جمعه ۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۴:۱۱

نگاهی به سینمای جهان در سالی که گذشت

بزرگترین سرقت سینمایی؛ معمایی که لاینحل ماند/ از دستخوش جشنواره برلین به پناهی تا افت ۱۵ درصدی فروش هالیوود

اوباما-سونی پیکچرز-رهبر کره شمالی

سینماپرس: مهدی شایگان/ سال ۹۳ سال اتفاقات غیرمنتظره در سینمای جهان بود که سرقت اینترنتی سونی پیکچرز و واکنش روسای جمهوری کره و امریکا از آن جمله است. با این حال دستخوش جشنواره برلین به جعفر پناهی، حذف نماد خرس از پوستر این جشنواره و نادیده گرفتن فیلم محمد(ص) به دلایل واهی جشنواره برلین را پر خبرترین رویداد سینمایی سال می کند.

سال ۹۳ شاهد رویدادهای مختلف و گاه عجیبی در سینما بود که مهمترین آنها را در ذیل برای شما آورده ایم:

شکست جانی دپ و تام کروز

فیلم لبه فردا - تام کروز

بعضي از ستارگان مرد که در سالهای پیش از پرفروش ترین ها به شمار می رفتند امسال شکست خوردند.

 جاني دپ كه با بازي در نقش اصلي سري فيلم‌هاي «دزدان دريايي كاراييب» براي چند سالي فاتح گيشه‌ها بود، ستاره فيلم علمي-تخيلي «برتري» بود كه شكست سختي خورد. فيلم با بودجه ۱۰۰ ميليون دلاري ساخته شده بود و فقط ۱۰۳ ميليون دلار فروخت.

يكي ديگر از ستاره‌هايي كه زماني در همه جهان شناخته‌شده بود و مردم برایش به سينما مي‌رفتند هم امسال در يك فيلم عليمي-تخيلي ديگر بازي كرد. تام كروز در «لبه فردا» البته نقدهاي مثبت زيادي دريافت كرد اما نتوانست تماشاگرهاي داخل آمريكا را جذب كند. با فروش افتتاحيه ۲۸ ميليون دلاري بعد از فيلم‌هاي «بخت پريشان ما» و «شيطان‌صفت» در مقام سوم قرار گرفت.

افت ۱۵ درصدی فروش فیلم های هالیوودی

هالیوود*
امسال براي گيشه‌هاي سينماي هالیوود سال پرآشوب و بي‌نظمي بود. بازده فروش فيلم‌ها به ۱۰.۳۵ ميليارد دلار رسيد كه ۵درصد از از ركورد ۱۰.۹ ميليارددلاري سال ۲۰۱۳ كمتر بود. امسال پرفروش‌ترين فيلم جدول به زحمت به ۱.۲۷ ميليارد دلار رسيد كه بدترين فيلم پرفروش دو دهه اخير مي‌شود و حتي در مقايسه با پرفروش‌ترين فيلم ۲۰۱۳ كه ۱.۳۴ ميليارددلار فروخته بود، كم مي‌آورد. فروش تابستاني نشان داد که ميزان درآمد حاصل از فروش فيلم‌ها در اين فصل ۱۵درصد افت داشته است.

نخل طلایی که به «خواب زمستانی» رسید

شصت‌و‌هفتمین جشنواره فیلم کن با اعطای جایزه نخل طلا به فیلم «خواب زمستانی»، ساخته نوری بیلگه جیلان، کارگردان سرشناس ترکیه به کار خود پایان داد.

 بخش مسابقه جشنواره کن امسال به ریاست «جین کمپیون» در راس هیئت داوران شاهد رقابت آثار کارگردانانی چون «ژان لوک گدار»، برادران «داردن»، «مایک لی»، «کن لوچ»، «دیوید کراننبرگ» بود، اما این «نوری بیلگه جیلان» بود که نخل طلا را برای سینمای ترکیه به ارمغان برد.

جایزه بزرگ جشنواره کن که دومین جایزه معتبر این جشنواره پس از نخل طلا به شمار می‌رود، به فیلم «شگفتی‌ها» ساخته آلیس روراچر، سینماگر زن ایتالیایی رسید و «مامی»، ساخته خاویر دولان و «خداحافظ زبان» ساخته ژان لوک گدار بصورت مشترک جایزه هیأت داوران را کسب کردند.

جایزه بهترین کارگردانی جشنواره کن ۲۰۱۴ به «بنت میلر» برای فیلم «شکارچی روباه» رسید و در بخش بهترین بازیگری مرد و زن نیز به ترتیب «تیموتی اسپال» و «جولین مور» برگزیده شدند.

