل خود به تماشای آن می پرداختند و این اتفاق حتی در هنگام تکرار این سریال نیز رخ داد.

وی با تأکید بر اینکه بخش اعظمی از استقبال مردم به دلیل بازی بی نظیر استاد محمدعلی کشاورز در نقش پدر این خانواده بود اظهار داشت: پدری که استاد کشاورز آن را خلق کرد پدری بود که همه خانواده های ایرانی با او آشنایی داشتند. پدری اصیل که مانند تمامی پدران ستون خانواده محسوب می شد و می خواست تمامی اعضای خانواده اش را دور یکدیگر جمع کند.

اطلسی افزود: سریال «پدر سالار» به این دلیل همچنان برای مردم نو و جذاب است که حرف از اصالت های دوست داشتنی می زند. چرا که مردم دوست دارند مانند گذشته های نه چندان دور با صفا و صمیمیت کنار یکدیگر جمع شوند و حتی در این زمانه که زندگی ها به سمت مدرنیته سوق پیدا کرده و همه چیز ماشینی شده است نیز می خواهند این کار را بکنند.

این بازیگر سپس با اشاره به اینکه همه افراد باید احترام پدران خود را داشته باشند خاطرنشان کرد: یک پدر همیشه سلامت و رفاه فرزندان و خانواده اش را می خواهد و از این رو بود که در سال های نه چندان دور این پدرها بودند که در خانه ها حرف اول و آخر را می زدند. و چه خوب است که این سنت های قدیمی باز هم در جامعه ما زنده شود تا احترام به پدران و بزرگ ترها دوباره به خانواده ها بازگردد.

وی در خاتمه اظهار داشت: یک پدر مانند قهرمانی است که می تواند سالیان سال خانواده اش را دور هم جمع کند و به هر وسیله ای شده از نظر مالی و عاطفی خانواده اش را تأمین کند. پدر در حال حاضر یک قهرمان است و من این روز را به تمامی پدران ایرانی و به خصوص پدر سالار سینمای ایران تبریک عرض می کنم.

 

اکرم محمدی بازیگر نقش «زهره» در سریال «پدرسالار» ضمن آرزوی طول عمر و بازیابی سلامتی و بهبودی محمدعلی کشاورز گفت: ایشان نقش پدر را در سینما و تلویزیون ایران جاودانه کردند و به نوعی پدر معنوی تمام ما محسوب می شوند و من در آستانه ولادت امیرالمومنین و روز پدر آرزومندم که ایشان هرچه زودتر بهبود یابند و تمامی پدران ایرانی نیز سالم و سلامت باشند.

وی در خصوص این سریال و تأثیرات آن بر جامعه اظهار داشت: سریال «پدر سالار» به نوعی بهترین و کامل ترین سریالی بود که توانست به دلیل پتانسیل بالای فیلمنامه و نوع داستان پردازی اش که برگرفته از فرهنگ بومی ما بود میان همه مردم ماندگار شود و جالب این است که تاکنون در سینما و تلویزیون ایران سریال یا فیلمی مشابه با «پدر سالار» ساخته نشده و این سریال همچنان پیشتاز و پیشرو است که تا سال های بعد نیز برای مخاطبان جذاب و باورپذیر خواهد بود.

 

کمند امیرسلیمانی بازیگر نقش «آذر» در سریال «پدرسالار» نیز در این باره اظهار داشت: من معتقدم که همه روزها متعلق به پدران و مادرانی است که با سختی ها و مرارت های بسیار سعی در آن داشته اند تا فرزندان خوبی را برای کشور ما تربیت کنند اما بسیار خوشحالم که روز به خصوصی برای پدران ایران زمین در نظر گرفته شده است که ما می توانیم آن را به نام روز پدر بشناسیم که خوشبختانه این روز مصادف با میلاد مولود کعبه حضرت علی (ع) است که همگی ما ایرانیان مسلمان ارادتی خاص به ایشان داریم.

وی ادامه داد: من روز پدر را به تمامی پدران ایران از جوانان گرفته تا میانسالان و کهنسالان تبریک می گویم و تبریک ویژه ای هم به استاد محمدعلی کشاورز بازیگر نقش «پدر سالار» دارم و به این وسیله ارادت قلبی خودم را به ایشان اعلام می کنم.

این بازیگر سینما و تلویزیون ایران سپس با اشاره به سریال «پدر سالار» و جایگاه آن در میان عامه مردم اظهار داشت: این سریال پیام های اخلاقی زیادی را با خود به همراه داشت. این سریال در مورد احترام به بزرگ ترها بود که در گذشته ای نه چندان دور ارج و قرب خاصی در میان خانواده های ایرانی داشتند اما متأسفانه این جایگاه آن ها این روزها از میان رفته است. برخی ارزش ها در کلان شهرهای بزرگی چون تهران به عنوان پایتخت ایران به کلی نابود شده و شاید ما تنها در شهرها و روستاهای کوچک شاهد این ارزش ها باشیم.

امیرسلیمانی با تأکید بر اینکه در زمان پخش این سریال برای مردم جالب بود که چطور آذر به عنوان عروس کوچکتر خانواده جرأت مقابله با بزرگ ترها را دارد گفت: قانون شکنی که این عروس در خانواده «پدر سالار» به وجود می آورد به نوعی باعث شده بود تا برای برخی مردم این سوأل به وجود بیاید که مگر می شود شأن یک پدر را تا این حد زیر سوأل برد که خوشبختانه در انتهای این سریال این اتفاق رقم نخورد و همه چیز مانند فرهنگ غنی ما به خیر و خوشی به پایان رسید.

