شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۲

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس:

تاریخ شفاهی دفاع مقدس از بین رفته است/ رنج سینمای دفاع مقدس از اعتبارات ناچیز است

حجت الاسلام نصراله پژمانفر در نشست نسبت سینمای ایران و منافع ملی

سینماپرس: عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، اعتبارات ناچیز، تعدد و تشتت تصمیم‌گیری، دخالت بخش‌ها و افراد مختلف را مشکل اصلی سینمای دفاع مقدس دانست و در عین حال گفت: تاریخ شفاهی دفاع مقدس در حال از بین رفتن است

به گزارش سینماپرس نصرالله پ‍ژمان‌‌فر درباره فعالیت انجمن دفاع مقدس و وضعیت آن گفت: متاسفانه درباره سینمای دفاع‌مقدس صحبت‌های فراوانی می‌شود و مدام از آن به عنوان یک اولویت یاد می‌کنند، اما اعتبارات تخصیص یافته به این بخش نشان می‌دهد این مبلغ بسیار ناچیز است و همین فعالیت‌های محدود هم به سختی انجام می‌شود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی افزود: فیلم‌هایی دفاع مقدسی میتوانند روحیه مقاومت و ایثار را در جامعه بالا برند با این حال این سینما با اعتبارات و حمایت‌های حداقلی رو به جلو می‌رود.

ایراد سینمای دفاع مقدس؛ اعتبارات ناچیز، تعدد و تشتت در تصمیم‌گیری

وی با اشاره مستقیم به فعالیت‌های انجمن دفاع مقدس تصریح کرد: به گمانم ایراد کار از نوع فعالیت این انجمن نیست و یا اینکه انجمن دفاع مقدس و دیگر ارگان‌های متولی سینمای دفاع مقدس نتوانسته‌اند وظایف خود را به درستی انجام دهند بلکه ایراد را در دو چیز می‌دانم. یک؛ اعتبارات ناچیزی که به این گونه سینمایی اختصاص داده می‌شود. دو؛ تعدد و تشتت تصمیم‌گیری، دخالت بخش‌ها و افراد مختلف در این موضوع، که هر کدام به نوعی می‌خواهند در این زمینه اعمال سلیقه کنند و مسیر را بر خلاف جهت‌هایی علامت گذاری شده تغییر دهند.

تنها یک متولی برای سینمای دفاع‌مقدس باشد

پژمان‌فر پیشنهاد داد: سینمای دفاع‌مقدس باید تنها یک متولی داشته باشد که براساس ممیزی‌های تعریف شده و با اشراف کامل به موضوع کار را جلو برد؛ در این شرایط به‌یقین سینمای دفاع مقدس می‌تواند شرایط بهتری را تجربه کند.

نایب رئیس دوم فراکسیون فرهنگ و هنر با ابراز بی‌اطلاعی از میزان دقیق اعتبارات در نظر گرفته شده برای این ژانر سینمایی ادامه داد: این سینما در مقایسه با سایر بخش‌های سینمایی بودجه کمتری دارد و به اندازه‌ای که بتواند سوژه‌های گسترده عرصه دفاع مقدس و نیاز جامعه چه در داخل و چه در خارج از کشور را پوشش دهد نیست.  

وی با بیان اینکه اینکه تولیدات در صورت حمایت‌های لازم و اصولی به لحاظ کمی و کیفی رشد می‌کنند ادامه داد: مثلا اگر اعتبارات جایی مانند بنیاد سینمایی فارابی را به‌عنوان یک مجموعه گسترده سینمایی هم کاهش یابد، در فاصله زمانی محدودی کارایی خود را از دست خواهد داد و حتی در صورت مقایسه شرایط کنونی فارابی با سال‌های گذشته متوجه می‌شویم عملکردها دقیقا با میزان اعتباراتی که برای آن‌ها در نظر گرفته شده ارتباط مستقیم دارند.

عدم کارایی رویکرد فیلم‌های گیشه‌ای در سینمای دفاع مقدس

وی معتقد است فیلم‌های دفاع مقدسی، هزینه‌ و دقت‌ بیشتری را می‌طلبند و به حمایت‌های کارشناسانه نیاز دارند تا به مرحله تاثیرگذاری برسد، همچنین با رویکرد فیلم‌های گیشه‌ای نمی‌توان به سمت سینمای دفاع مقدس رفت و در این سینما موفق ظاهر شد.  

نیاز سینمای دفاع مقدس به کار عمیق پژوهشی و مطالعاتی

پژمان‌فر با تاکید براینکه سینمای دفاع مقدس کار عمیق پژوهشی و مطالعاتی را می‌طلبد افزود: این سینما باید موقعیت‌های عینی را نشان دهد و نمی‌تواند تنها با تخیل کارگردان به رشد آن امید بست، همه آن چیزی که واقعیت است را باید در قالب، شکل و شمایلی به نمایش رساند که جذابیت‌های لازم را برای مخاطب داشته باشد و آن‌ها را پای فیلم نگاه دارد.

نمی‌توان کسی را متهم به کم کاری کرد

نایب رئیس دوم فراکسیون فرهنگ و هنر با بیان مثالی در این زمینه افزود: فیلمی مانند «محمد (ص)» ساخته مجید مجیدی با وجود آنکه هزینه بسیاری داشت اما ساخت آن برای جامعه جهانی ضروری بود چراکه این اثر، مرجع کاملی برای بیان واقعیت‌های تاریخ اسلام است، برای ساخت فیلم‌هایی از این دست باید حمایت‌های جدی صورت گیرد اما سینمای امروز ایران از این حمایت محروم است، بنابراین نمی‌توانیم مسئولان و افراد را متهم به کم کاری کنیم.

تاریخ شفاهی دفاع مقدس در حال از بین رفتن است

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه کم کاری تنها از سوی انجمن دفاع مقدس نیست و سینمای ایران با مشکلات اساسی در این زمینه دست و پنجه نرم می‌کند تاکید کرد: تاریخ شفاهی دفاع مقدس در حال از بین رفتن است و بسیاری از افرادی که می‌توانند راویان خاطرات و وقایع ناب آن روزگار باشند، همچون پدر و مادر و همسران شهدا، جانبازان و ایثارگران به دلیل کهولت سن در حال از دست رفتن هستند و باید فکری اساسی برای این موضوع کرد.

منبع: سایت خانه ملت

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.