شنبه ۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۲

به بهانه تولد چهارمین 007 سینما

«تیموتی دالتون»؛ از بازی با اولیویه تا همسری آگاتا کریستی/ جیمزباندی که «جواز قتل» دریافت کرد

تیموتی دالتون

سینماپرس: عباس کریمی عباسی/ تیموتی دالتون بازیگر انگلیسی الاصلی که ایفای نقش جیمز باند را در دو فیلم بر عهده داشته است ۲۱ مارس سال پایانی جنگ جهانی دوم در ولز به دنیا آمد و بعدها به یکی از ستاره های سینمای جهان تبدیل شد.

تیموتی دالتون اولین ایفای نقش خود را پس از تمریناتی در تئاتر انگلستان در فیلم تلویزیونی تریلیوس و کرسیدا در سال ۱۹۶۶ در حالی که ۲۲ ساله بود آغاز کرد. وی دو سال بعد اولین نقش خود در سینما را در فیلم شیر در زمستان در کنار لارنس اولیویه بر عهده گرفت و برای بازی خوبش مورد تشویق قرار گرفت. پس از آن دوباره به تلویزیون برگشت تا سال هفتاد میلادی که در فیلم مشهور کرامول در کنار ریچارد هری بار دیگر به سینمای انگلستان پا گذاشت. این فیلم نیز مثل فیلم سینمایی قبلی وی روایتی تاریخی داشت و درباره شخصیت مبارزی به نام کرامول است که در راه مبارزه با تجملگرایی در دربار و کلیسا قیام می کند اما پس از پیروزی با توطئه درباریان گردنش زده می شود. دلیل انتخاب دالتون در این فیلم بازی قبلی اش در فیلم شیر در زمستان بود که نقش هنری پنجم را ایفا می کرد.

تیموتی دالتون

وی تا سال ۱۹۷۹ فیلم های مختلفی بازی کرد که چندان موفقیتی برای وی نیاوردند و بخشی از آن به چهره سرد وی با عضله های بی حرکت صورت و چشمان سبز یخزده اش باز می گشت که نوعی سردی ذاتی انگلیسی وی را به نمایش می گذاشت. در این سال وی نقش همسر اول آگاتا کریستی؛ نویسنده جنایی مشهور و خالق کاراگاه پوآرو را بازی کرد به دلیل حالت سردش خوب از آب درآمد اما فیلم نتوانست از انگلستان فراتر برود.*

دالتون دوباره به تلویزیون و سریال های گوناگون بازگشت تا این که بخت در خانه اش را زد و در سال ۱۹۸۷ نقش جیمز باند در فیلم روشنایی های ناپایدار روز که برداشتی آزاد از یکی از رمان های ایان فلمینگ است به وی سپرده شد. وی پس از بازی در این فیلم به شهرت جهانی رسید و دو سال بعد با بازی در همین نقش در فیلم دیگری به نام جواز قتل شهرتش افزون شد اما نتوانست چون شون کانری یا راجر مور این نقش را برای خود تا سال ها حفظ کند و فیلم بعدی جیمزباند با بازی پیرس برازنان اکران شد و پس از وی که در سه فیلم نقش جیمزباند را داشت دانیل گریک سپرده شد که در سه فسلم بازی کرد و در چهارمین انها در حال ایفای نقش است.

تیموتی دالتون

تیموتی دالتون پس از بازی در دو فیلم جیمزباند یک نقش دیگر مشهور داشت و پس از آن نقش مهمی را ایفا نکرده است و آن نقش فرو رفتن در قالب رت باتلر سریال اسکارلت بود که پیش از وی کلارک گیبل به بهترین وجهی نقش وی را در فیلمی با نام بربادرفته بازی کرده بود.

توریست در سال ۲۰۱۰ آخرین فیلم سینمایی است که دالتون بازی کرده اگر چه فعالیت تلویزیونی زیادی دارد و در صداپیشگی فیلم های زیادی چون داستان اسباب بازی شرکت داشته است.

*کریستی همسر اول آگاتا مری کلاریسا بود که به دلیل روحیه نظامی وی آگاتا دچار افسردگی شد و در تصادفی تا دم مرگ رفت و پس از طلاق با سر ماکس مالووان ازدواج کرد که باستان شناس بود و از طریق شغل وی آگاتا کریستی که دیگر آگاتا ماری کلاریسا میلر کریتی مالووان نام داشت دنیا را زیر پا گذاشت و در این سفرها سه بار به ایران نیز سفر کرد که داستان خانه ای در شیراز ماحصل یکی از سفرهای او به کشور ماست.

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.