دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۵

در مصاحبه با خبرنگار ما مطرح شد

مستند جدید «فاروقی»، در مرحله تدوین/ مکتب «خروس جنگی»چه تأثیری بر نگارگری معاصر ایران داشت؟

نگارگری

سینماپرس: کامیار فاروقی مستندساز سینما اظهار داشت: مستندی با عنوان موقت «مکتب نگارگری تهران» را با موضوع احیای نگارگری معاصر به تهیه کنندگی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در دست ساخت دارم که در مرحله تدوین است و تابستان امسال آماده نمایش خواهد شد.

فاروقی در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: این مستند به نگارگری در قرن حاضر می پردازد و آن را از حدود سال ۱۳۰۸ تا سال های ۱۳۲۰ یا ۱۳۳۰ دنبال می کند. در این دوران مدرسه صنایع قدیمه توسط استاد حسین طاهرزاده بهزاد تأسیس می شود و وی همراه با شاگردانش نگارگری معاصر را احیا می کنند. این مستند به طور کلی به نگارگری در ابتدای قرن حاضر می پردازد.

وی افزود: در این مستند ۵۰ دقیقه ای از تصاویر آرشیوی و گفتگو با اساتیدی چون آیدین آغداشلو، حسین مهدوی، سید محمود افتخاری و ... استفاده کرده ایم. سال گذشته مستندی با موضوع نگارگری محمود ملک الشعرا ساختم و این اثر به نوعی در ادامه آن ساخته می شود.

این کارگردان خاطرنشان کرد: تا امروز هیچ مستندی درباره این موضوع ساخته نشده است و در این مستند به تغییر سبک و سیاق نگارگری در کشورمان نیز پرداخته ایم چرا که تأثیرپذیری بسیاری در بین نقاشان معاصر از نقاشی اروپا دیده می شود و نگارگری به نوعی کنار گذاشته شده است. در این مستند به دلایل تاریخی این مسأله می پردازیم. این موضوع بسیار گسترده است و سعی شده تا به همه ابعاد آن در این مستند پرداخته شود.

وی در ادامه این بحث افزود: تأثیرات متنوع بر روی نقاشی و نگارگری کشور را دنبال کرده ایم و در آن به این مسأله که چطور دولت رضاخان به فکر ساختن مدرسه صنایع قدیمی افتاد نگاهی داشته ایم. در کنار این مکتب ها نقاشی کلاسیک اروپا را در کشورمان داریم که کمال الملک یکی از نقاشان این مکتب است. ما همه مکتب های رایج در عصر حاضر از جمله مکتب خروس جنگی و تأثیراتشان را بر مکتب نگارگری دنبال کرده ایم و توسط کارشناسان مختلف نگاهی نقادانه به مسأله داشته ایم.

فاروقی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه جهان بینی گذشته از بین رفته و جهان بینی جدیدی بین هنرمندان امروز به وجود آمده احیای مکتب نگارگری کاری دشوار است.

این کارگردان در پایان عوامل ساخت این مستند را معرفی کرد و گفت: سجاد تاجیک به عنوان دستیار کارگردان و حمزه حردانی به عنوان تدوینگر در ساخت این مستند با ما همکاری داشته اند. ضمن اینکه تحقیق و پژوهش این اثر را خودم با مشاوره سید محمود افتخاری برعهده داشته ام.  

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.