یکشنبه ۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۸

گفتگوی اختصاصی سینماپرس با بهروز افخمی

«روباه» مخاطبان انبوه را به سینما می کشاند/ برای داستان پردازی اهمیت ویژه‌ای قائل هستم/ حضور عرب نیا و تنابنده در فیلم برایم جالب نبود!

بهروز افخمی در نشست خبری فیلم «آذر ،شهدخت،پرویز و دیگران » در جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: بهروز افخمی کارگردان فیلم سینمایی «روباه» گفت: من مطمئن هستم که این فیلم به دلیل پتانسیل بالایی که دارد می تواند مخاطبان را به صورت انبوه به سالن های سینما بکشاند.

این کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس در مورد فصل اکران این فیلم سینمایی اظهار داشت: «روباه» در فصل بسیار خوبی اکران شده و من مطمئن هستم که استقبال بسیار خوبی از آن صورت خواهد گرفت. این فیلم برای خانواده های ایرانی و عموم مردم جامعه جذابیت های زیادی دارد و می تواند در اکران با استقبال مواجه شود.

وی افزود: من مطمئن هستم هر شخصی اگر یک بار برای دیدن این فیلم به سالن های سینما بیاید مبلغ فیلم خواهد بود و برای بارهای بعدی نیز با افراد متعدد دیگری به تماشای «روباه» خواهد آمد. مشابه همین اتفاق برای «شوکران» نیز رخ داد، من یادم می آید که در آن زمان «شوکران» در روزهای ابتدایی اکران با فروش نسبتاً کمی روبرو شده بود و همه کارشناسان معتقد بودند که این فیلم در گیشه شکست سنگینی را متحمل خواهد شد اما بعد از گذشت حدود ۲ هفته از اکران تماشاگرانی که به دیدن این فیلم آمده بودند خود مبلغ فیلم شدند و برای بار دوم و سوم به تماشای این فیلم آمدند و با خود افراد دیگری را هم به تماشای آن آوردند که همین امر باعث سیر صعودی فروش این فیلم شد و «شوکران» توانست به یکی از پر فروش ترین فیلم های زمانه خود بدل شود.

افخمی ادامه داد: بر اساس آنچه که ما در جشنواره فیلم فجر شاهد بودیم من مطمئن هستم که «روباه» خصوصیت این را دارد که بتواند مخاطبان انبوهی را به سالن های سینما بکشاند و ما برای جذب مخاطبان حدود ۷ دقیقه از زمان فیلم را نسبت به نسخه جشنواره کوتاه تر کرده ایم تا ریتم فیلم تند تر شده و برای مخاطبان جذاب تر نیز باشد.

این کارگردان سینما سپس در مورد نحوه تولید این فیلم سینمایی گفت: بسیاری معتقد بودند که من «روباه» را با سفارش وزارت اطلاعات ساخته ام این در حالی است که هیچ سفارشی در کار نبوده و من به طنز اعلام کردم که این فیلم به نوعی سفارش من به وزارت اطلاعات بوده است!

وی ادامه داد: من قبل از ساخت «روباه» درگیر پروژه «خمسه خمسه» بودم اما از آنجایی که روند نگارش سناریو به شدت طولانی شد و من به شدت درگیر کار دیالوگ نویسی آن بودم و تمامی تلاشم بر این بود که فیلم را به جشنواره برسانم و دیدم شرایط برای رساندن فیلم به جشنواره به هیچ عنوان مهیا نخواهد شد از کار بر روی آن فیلمنامه منصرف شدم و به دعوت آقای پیرهادی به عنوان مشاور تولید سریال تلویزیونی «پازل» به دفتر ایشان رفتم.

کارگردان فیلم سینمایی «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» افزود: زمانی که درگیر پروژه تلویزیونی «پازل» بودیم، آقای پیرهادی از من سوال کردند که آیا شما طرحی برای ترور دانشمندان هسته ای دارید که من به ایشان پاسخ مثبت دادم و قرار شد که روی این طرح کار کنیم.

افخمی با تأکید بر اینکه در آن مقطع تاریخی به شدت برای ساخت یک فیلم جاسوسی دلتنگ بودم اظهار داشت: در آن زمان حدود ۲۰ سال از ساخت فیلم سینمایی «روز شیطان» که آخرین کار جاسوسی من محسوب می شد گذشته بود و من خیلی دوست داشتم که دوباره بتوانم در این ژانر فیلم بسازم. از همین رو طرحی را که در دست داشتم در اختیار آقای پیرهادی قرار دادم و ایشان طرح اولیه مرا به شدت پسندیدند و ما بلافاصله قرارداد نگارش فیلمنامه را بستیم و پیش تولید فیلم آغاز شد.

کارگردان فیلم سینمایی «فرزند صبح» افزود: طرحی که من در آن زمان داشتم در مورد یک پیک موتوری بود که ناخودآگاهانه در دام یک عده افرادی می افتد که کارهای جاسوسی انجام می دهند اما در زمان نگارش فیلمنامه من نیمه دوم فیلم را بر اساس مستندات و اتفاقات واقعی تغییر دادم و از همین رو نیمه اول فیلم به نوعی از تخیل من و نیمه دوم فیلم از وقایع تاریخی نشأت گرفته است.

