سه‌شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۷

تحلیلی سینمایی از سخنرانی نوروزی رهبری/ ۲

فهیم: اشارات رهبری درباره امر به معروف و نهی از منکر باید سرلوحه کار مدیران در توسعه سینمای استراتژیک باشد

محمدتقی فهیم در جلسه نقد و بررسی فیلم سینمایی «ملکه»

سینماپرس: محمدتقی فهیم منتقد پیشکسوت سینما گفت: مقام معظم رهبری شاید برای اولین بار موضوع فریضه امر به معروف و نهی از منکر را به صورت مبسوط باز کردند و وظیفه آمران به معروف و ناهیان از منکر را به بهترین شکل ممکن بیان کردند، به همین منظور به جهت نقش سینما در تبیین مفاهیم ارزشی لازم است که اشارات ایشان سرلوحه کار تمام مدیران و سینماگران نیز قرار گیرد.

این منتقد سینمای ایران در پی سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب در مشهد مقدس و ذکر مصادیق امر به معروف و نهی از منکر در ساختار نظام اسلامی، در گفتگویی به خبرنگار سینماپرس با تأکید بر اینکه هنرمندان وظیفه بسیار مهمی در انعکاس مراتب و مصادیق صحیح امر به معروف و نهی از منکر از طریق آثارشان را دارند اظهار داشت: پرداختن به امر به معروف و نهی از منکر یکی از زیر مجموعه های مفهومی سینمای استراتژیک است که بحث آن امروزه در میان اهالی سینما به شدت مطرح شده است. سینمایی که می بایست به دغدغه ها و افق های پیش روی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بپردازد اما متأسفانه کمتر فیلمساز و مدیری تا امروز به آن توجه کرده است.

وی ادامه داد: مسئله مهم امر به معروف و نهی از منکر همانگونه که حضرت آقا مطرح فرمودند می نواند باعث اقتدار امت اسلامی شود و اینجاست که نقش و جایگاه سینمای استراتژیک معنای گسترده تری پیدا می کند و تمامی مدیران سینمایی و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تمامی مراکز و نهادهای وابسته به دولت مکلف هستند تا به این مسئله مهم و حساس به دقت پرداخته و برای گسترش آن دست به فرهنگ سازی بزنند.

این کارشناس فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: از سال های گذشته تاکنون امر به معروف و نهی از منکر در سینما تنها وجهه ای ظاهری داشته و چه ممیزان و چه مصوب کنندگان طرحهای سینمایی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها به ظاهر فیلم ها اهمیت می دادند که مثلاً مسئله حجاب اسلامی در فیلم ها به درستی لحاظ شده باشد، اما هیچ گاه به مسائل عمقی و کلان این فریضه الهی توجه نداشتند و همین موضوع باعث غفلت و دوری از سینمای استراتژیک شده است.

وی افزود: مهمترین امر به معروف در نظام اسلامی به تعبیر رهبری، یعنی حفظ عزت و حرمت جمهوری اسلامی ایران؛ این بدان معناست که تمامی مدیران و آحاد مردم و حتی آمران به معروف چه در اعمال خود و چه در نظریه پردازی هایشان باید رویکردی داشته باشند که در نهایت نظام  اسلامی بیش از پیش مستحکم شود و در حوزه هنر نیز باید سینما با همه موضوعات و دغدغه ها در مجموع در خدمت یک نظام اسلامی و اهداف عالیه آن باشد.

فهیم سلامت محیط اخلاقی، سلامت محیط خانوادگی، تربیت نسل جوان، تکثیر نسل و... را از جمله نکات مهم مورد نظر مقام معظم رهبری در مسئله امر به معروف برشمرد و گفت: متأسفانه سینمای ما تاکنون به این مسائل مهم و حساس و تعیین کننده که جزو دغدغه های مقام عظمای ولایت هستند هیچ توجهی نداشته است و از همین رو باید با شفافیت بیشتری در سینمای کشور به این مسائل پرداخته شود.

وی با اشاره به یکی از مصادیق نهی از منکر در سخنان رهبر انقلاب ادامه داد: متأسفانه طی سال های اخیر به کرات شاهد آن بوده ایم که «ابتذال اخلاقی» در بسیاری از فیلم های سینمایی ما مطرح شده و گویی برخی افراد خود خواسته یک سناریوی تضعیف فرهنگی را برای ملت ایران قلم زده اند و مدیران هم چشم و گوش خود را روی تمامی آن ها بسته و نتوانسته اند جلوی آن ها را بگیرند. اینجاست که وظیفه تمامی مدیران فرهنگی کشور به ویژه مدیران سازمان سینمایی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رسانه ملی و حوزه هنری بیش از پیش سنگین تر می شود و آن ها باید توجه ویژه ای به مسئله اخلاق گرایی نشان دهند.