وی در خاتمه گفت: امیدوارم ما در کشورمان به زودی شاهد بازگشت ارزش هایی باشیم که تا همین سال های نه چندان دور در میان مان وجود داشتند.

 

غلامعلی افشاریه دوبلور نقش «آقای محمدی» با بازی حسن مهمانی که داماد «پدر سالار» را بازی می کرد نیز در این باره اظهار داشت: روزهایی که ما در استودیو کار دوبله این سریال را انجام می دادیم روزهای بسیار خوبی بود. صفا و صمیمیتی که در داستان و حال و هوای این سریال حاکم بود بر پشت صحنه کار ما نیز حاکم شده بود و همه با یک شور و انرژی خاصی کار دوبلاژ این سریال پر مخاطب را انجام می دادیم. شخصیت «پدر سالار» که استاد محمدعلی کشاورز نقش اش را بازی می کرد واقعاً یک «پدر سالار» تمام عیار بود که همه افراد را به شدت تحت تأثیر قرار می داد.

وی ادامه داد: این سریال واقعاً اثر غریبی بود و من می توانم به جرأت بگویم که تا سال های سال هیچ سریال خانوادگی به تأثیر گذاری که این سریال نزد خانواده های ایرانی در زمانه خود داشت دست نخواهد یافت. مردم این سریال را به خاطر شخصیت های باورپذیر، حقیقی و ملموس اش دوست داشتند. شخصیت «پدر سالار» با آن ابهت خارق العاده اش برای تمامی مخاطبان جذاب و دلنشین بود چرا که مردم یک احساس نوستالژیک به پدر داشتند و پدران خود را این گونه می شناختند.

این دوبلور باسابقه سپس با تأکید بر اینکه پدر اصیل ایرانی پدری هدایت گر و در عین حال سخت گیر اما مهربان است اظهار داشت: ما در کشورمان در گذشته ای نه چندان دور نمونه این پدرها را زیاد داشتیم و از این رو من مطمئن هستم که اگر این سریال تا صدها سال دیگر همچنان از تلویزیون پخش شود برای مخاطبان جذاب و باورپذیر خواهد بود کما اینکه طی چندین بار تکرار از تلویزیون نیز با میزان استقبال چشمگیری همراه بوده است.

افشاریه سپس ضمن آروزی سلامتی برای محمدعلی کشاورز گفت: استاد کشاورز همیشه در سینما و تلویزیون خالق نقش های ماندگاری بوده اند که قطعاً تا سال ها در اذهان مخاطبان باقی خواهد ماند اما بازی ایشان در سریال «پدر سالار» باعث شد که دست به خلق یک پدر ماندگار بزنند و از این رو است که به ایشان لقب «پدر سالار سینما» را داده اند. همچنین کارگردانی عالی زنده یاد اکبر خواجویی و همچنین سایر بازیگران این فیلم به ویژه بازی های زنده یادان حمیده خیرآبادی و جملیه شیخی کمک شایانی به جذابیت این اثر تلویزیونی کرد و تمامی این نکات به همراه فیلمنامه غنی این کار که پر از پیام های اخلاقی و عاطفی بود توانست «پدر سالار» را جاودان کند.

وی در خاتمه با تأکید بر اینکه این سریال تلویزیونی نه تنها در ایران که در تمامی کشورهای دنیا با استقبال زیادی همراه شده است اظهار داشت: وقتی که «پدر سالار» به زبان های مختلف از جمله ترکی و عربی دوبله شد ما باور نمی کردیم که بتواند در سایر کشورها با استقبال مخاطبان روبرو شود اما با شگفتی زیاد متوجه شدیم که این سریال در سطح جهانی نیز بینندگان خاص خود را که علاقمند به فرهنگ و زندگی اصیل ایرانی بوده اند پای تلویزیون ها نشانده است.

 

مینو غزنوی دیگر دوبلور باسابقه سینما و تلویزیون ایران که در این سریال به جای شخصیت «زهرا» با بازی کتایون ریاحی سخن می گفت درباره این سریال اظهار داشت: «پدر سالار» مجموعه ای گرم و صمیمی بود که توانست به دلیل انرژی بالا و زیادش مورد استقبال تمامی مخاطبان واقع شود و من مطمئن هستم که این گرمی و صمیمیت به دلیل آن بود که در پشت صحنه این سریال فضایی به شدت صمیمی حاکم بود.

وی ادامه داد: ما در استودیو با اساتید بزرگی همچون زنده یادان احمد رسول زاده و فهیمه راستکار کار می کردیم که از آن ها درس های زیادی را آموختیم. همه ما در پشت صحنه این سریال درگیر حال و هوا و فضای دلنشین سریال شده بودیم و به شخصیت پر ابهت «پدر سالار» که به نوعی پدر معنوی تمام ما بود سر تعظیم فرود آورده بودیم.

این دوبلور در خاتمه گفت: من روز پدر را به «پدر سالار سینمای ایران» صمیمانه تبریک عرض می کنم و امیدوارم که همه پدران ایرانی سالم و سلامت باشند و پدرانی هم که فوت کرده اند روحشان قرین رحمت الهی گردد.

نظرات

  • صادق رمضان زاده ۱۳۹۵/۰۴/۱۸ - ۱۷:۱۳
    1 0
    سریال پدر سالار در نوع خود بسیار جذاب و آموزنده و تاثیر گذار بود

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.