سه‌شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۳

در گفتگو با سینماپرس مطرح شد

تحلیل«سینایی» از فیلمسازی جوانان در آغاز سال نو/ از سرعت تولید تا ناپختگی آثار!

خسرو سینایی*

سینماپرس: خسرو سینایی کارگردان سینمای کشور در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی جوانان بسیاری برای ساخت فیلم اقدام کرده اند که از نظر من اتفاق خوبی است اما بسیاری از فیلم هایی که می بینم ناپختگی بسیاری در آن ها دیده می شود.

سینایی همزمان با سال نو در سخنانی افزود: پیشرفت تکنولوژی باعث شده است مقداری از راهی را که زمانی هم نسل های من طی می کردند تا به ساخت فیلم برسند برداشته شود و به همین دلیل ساختار یک اثر مستند کمتر مورد توجه قرار گرفته و موضوع و گفتار اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

کارگردان فیلم سینمایی «گفتگو با سایه» در ادامه اظهار داشت: نسلی که من در آن شکل گرفتم بیش از هر چیز به ساختار سینمایی اثر فکر می کرد اما ادبیات، گفتار و موضوع مستند در بین مستندسازان این روزها اهمیت ویژه ای پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: جوانان بسیاری هستند که من در آنها خلاقیت و تلاش بسیاری برای ساخت فیلم می بینم. توجه بیش از حد به گفتار در همه جای دنیا رخ داده است و من دلیل اصلی آن را پیشرفت تکنولوژی می دانم، چرا که به عنوان مثال ضبط صدا را تبدیل به کاری بسیار آسان کرده است.

این کارگردان تصریح کرد: متأسفانه بسیاری از فیلم های مستندی که من این روزها شاهدشان هستم در پایین ترین سطح مستند یعنی گزارش قرار دارند. گزارش از بیان افراد مطرح می شود و توجه به ساختار سینمایی از بین رفته است.

 سینایی در ادامه افزود: اگر با سینمای مستند از سوی سینماگران جوان به عنوان یک هنر همراه با انسجام ساختاری برخورد شود در فیلم داستانی نیز می تواند سطح سلیقه فیلساز و قدرت فیلمسازی اش را بالا ببرد.

وی اظهار داشت: آن چیز که اساس سینما را در حیطه مستند و داستانی می سازد انسجام و ساختار است در حالیکه در گذشته فیلمسازان در تلاش بودند تا بدون استفاده از بیان و گفتگو مضمون مورد نظر را انتقال دهند تا فیلم برای بیننده دارای جذابیت های خاصی باشد فیلمسازان جوان ما بیش از هر چیز به داستان، بازی بازیگران و غیره متکی هستند و از نظر من این مسأله می تواند برای سینمای ما مشکل ساز باشد.

کارگردان فیلم سینمایی «جزیره رنگین» در ادامه افزود: این اتفاق در سینما بارها رخ داده است. به عنوان مثال زمانی که سینمای صامت به سینمای گویا تبدیل شد فیلمسازان ظرافت های تصویری را که در بیان موقعیت و فضای فیلم به کار می بردند به راحتی از طریق دیالوگ و کلام منتقل می کردند.

سینایی در پایان افزود: امیدوارم که فیلمسازی در همه جهات و همه جای دنیا شرایطی داشته باشد تا به شکوفایی بیشتر، پیشرفت و سلامت جوامع انسانی نزدیک تر شود. 

وی در پایان این بحث خاطرنشان کرد: سینما به تنهایی نمی تواند جوابگوی همه مسائل یک جامعه باشد اما هر فیلمسازی در جایگاه خودش گامهای کوتاه یا بلندی برای رساندن مضامین زیبا می تواند بردارد و امیدوارم سینما در مجموع برای آرامش این دنیا و رها شدنش از جنگ، خشونت، خونریزی، هیجان، التهاب و بی تابی قدم بردارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.