دوشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۴

این وعده آقای رییس‌جمهور نبود!

مهر: رهبر اسبق ارکستر ملی ایران در تازه ترین واکنش به ادغام ارکسترهای ملی وسمفونیک تهران تاکید کرد این کار را درست نمی‌داند و «ارکستر ملی» عنوانی تاریخ‌ساز برای ایران است که با این رویه از بین می‌رود.

فرهاد فخرالدینی که سال‌های سابقه رهبری ارکستر ملی ایران را در کارنامه دارد در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه نام «ارکستر ملی» عنوانی تاریخ‌ساز برای موسیقی کشورمان بوده است، توضیح داد: از همان ابتدا که با من درباره طرح ادغام ارکسترهای ملی و سمفونیک تهران صحبت‌هایی شد، به شدت مخالفت کردم.

http://media.mehrnews.com/d/2015/04/27/4/1672630.jpg

وی تاکید کرد: مدت ها پیش که به من اعلام شد وظیفه رهبری و مدیریت هنری ارکستر ملی در دوره جدید را به عهده بگیرم اصلا قرار نبود چنین شرایطی به وجود بیاید به همین جهت من بر اساس وعده های از قبل داده شده آمادگی خود را برای حضور در ارکستر ملی اعلام کرده بودم. متاسفانه بعد از مدتی تمام حرف ها عوض شد و من نیز بر اساس شرایط جدیدی که به وجود آمد حاضر به همکاری نشدم و باید بگویم در چنین شرایطی به هیچ عنوان تمایلی برای همکاری با دوستان ندارم و البته امیدوارم این طرحی که اساسا با آن مخالف هستم طرحی عاقبت بخیر باشد و تبعات این ادغام برای موسیقی این سرزمین مفید فایده باشد.

رهبر ارکستر خصوصی «مهر نوازان» درباره مخالفتش با ادغام ارکستر ملی و سمفونیک تهران بیان کرد: طی این مدت جلسه‌های زیادی برگزار کردیم و من نیز با منطقی که برای خودم داشتم و تصور می کنم با توجه به سابقه کاری من منطق درستی باشد به دوستان گفتم ایجاد و ادغام چنین فضایی به نفع ارکسترها نیست. من حتی طرح دیگری را داشتم که متاسفانه مورد موافقت دوستان قرار نگرفت و می توانم بگویم در این فضا همه آنها من را تنها گذاشتند.

فخرالدینی ادامه داد: به هر حال چنین فضایی به وجود آمده و من غیر از عاقبت بخیری برای عزیزان حرف دیگری ندارم. اما باید به این نکته هم اشاره کنم شاید ترکیب نوازندگان ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک تهران در قالب کلی یکی باشند اما باید به این نکته توجه داشت که کار در هر دوی این ارکسترها به طور مجزا و تخصصی است که یک نوازنده ممکن است تخصص و یا حتی علاقه بیشتری به یکی از این دو فضا داشته باشند، بنابراین نمی توان به یکباره تصمیم به ادغام گرفت.

فرهاد فخرالدینی

این استاد پیشکسوت موسیقی تصریح کرد: من نمی‌دانم ترکیب جدید به چه شکلی خواهد بود، اما تاکید می کنم ارکسترهای تخصصی فضای تخصصی خود را طلب می کنند. این موضوع را کسی می گوید که سابقه حضور در ارکسترهای متعدد با هنرمندان بزرگ موسیقی این سرزمین را دارد و به نوعی بنیانگذار ارکستر ملی ایران بعد از انقلاب است. ای کاش عزیزان در وزارت ارشاد که تاکید زیادی بر اجراهای با کیفیت از موسیقی ملی داشتند اینچنین من را تنها نمی گذاشتند.

فخرالدینی درباره وعده‌های محقق نشده نیز توضیح داد: متاسفانه دوستان به تمامی وعده هایی که به من داده بودند عمل نکردند و فکر می کردم وعده آقای روحانی رییس جمهوری کشورمان که در دیدار با هنرمندان تاکید داشتند ارکسترهای ملی و سمفونیک تهران به صورت مجزا و مستقل کار خود را آغاز کنند، عملی نشد و ماجرا شکل دیگری به خود گرفته است. به هر حال در این چند روز دوستان زیادی تماس گرفتند و می خواستند پاسخگوی فضای ایجاد شده باشم اما به اعتقاد من آقای مرادخانی معاون هنری باید به این شبهات و موارد پاسخ بدهند. اگر بخواهم صادقانه جواب بدهم باید بگویم من واقعا نمی دانم در پس پرده چیست که به یکباره چنین تصمیمی اتخاذ می شود.

رهبر اسبق ارکستر ملی ایران که در ابتدای روزهای آغاز به کار دولت یازدهم در تمامی رسانه ها به عنوان رهبر ارکستر ملی ایران معرفی شده بود در بخش پایانی صحبت‌های خود تاکید کرد: به طور حتم آقای مرادخانی و دیگر دوستان در جریان تصمیمات اتخاذ شده از سوی آقای رهبری بوده اند بنابراین آنها باید در این فضا پاسخ لازم را بدهند. من به سهم خود برنامه های خوبی برای پویایی ارکستر ملی داشتم اما گویا عزیزان در وزارت ارشاد نظر دیگری داشتند که در نتیجه به این فضا رسیده اند. من باز هم اعلام می کنم که با شرایطی که به وجود آمده من همکاری‌ای با مجموعه ارکسترها نخواهم داشت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.