فهیم با تأکید بر اینکه تمامی مقوله های تفکیک شده توسط مقام معظم رهبری هریک قابلیت آن را دارند که در صورت پرداخت صحیح به ده ها کالای فرهنگی تبدیل شوند گفت: تمامی مدیران و مسئولان فرهنگی و هنری باید ترتیبی دهند تا در حوزه سینما سخنان رهبری به ایده و در نهایت درام و اثر تصویری و سینمایی مبدل شود تا از بی اخلاقی ها کاسته شود؛ فراموش نکنیم که رشد بی اخلاقی ها، تضییع حقوق مردم و مفاسد اقتصادی به دلیل بی توجهی و یا کم توجهی به مسئله مهم فرهنگ و امر به معروف بوده است.

وی با تأکید بر اینکه سینمای کشور ما به شدت در زمینه امر به معروف و نهی از منکر دستانش خالی است اظهار داشت: اغلب کارهایی که تا به امروز در این زمینه در سینمای ایران تولید شده اند درام هایی نازل و سطحی بوده اند که تنها مسائل اخلاقی را به صورت کاملاً شعارگونه و پیش پا افتاده به خورد مخاطبان شان داده اند و همه چیزشان در سطح خلاصه شده و هیچ عمقی نداشته اند و یا بدتر از این ها ما شاهد تولید فیلم هایی بوده ایم که اغلب در نقطه مقابل امر به معروف و نهی از منکر ساخته شده اند و آبروی ملت ایران را در سطح بین الملل ریخته اند.

این منتقد سینما ادامه داد: متاسفانه غالب فیلم هایی که به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران به ویژه طی سال های اخیر در جشنواره های جهانی حضور پیدا کرده اند فیلم هایی بوده اند که به صورت کاملاً سیاه نما مشکلات و مصائب مردم را نشان داده اند و به همین خاطر هم مورد تشویق جشنواره ها واقع شده و جوایزی دریافت کرده اند. مدیران سینمایی ما باید به این فکر باشند که فیلم هایی تولید کنند تا اعتبار ملت ایران را در سطح جهانی حفظ کنند و دستاوردهای زیادی برای تقویت نظام جمهوری اسلامی ایران داشته باشند.

فهیم سپس خاطرنشان کرد: ما در زمینه امر به معروف و نهی از منکر هیچ گونه فرهنگ سازی انجام نداده ایم و به این نیادیشیدیم که سینما پدیده ای ماندگار است و می تواند هر موضوع مهمی را نهادینه کرده و به نسل های بعدی منتقل کند؛ شاید هم دلیل مهم این بوده است که مدیران ما اغلب هیچ تعمقی نسبت به مسائل مهم دینی و فرهنگی نداشته و تنها به نیازهای کوتاه مدت سینما که کلاً از بودجه دولت ارتزاق می کنند توجه می نمایند.

وی عدم شناخت مدیران سینمایی از کارکردهای هنر هفتم و اینکه مدیران تنها به فکر آن هستند تا بیلان کاری از خود به جای بگذارند را بزرگترین مشکل سینمای ایران دانست و گفت: اگر در کشور ما قانونی وجود داشت تا مدیران کم توجه به مسائل دینی و فرهنگی و یا کم کار توبیخ می شدند و مورد مواخذه قرار می گرفتند دیگر مدیران سینمایی جرات نمی کردند تا به افق های فرهنگ دینی در سینما توجه نکنند.

این منتقد سینما در خاتمه این گفتگو اظهار داشت: به عقیده من شخص رئیس سازمان سینمایی خود باید یک آمر به معروف و ناهی از منکر باشد اما چون تنها به فکر این است که خروجی پر و پیمانی از خود به جای بگذارد هیچ اتفاق مثبتی در این زمینه برایش رخ نمی دهد و آنچنان که شایسته است در این زمینه و یا زمینه های مهم دیگر سینمای استراتژیک انرژی نمی گذارد و خود را مقید و ملزم به انجام وظیفه در این راستا نمی داند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.