دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۳

دیشب در هتل انقلاب چه گذشت؟

حضور هنرمندان در ضیافت «هفت»/ کنایه رئیسیان به گبرلو: دوز «فراستی» جشن کم است!

پنجمین سالگرد برنامه تلویزیونی هفت

سینماپرس: علیرضا رئیسیان کارگردان سینمای ایران شب گذشته در جشن پنجمین سالگرد راه اندازی برنامه «هفت»در هتل انقلاب اظهار داشت: گبرلو امشب باعث شد که همچون برنامه اش طیف‌های مختلف سینمایی کنار هم جمع شوند ولی امشب دوز «فراستی‌»اش کم است! این شاید بدان مفهوم بود که از طیف مخالفان سیاستهای سینمایی در این جمع کمتر حضور داشتند.

به گزارش سینماپرس، در این مراسم که جمعی از هنرمندان و مسئولان سینمایی و اهالی رسانه حضور داشتند ابتدا محمود گبرلو تهیه کننده و مجری برنامه هفت ضمن خوش آمدگویی به میهمانان گفت: خوشحالیم که امشب میزبان طیف‌های مختلف سینمایی هستیم. زمانی که ما برنامه «هفت» را شروع کردیم با یک شرایط نامطلوب روبرو بودیم ولی سعی کردیم رویکرد برنامه به گونه ای باشد که آرامش بین اهالی سینما و بینندگان برنامه ایجاد شود.

وی ادامه داد: طبیعتا در این مسیر ضعف هایی داشتیم ولی هدفی که از ابتدا در پی آن بودیم ارتقای سینمای ایران بود و این که بین اهالی سینما و مردم تعاملی شکل بگیرد که به نفع سینمای ایران باشد.

تهیه کننده برنامه «هفت» در ادامه اشاره ای به آمار برنامه «هفت» کرد و گفت: تا به امروز ۲۶۵ برنامه «هفت» روی آنتن شبکه سه سیما رفته است که از این تعداد برنامه، ۱۰۰ قسمت اولش برای گردانندگان دوره قبلی بود که برای امشب هم دعوتشان کرده بودیم ولی متاسفانه نتوانستند حضور پیدا کنند. ۱۶۵ برنامه هفت هم بنده و گروه جدید در خدمت شما بودیم. در مجموع ۲۵ هزار دقیقه برنامه زنده «هفت»، پخش داشته است که در این مدت ۴۰۰ میهمان سینمایی به برنامه آمدند.

گبرلو افزود: تعداد ۶۰ میزگرد سینمایی به مدت ۹ هزار دقیقه، ۱۶۵ برنامه نقد به مدت ۱۰ هزار دقیقه، ۳ هزار دقیقه گفت‌گوهای ویژه و ۳ هزار دقیقه آیتم‌های ویژه‌ای بود که تا به امروز پخش شده است.

تهیه کننده برنامه «هفت» اضافه کرد: در ابتدای برنامه ها سرمقاله هایی برای تبیین استراتژی برنامه «هفت» می نوشتم که به تعداد ۱۵۰ مقاله رسیده است. در مجموع ۵۰ نفر منتقد سینمایی به برنامه «هفت» آمدند و تلاش داشتیم که گستره حضور منتقدان سینمایی را زیاد کنیم تا از نظرات و رویکردهای متنوع در نقد فیلم‌ استفاده کرده باشیم.

وی افزود: ۱۲۰ کارگردان سینمایی، ۱۰۷ بازیگر و ۵۰ مسئول سینمایی مهمان برنامه بودند و ۸۰ گفت‌‌وگوی ویژه با سایر عزیزانی داشتیم که در سینما حضور دارند.

گبرلو در آخر گفت: با نقدهایتان به ما کمک کنید که به نقطه کمال برسیم. البته نقدهایی به برنامه شده است و از همه آنها استقبال می کنیم که در بین آنها گاهی تخریب هم دیده می‌شود. ما از این تخریبها دلخور نمی شویم و از آنها استقبال می کنیم به شرطی که به سینما آسیبی نزند.

در ادامه علیرضا رئیسان طی سخنانی گفت: گبرلو امشب باعث شد که همچون برنامه اش طیف‌های مختلف سینمایی کنار هم جمع شوند ولی حیف که امشب دوز «فراستی‌»اش کم است!

این کارگردان سینمایی با اشاره به کتاب «راز اعداد» گفت: در این کتاب عدد ۷ در مراتب مادی و معنوی عجیب و رمزآلود است که برای رسیدن به مفاهیم آن تلاش زیادی لازم است. برنامه هفت از خودمان است و تنها برنامه جدی برای سینمای ایران است به خصوص در شرایطی که سینما فشارهای زیادی را تحمل می کند.

