چهارشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۱

احمد جان میرزایی در گفتگو با سینماپرس:

اغلب مدیران و هنرمندان نیازمند یک خانه تکانی ذهنی هستند/ بسیاری از مستندها ربطی به موضوعات جامعه ندارند

احمد جان میرزایی

سینماپرس: احمد جان میرزایی مستندساز کشورمان اظهار داشت: بزرگترین حمایت مسئولان از مستندسازان و سینمای مستند دوری از ذهنیت ها و جهت گیری های شخصی است. مسئولان باید مستندسازان را برای فعالیت و ساختن فیلم هایی با دغدغه های خود آزاد بگذارند در حالیکه متأسفانه اغلب مدیران و حتی برخی هنرمندان از موضوعات جامعه غافل مانده اند.

جان میرزایی در گفتگو با سینماپرس افزود: در کشور ما از لحاظ اجتماعی، جغرافیایی، سیاسی و غیره فضا برای پرداختن به موضوعات مختلف از سوی مستندسازان وجود دارد اما با عملکرد ضعیف مسئولان شرایط برای پرداختن به موضوعات لازم برای آنان فراهم نیست.

این کارگردان اظهار داشت: وقتی مسئولان سوژه های مختلف را به فیلمسازان تحمیل می کنند نتیجه ای جز اتلاف وقت و هدر رفتن بودجه های اندک سینما ندارد. فیلمسازان باید برای پرداخت به موضوعات لازم جامعه اقدام کنند و در این راستا به حمایت مسئولان نیاز دارند که متأسفانه حمایتی دیده نمی شود.

وی افزود: متأسفانه شاهد حمایت سازمان های دولتی از مستندهایی هستیم که تأثیر مثبتی در جامعه نخواهند داشت. به عنوان مثال من شاهد مستندی بودم که با حمایت یکی از سازمان های دولتی ساخته شده بود و موضوعش نحوه نگهداری از سگ بود. متأسفانه بودجه هایی که مربوط به بیت المال می شوند در جهتی هزینه می شوند که کارکردی برای جامعه ندارند.

کارگردان مستند «عکس» در ادامه این بحث اظهار داشت: علاوه بر این مسئولان نباید به ساخت مستند با سوژه های تکراری بها دهند. لزومی در پرداخت چند باره به یک موضوع نیست و مسئولان باید موضوعات را دسته بندی و از پرداخت های تکراری جلوگیری کنند.

این کارگردان خاطرنشان کرد: ما در ساخت فیلم های مستند از چیزی که به آن نیازمندیم عقب افتاده ایم. به عنوان مثال می توان به حجم انبوه پخش مستندهای تلویزیون اشاره کرد که درصد کمی از آنها امروز مورد نیاز جامعه ما هستند. شاید مدیران این ادعا را داشته باشند که کم کاری از سوی مستندسازان است اما از نظر من مدیران اجازه ساخت مستند با موضوعات مختلف را به مستندسازان نمی دهند و برای پرداخت، به موضوعات سطحی چشم دوخته اند.

کارگردان مستند «خورشید روی زمین» با اشاره به اهمیت تکنیک و فرم در ساخت یک مستند اظهار داشت: برخی مواقع فیلمسازان به جای پرداخت به مضمون توجه بیش از حدی به تکنیک دارند و فیلمهایی می سازند که مختص تشویق در محافل مخصوص خودشان است و ربطی به جامعه ندارد. از نظر من تکنیک و زبان سینمایی دو مسأله بسیار مهم هستند اما به این دلیل نمی توان ارزش ها را کنار گذاشت و فیلم های خوب با مضامین بی ارزش ساخت. متأسفانه اکثر مستندهایی که ساخته می شوند به گونه ای هستند که بود و نبودشان فرقی به حال جامعه ارزشی ما ندارد.

وی افزود: نمی خواهم در این حیطه مطلق گویی کنم و همه عملکرد مسئولان را زیر سوال ببرم. تعداد اندکی از فیلمسازان هستند که تمام تلاششان را می کنند تا با رعایت تکنیک های لازم ارزشها را حفظ کنند اما این تعداد اندک نمی تواند جوابگوی نیاز عظیم جامعه ما به آثار ارزشی باشد.

جان میرزایی در پایان اظهار داشت: مسئولان و هنرمندان نیازمند یک خانه تکانی ذهنی هستند. چرخه لازم در روزمرگی اداری، سازمانها و مراکز مختلف وجود ندارد و برای اطلاع از این مسأله مدیران باید مدتی بیرون بایستند و در جایگاه یک شخصیت بی طرف به مسأله نگاه کنند. انحصارها باید شکسته شوند و مسئولان در حمایت هایشان به همه مستندسازان توجه داشته باشند. گزینش ها باید در فضا و چارچوب درستی انجام شود تا افراد با تجربه و باسواد وارد کار شوند.

برچسب‌ها

نظرات

  • نصیری ۱۳۹۴/۰۱/۱۹ - ۱۱:۵۸
    0 0
    ضمن تشکر از آقای جان میرزایی مهمتر از مدیران وفیلم سازان وهنرمندان پاک سازی کارمندان وکارشاسان فسیل شده بی هدف وناروا وارد شدگان به حوزه کاری در سازمانهای هنری است آدم های که مانند سیل در مقابل هنر و پشت سر هر مدیری قرار دارند

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.