اعطای اسکار ایتالیایی به «هتل بزرگ بوداپست»

هتل بزرگ بوداپست

مراسم اعطای جوایز پنجاه و هشتمین دوره جوایز سینمایی «دیوید دوناتلو» موسوم به اسکار سینمای ایتالیا روز دهم ژوئن در مراسمی باشکوه در شهر رم برگزار شد و در نهایت فیلم «سرمایه انسانی» ساخته «پائولو ویرزی» موفق به کسب جایزه بهترین فیلم این رویداد سینمایی شد و «پائولو سورنتینو» برای فیلم برنده اسکار «زیبایی بزرگ» موفق شد جایزه بهترین کارگردانی را دریافت کند. «سرمایه انسانی» در جوایز امسال دوناتلو علاوه‌ بر کسب جایزه بهترین فیلم موفق به کسب جوایز در بخش‌های بهترین فیلمنامه، بهترین بازیگر زن و بهترین بازیگر نقش مکمل و «زیبایی بزرگ» نیز علاوه بر بهترین کارگردانی در بخش بهترین بازیگر مرد نیز برنده جایزه شد. «هتل بزرگ بوداپست» ساخته «وس اندرسون» نیز جایزه بهترین فیلم خارجی اسکار سینمای ایتالیا را به خانه برد.

اهدای یوزپلنگ طلایی به یک فیلم فیلیپینی

شصت و هفتمین جشنواره فیلم لوکارنو روز ۱۶ اوت در سوئیس با اعطای جایزه یوزپلنگ طلایی بهترین فیلم به «از آنچه گذشته است» به کارگردانی «لاو دیاز» محصول سینمای فیلیپین به کار خود پایان داد. این فیلم علاوه‌بر کسب جایزه اصلی این رویداد سینمایی، جایزه فیپرشی (انجمن بین‌المللی منتقدین فیلم)، جایزه فدراسیون بین‌المللی انجمن‌های فیلم را به همراه جایزه کیفیت زندگی جشنواره را از آن خود کرد.

بخش رقابتی بین‌المللی جشنواره فیلم لوکارنو به ریاست «جیانفرانکو روسی»، جایزه ویژه هیات داوران این رویداد سینمایی را نیز به فیلم «گوش کن فیلیپ» ساخته «الکس راس پری» از آمریکا اعطا کردند و جایزه یوزپلنگ‌ طلایی بهترین کارگردانی نیز به «پدرو کاستا»، کارگردان پرتغالی فیلم «پول اسب» رسید.

شیر طلایی ونیز به اندرسون رسید

مراسم اعطای جوایز هفتادو یکمین جشنواره فیلم ونی شامگاه ششم سپتامبر با اعطای جایزه شیر طلا به فیلم «کبوتری بر روی شاخه به هستی فکر می‌کند» ساخته «روی اندرسون» برگزار شد و فیلم نامزد شیر طلای «قصه‌ها» ساخته رخشان بنی‌اعتماد جایزه بهترین فیلمنامه یکی از معتبرترین رویدادهای سینمایی جهان را از آن خود کرد.

 

جایزه شیر نقره‌ای بهترین کارگردانی به «آندری کونچالوفسکی» ۷۷ ساله برای فیلم «شب‌های سفید مرد پستچی» از روسیه رسید و مستند «نگاه سکوت» ساخته «جاشوا اوپنهایمر» جایزه بزرگ هیأت داوران جشنواره ونیز ۲۰۱۴ را کسب کرد. در بخش بازیگری جایزه بهترین بازیگر مرد به «آدام درایور» وبهترین بازیگر زن به «آلبا رورواچر» برای فیلم «قلب‌های گرسنه» اعطا شد.

بزرگترین سرقت اینترنتی سال

فیلم سینمایی مذاکره*

گروهی به نام صلح جهانی با ورود به سیستم رایانه‌ای سونی پیکچرز اطلاعات این کمپانی را هک کردند. سیا این کار را به کره شمالی نسبت داد و این کشور این ادعا را رد کرد. در پایان مشخص شد که تمامی اطلاعات سونی پیکچرز از جمله ایمیل های محرمانه کارکنان و بازیگران مشهوری چون براد پیت، آنجلینا جولی و نیکول کیدمن در کنار پنج فیلم جدید این کمپانی به سرقت رفته است.