وی در آخر پیشنهاد کرد: خوب است که گبرلو در راستای اهدافی که برای این برنامه تعریف کرده است مقداری جسارت آمیزتر عمل کند.

دومین میهمانی که پشت تریبون حاضر شد، سعید راد بازیگر پیشکسوت سینمای ایران بود. سعید راد هم در صحبتهایی کوتاهی گفت: نشست های اینچنینی برای جامعه سینمایی که بدلیل گرفتاری‌ها، عصبی شده است خیلی هم ضروری است. برنامه هفت هم برای جامعه سینمایی، نعمتی است تا آنها را کنار هم بنشاند.

پنجمین سالگرد برنامه تلویزیونی هفت

این بازیگر سینما ادامه داد: من به نوعی مدیون برنامه هفت هستم چون بخشی از شناسنامه کاری من را تدوین کرد. این را هم بدانید که ۹۰ درصد از دست اندرکاران سینما حتی آن‌هایی که «هفت» را نقد می کنند، این برنامه را دنبال می‌کنند. جامعه سینمایی باید به این برنامه بها بدهد و با حمایت از این برنامه از سینما پشتیبانی کند.

علیرضا رضاداد دبیرجشنواره فیلم فجر هم در این ضیافت گفت: پایمردی و ممارست گبرلو را تبریک می‌گویم. در تلویزیون برنامه‌ای که بیش از یک سال می‌گذرد نشان دهنده صبر و ممارستی ستودنی عوامل آن است.

وی در بخش دیگری از صحبتهایش گفت: سختی های این کار از چند جهت است چون موضوعی مثل سینما التهاب‌هایی دارد و از طرف دیگر در تلویزیون ملاحظات متعددی را باید در نظر بگیرید و با جامعه‌ مخاطبی مواجه هستید که انتظارات متفاوتی از تهیه کنندگان برنامه تلویزیونی دارند. همه این‌ها پایمردی و صبری می‌خواست که گبرلو از پس آن تا به امروز برآمده است.

رضا درستکار میهمان دیگر برنامه پشت تریبون حاضر شد و در صحبت‌های کوتاهی گفت: اقبال من برای حضور در برنامه هفت بیش از دیگر همکاران بود و می شود گفت که امشب من هم میزبان شما هستم.

این منتقد سینمایی همچنین گفت: من یک توصیه به گبرلو دارم. به جای اینکه از سینمای ایران تعریف کند، سینمای ایران را نقد کند. شما هر چیزی را که بیشتر دوست دارید باید نقد کنید واگر سینما را دوست دارید باید ‌آن را نقد کنید.

محمد خزاعی دبیر جشنواره فیلم مقاومت هم در صحبتهای کوتاهی گفت: برنامه «هفت» تنها تریبون جدی سینمای ایران در تلویزیون است. با همه نقدهایی که ممکن است به این برنامه وارد باشد باید تلاش کنیم که در کنار این برنامه باشیم تا به قول گبرلو، سینما ضربه نخورد.

غلامرضا موسوی تهیه کننده سینما هم گفت: آدمی که رسانه ای باشد می داند که ۵ سال تلاش رسانه ای یعنی چه؟ برنامه «هفت» هم اینکه توانست موضوع سینمای ایران را در تلویزیون زنده نگه دارد ارزنده است.

وی در آخر به گبرلو گفت: برای جذاب شدن برنامه «هفت» اشکالی ندارد که کمی گفت‌وگوها و فضای برنامه ملتهب شود.

محمدرضا شریفی نیا هم آخرین فردی بود که پشت تریبون حاضر شد و گفت: پخش برنامه «هفت» در تلویزیون به دو دلیل مبارک است چون هم هزینه های تبلیغات فیلم را کم کرد و کمکی شد که به شکل مجانی در مورد فیلم‌ها اطلاع رسانی شود. دیگر اینکه فیلمسازان و تقابل افکارشان را کنار هم قرار داد و دوستانی که بدلیل مشکلات متعدد از هم دور شده بودند از طریق این برنامه از هم مطلع می شدند.

چنگیز جلیلوند، علیرضا رضاداد، سعید راد، علیرضا زرین دست،  علیرضا رئیسیان، سید جمال ساداتیان، طهماسب صلح‌جو، رضادرستکار، سید غلامرضا موسوی، محمد خزاعی، محمدرضا شریفی نیا، جواد نوروز بیگی، جهانگیر الماسی، حسین فرح بخش، حبیب الله کاسه ساز، محسن علی اکبری، حسین مسافرآستانه،سعید الهی، اکبر عبدالعلی زاده، احمد طالبی نژاد، محمد تقی فهیم، مسعود احمدیان، سیاوش حقیقی، سیمون سیمونیان، مهدی مسعود شاهی، سعید سهیلی، سید ضیاء الدین دری و ... میهمانان این ضیافت بودند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.