یکشنبه ۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۶

همراه با جشنواره بین المللی فیلم فجر

درستکار: برای برگزاری یک جشنواره بین المللی استراتژی نیاز است

رضا درستکار*

سینماپرس: رضا درستکار عضو هیات انتخاب بخش بین الملل جشنواره گفت: برای برگزاری یک جشنواره بین المللی نیاز به استراتژی است. اینکه جشنواره مستقل برگزار شود و در شلوغی های بخش ملی جشنواره گم نشود و هویت مستقل داشته باشد.

به گزارش سینماپرس به نقل از  ارتباطات و اطلاع رسانی سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر، این منتقد سینما درباره نقش این جداسازی در افزایش اعتبار جهانی جشنواره خاطر نشان کرد: یک چهره جشنواره فجر که به افراد خارجی نشان داده شده است این است که ما محصولات خودمان را برای آن ها به نمایش در می آوردیم و معمولا پخش کنندگان فیلم، خریداران فیلم و برگزار کنندگان جشنواره ها به جشنواره فجر دعوت می شدند تا از محصولات سینمای ایران برای اکران و یا جشنواره خود استفاده کنند.

وی ادامه داد: اما الان دیگر بحث برگزاری یک جشنواره بین المللی است اگر تنها از جنبه یاد شده به موضوع نگاه کنیم احتمال ریزش وجود دارد. زیرا قبلا جشنواره پیش از جشنواره برلین و کن برگزار می شد اما در حال حاضر در میان فاصله برگزاری جشنواره برلین و کن برگزار می شود. اما به هر حال برای برگزاری یک جشنواره بین المللی نیاز به استراتژی است. اینکه جشنواره مستقل برگزار شود و در شلوغی های بخش ملی جشنواره گم نشود و هویت مستقل داشته باشد و با توجه به معیارهای جشنواره بین المللی در «فیاپ» باعث می شود که بگوییم این نخستین جشنواره بین المللی فجر است که قرار است در ایران برگزار شود.

درستکار درباره سبک آثار ارائه شده به جشنواره و تنوع فیلم ها گفت: به طور کلی تنوع خوبی در فیلم ها وجود دارد. یک فضای کلی از سینمای جهان را در این جشنواره می شود دید، فیلم هایی از اروپا تا شرق آسیا، خاورمیانه، آفریقا و اقیانوسیه حضور و ارائه شده اند و الان که به جمع بندی نهایی در هیات انتخاب رسیده ایم می توان گفت تنوع و جذابیتی که در فیلم ها به وجود آمده به حد کافی است و جشنواره فجر متنوع و جذابی را در پیش داریم.

عضو هیات انتخاب جشنواره در پاسخ به این سوال که تاثیر یک جشنواره بین المللی در سینمای ملی ما چیست؟ گفت: یکی از حلقه های مفقوده سینمای ایران که از چرخه های اصلی سینما در جهان است، این است که ما راه طبیعی و جریان رسمی را روی سینمای جهان بسته ایم و فقط به سینمای ایران بسنده کرده ایم. جشنواره فجر این امکان را به وجود می آورد که هوای تازه وارد فضای سینما شود و گردش اطلاعات ایجاد شود. سینمای ایران در برخی مسائل اگر در سطح کشورهای صاحب سینما نباشد، پایین تر نیست و برابری می کند. اما باید فضای گردش تئوری و اطلاعات ایجاد شود و این از طریق یک جشنواره رسمی انجام می شود. جشنواره فیلم فجر می تواند این امر را محیا کند. این گردش لازم است و امیدوارم زمینه ای فراهم شود که در این مبادلات، سینمای ما طراوت و تازگی خود را حفظ کند و متصل به جریان جهانی بماند.

بخش بین الملل سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر، از ۵ تا ۱۲ اردیبهشت ماه در پردیس ملت تهران برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.