در میان این اتفاقات ریییس جمهوریهای دو کشور کره شمالی و امریکا به صدور بیانیه پرداختند و کره ای ها در بیانیه ای اوباما را میمونی لقب دادند که بر شاخه ها به دنبال موز است!

هکرها هنوز پیدا نشده اند و اف بی آی با وجود اصار بر دست داشتن کره شمالی نتوانسته مدرک محکمه پسندی در این مورد ارائه کند.

خرسی که پشت پرده پنهان شد!

جشنواره برلین*

رونمایی از پوستر شصت و پنجمین جشنواره برلین که دو ماه دیگر برگزار می شود باعث حیرت دوستداران این جشنواره شد چرا که خرس همیشگی این جشنواره از ان حذف شده است.

هالیوودریپورت خبر داد که حذف خرس جشنواره برلین از پوستر این جشنواره چندان عجیبتر از دلیل ابراز شده برای آن نیست چرا که مسئولان جشنواره اعلام کرده اند با طراحی پرده در پوستر می خواهند بگویند پشت این پرده خرسی که نماد این جشنواره در طول ۶۴ دوره قبلی بوده پنهان شده است!

افشاگری الیور استون

الیور استون در افشاگری جدید خود دست سیا در اغتشاشات اکراین و سرنگونی رییس جمهوری این کشور را رو کرد. استون ادعا کرد که بر اساس مدارک دریافت کرده درباره اغتشاشات اکراین سازمان امنیت امریکا عامل ایجاد آشوب و بلوا در ۲۲ فوریه بوده که در آن ۱۴ پلیس و ۴۵ غیرنظامی کشته و بیش از ۱۰۰ نفر به شدت زخمی شدند.

درگذشت برنده شیر طلایی ونیز

«فرانچسکو رزی» کارگردان صاحب‌سبک ایتالیایی ۲۱ دی درگذشت. وی برای ساخت فیلم انریکو ماتئی (۱۹۷۲) موفق به دریافت نخل طلایی جشنواره فیلم کن شد و در سال ۱۹۶۳ نیز شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز را برای فیلم «دست‌ها روی شهر» دریافت کرد.

مرگ کمیسر ناوارو

سریال ناوارو*

روژه هانن بازیگر محبوب فرانسوی که با مجموعه تلویزیونی «ناوارو» شهرت جهانی داشت، ۲۳ بهمن براثر نارسایی تنفسی در بیمارستان درگذشت.

دستخوش جشنواره برلین به جعفر پناهی

به دنبال نگاه و خط مشی سیاسی جشنواره برلین در طول سال‌های گذشته، این جشنواره امسال جایزه بین الملل خود را به فیلم زیرزمینی و غیرقانونی «تاکسی» داد. این فیلم با موبایل و توسط جعفر پناهی که به دلیل فعالیت های غیرقانونی در داخل کشور محکومیت قضایی دارد تهیه شده است ضمن اینکه فیلم «محمد»(ٌص) ساخته مجید مجیدی به بهانه به خطر افتادن امنیت جشنواره توسط نیروهای تروریستی داعش توسط این جشنواره رد شد!

«مرد پرنده» و دریافت چهار جایزه اسکار

مرد پرنده *

«مرد پرنده» در مراسم جایزه اسکار ۲۰۱۵ چهار اسکار گرفت که شامل دو جایزه اصلی یعنی بهترین کارگردانی و بهترین فیلم نیز شد. دو فیلم «بچگی» و «تک تیرانداز امریکایی» علیرغم انتظار جوایز زیادی دریافت نکردند.

درگذشت خالق بارباپاپا

«تیلس تیلور» كه به همراه همسرش «آنت تیسون» شخصیت دوست داشتنی «بارباپاپا» را در دهه ۷۰ به وجود آورد در سن ۸۲ سالگی در شهر پاریس فوت كرد.

مجموعه بارباپاپا اول بار به زبان فرانسوی منتشر شد و پس از آن به بیش از ۲۰ زبان ترجمه و سریال های تلویزیونی متعددی از روی آن ساخته شد. این اثر انیمیشن، خانواده ای را نشان می داد كه مشتمل بود بر بارباپاپا و بارباماما و هفت فرزند آنها. جذابترین بخش این شخصیت كارتونی برای بچه ها این بود كه می توانست به هر شكل ممكن دربیاید.

درمورد خود تیلور اطلاعات بسیار كمی وجود دارد. وی در سال ۱۹۳۳ در سانفرانسیسكو به دنیا آمد و زمانی كه همسرش در پاریس معماری می خواند با او آشنا شد.

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.