سه‌شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۵

رشیدیان در گفتگو با خبرنگار ما:

مستند بلند«نقش جان» به معرفی ریشه نقوش اصیل فرش ایرانی می پردازد

مستند نقش جان

سینماپرس: رضا رشیدیان کارگردان مستند در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: ساخت مستند ۷۸ دقیقه ای «نقش جان» را به تازگی به پایان رسانده ام که در مورد ریشه نقوش اصیل فرش ایرانی است.

رشیدیان در ادامه اظهار داشت:مستند سینمایی «نقش جان» روایتی تاویلی – تفسیری از خاستگاه بخش مهمی از نقوش قالی ایرانی  یعنی نقش باغی و نقوش منشعب از آن نظیر درختی ، گلدانی ، لچک ترنجی ، بته ، سبزیکار ، ماهی و ... است. در بررسی سیر تحول این نقش ها پس از مروری تاریخی به خاستگاه و ماهیت آنها، دو حوزه مهم قالی ایرانی یعنی کرمان و تبریز محوریت روایی فیلم را به خود اختصاص می دهند . در خاتمه نیز با نگاهی به دو قالی ترکمنی آسمالیق و انسی نحوه شکل گیری درخت بر این قالی عشیره ای ایرانی مرور می شود.

وی افزود: تحقیقات این مستند از سال ۱۳۹۱ شروع شد و طی مدت ۲  سال و نیم تحقیق  نگارش و تولید آن به طول انجامید. حفظ ارزش های فرهنگی و هنری یک ملت، در گرو  شناخت آحاد جامعه نسبت به  ریشه ها  و هویت عناصر تشکیل دهنده مواریث تاریخی آنها است و نسلی که آبشخور سرمایه های ملی خود را به فراموشی بسپرد محکوم به انحطاط  است.

مستند نقش جان

این کارگردان در ادامه این بحث خاطرنشان کرد: آن چیز که ما سعی کردیم در این اثر متفاوت تر از سایر موارد به آن پرداخته شود این بود که مردم متوجه شوند نقش فرشهای زیر پایشان چه مفاهیمی دارند و ریشه آن ها از کجا است چرا که در این نقش ها دنیایی از مضامین و مفاهیم عمیق نهفته است. خیلی از این نقش ها حاصل هزاران سال فکر، تأمل و اندیشه بوده اند که در زمان های مختلف دچار تغییرات شده و به دست ما رسیده اند اما متأسفانه ما همچنان نمی دانیم که این فرم در هنرهای دستبافت چگونه وارد شده است لذا ما سعی کردیم اشاراتی گذری بر این مسائل داشته باشیم.

مستند نقش جان

رشیدیان اظهار داشت: تدوین و صداگذاری این اثر به تازگی به پایان رسیده است و به دلیل اینکه در سال ۱۳۹۱ با برآورد بودجه ای که شبکه مستند صورت داده بود قراردادی با این مضمون تنظیم شد که ۵۰ درصد بودجه ساخت این مستند را شبکه مستند برعهده بگیرد و مابقی بودجه با مشارکتهای مالی تأمین شود اما با مراجعات مکرر به دستگاههای ذیربط به ویژه مرکز ملی فرش هیچگونه کمک یا مشارکتی در این زمینه صورت نگرفت و تلویزیون به دلیل معضلات مالی تنها توانست بخشی از تعهدات برآورده شده در سال ۹۱ تامین نمود.  

این کارگردان خاطرنشان کرد: نکته مهم این فیلم این است که در ساخت آن سعی شده در  مستندی پرفور ماتیو، با  رعایت اصول ارائه اطلاعات تاریخی و نشانه شناختی، روایتی شبه شاعرانه دستمایه فیلم قرار گیرد. ما سعی داشتیم اعتدالی در بخش اطلاع رسانی و فرم را رعایت کنیم و به دلیل زمان طولانی فیلم سعی کردیم مخاطب خسته نشود و تا پایان بتواند خود را با فیلم همراه سازد.

مستند نقش جان

رشیدیان تصریح کرد: پرداختن به مباحث فرهنگی مستلزم وقت، انرژی و مقدمات فراوان است. بودجه ای که برای این اثر مستند بلند که تقریباً مستلزم ده ماه فعالیت مداوم است در نظر گرفته شده به اندازه کافی نیست و اگر مسئولان واقعاً دغدغه شناخته شدن این آثار را داشته باشند و اگر می خواهند فرهنگ و هنر در ایران زنده بماند باید در نگاهشان به مقولاتی از این دست متفاوت رفتار کنند. فراموش نکنیم انسان های فرهنگی نیز همانند همه مردم نیازمند گذران مالی و اقتصادی زندگی شان هستند.

وی در ادامه افزود: من برای ساخته شدن این فیلم مجبور به گرفتن وام و قرض شدم چرا که با وجود حساب نکردن دستمزد من به عنوان تهیه کننده و کارگردان، بودجه ساخت این مستند از برآورد سال ۱۳۹۱ شبکه مستند حداقل ۶۰ درصد بیشتر شده است.

این کارگردان در ادامه عوامل ساخت این مستند را معرفی کرد و گفت: ما به غیر از تهران در ۵ شهر تصویربرداری داشتیم و ارسطو مداحی، شهرام نجاریان و حمیدرضا رحیم زاده به عنوان تصویربردار، نازیلا دریایی به عنوان محقق، شاهد سلطانی در مقام نویسنده متن، ناصر طهماسب به عنوان گوینده متن و احمد وفایی در سمت تدوینگر و صداگذار با ما همکاری داشتند. این فیلم ظرف مدت دو سال تحقیق، بررسی و در بناهای تاریخی و موزه های شش شهر با دوربین Full HD و لنز های سینمایی توسط تیمی حرفه ای تصویربرداری شده است.

نظرات

  • ز ۱۳۹۴/۰۲/۱۶ - ۱۰:۳۴
    0 0
    لطفا زمان پخش و شبکه ای که این برنامه مستند پخش خواهد شد را برایم ارسال نمایید.بعداز دیدن فیلم حتما نظر می دهم.
  • الهه ۱۳۹۵/۰۱/۱۳ - ۱۵:۲۵
    0 0
    مستند نقش جان بسيار عالي بود. امكان دانلود كردن اين مستند هست؟
  • ۱۳۹۵/۰۱/۲۹ - ۱۳:۱۷
    0 0
    سلام اثر فاخر نقش جان را دیدم زحمات زیادی کشیده شده تا جان کلام را به تصویر بکشند امیدوارم مسولین صدا و سیما از مستند سازان حمایتهای بیشتری بعمل اورند ... با تشکر از آقای رشیدیان و کلیه عوامل مربوطه خلیل از کرج
  • فرشید ۱۳۹۵/۰۱/۲۹ - ۱۳:۲۶
    0 0
    مستند نقش جان از موضوعاتی است که کمتر مستند سازی تاکنون در فکر ساخت آن بوده ... من شخصا از زحمات دست اندر کاران بالاخص کارگردان که ظاهرا طبع لطیفی دارند تشکر مینمایم و منتظر کارهای بعدی ایشان هستیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.