وی تأکید کرد: جالب است بدانید که من برای نگارش این فیلمنامه چندین پرونده واقعی را که در مورد تیم های خرابکاری تروریست ها بود مطالعه کردم و با الهام گرفتن از آن ها به نکات زیادی دست یافتم و فیلم را بر اساس آن ساختم که شاید همین واقعی بودن ماجراها کمک شایانی به استقبال مخاطبان از این اثر سینمایی کرده است.

افخمی ادامه داد: درونمایه «روباه» درباره شهدای هسته ای است و مانند تمامی آثار جاسوسی باید بر اساس ماجراهای واقعی ساخته می شد و نمی شد که آن را به صورت تخیلی و یا فانتزی ساخت. موضوع برادران نتانیاهو و سازمان اطلاعات نظامی سری ارتش اسرائیل در اینترنت قابل جستجو است که آنها سه برادر بودند که من چهارمین برادر را به نام یوهان خلق کردم، اما اتفاقاتی که برای او می‌افتد واقعی است.

افخمی در بخش دیگری از این گفتگو در مورد چرایی دیده نشدن فیلمش توسط هیأت داوران سی و سومین جشنواره فیلم فجر گفت: کاندیدا نشدن «روباه» در هیچ یک از بخش های جشنواره برای من مسئله ای عجیب و غیر عادی بود چرا که بسیاری از مردم، منتقدان و سینماگران فیلم را به شدت پسندیدند و من نفهمیدم که دلیل کاندیدن نشدن «روباه» در هیچ یک از رشته ها چه معنایی می تواند داشته باشد؟

وی ادامه داد: اما از آنجایی که جایزه و جشنواره چندان برای من اهمیتی نداشتند نسبت به این مسئله اعتراضی نکردم چرا که معتقدم هیأت داوران جشنواره همیشه به صورت سلیقه ای با فیلم ها برخورد می کنند و نگاه کارشناسی در انتخاب هایشان وجود ندارد و مسلماً اگر اعضای این هیأت تغییر کنند کاندیداهای رشته های گوناگون جشنواره نیز با تغییرات اساسی و جدی روبرو می شوند. جشنواره فیلم فجر تنها یک جشن و مهمانی بزرگ است و هیچ اثری از نگاه های تخصصی در آن به چشم نمی خورد.

کارگردان فیلم سینمایی «گاوخونی» گفت: آنچه که بیش از هرچیز دیگر برای من اهمیت داشت مسئله اکران فیلم بود و تصمیم داشتم که اگر برای اکران فیلم مشکلی به وجود بیاید این بار به صورت جدی یک «دعوا» راه بیندازم! البته این در حالی است که من در این فیلم به عنوان تهیه کننده و یا سرمایه گذار حضور ندارم و به هیچ عنوان شریک اقتصادی این فیلم نیستم که بخواهم از قبل آن نفعی را ببرم، اما مردم و مخاطبان به شدت برایم اهمیت دارند و از همین رو می خواستم که فیلمم در یک فصل مناسب روی پرده برود.

افخمی با تأکید بر اینکه داستان در یک اثر سینمایی اهمیت بسیار زیادی دارد خاطرنشان کرد: متأسفانه ما الآن در سینمای کشورمان با مشکلی جدی مواجه هستیم چرا که اکثریت فیلمسازان ما نه داستان تعریف کردن را بلد هستند و نه اهمیتی برای تعریف داستان فیلم شان قائل می شوند اما من فیلمسازی هستم که همیشه برای داستان پردازی اهمیت بسیار جدی قائل هستم.

وی افزود: البته مسئله ای که مهم است اینکه با گفتن این حرف ها، فیلمسازان ما به اهمیت داستان در سینما پی نمی برند و نمی توان انتظار داشت که از سال دیگر ما شاهد تولید فیلم های داستانی در سینمای کشورمان باشیم. ما در سینمای کشورمان مانند بسیاری از زمینه های دیگر با یک روند به شدت نزولی روبرو هستیم و مهمترین دلیل آن هم این است که اغلب داستان ها پیش از این در سینما روایت شده اند و کمتر کسی می تواند دست به خلق داستان های جدید در سینما بزند.

کارگردان سریال تلویزیونی «کوچک جنگلی» با تأکید بر اینکه فیلمسازانی که به سمت فرم گرایش دارند و محتوا را مهم نمی دانند انسان را یاد ضرب المثل معروف «خانه نشینی بی بی از بی چادری است» می اندازند اظهار داشت: سینماگران ناتوان در داستان پردازی از آنجایی که نمی خواهند خود را به اصطلاح از تک و تا بیندازند و اقرار کنند که نمی توانند آنچنان که شایسته یک اثر سینمایی است به محتوای فیلمشان بپردازند می گویند که داستان در سینما اهمیتی ندارد و فرم بر محتوا ارجحیت دارد، این حرف ها همه از ناتوانی آن ها نشأت می گیرد و از این رو نمی توان روی حرف چنین فیلمسازانی حساب باز کرد.

وی در بخش دیگری از این گفتگو در مورد انتخاب عوامل فیلم سینمایی «روباه» گفت: همه عوامل این فیلم سینمایی انتخاب های اول من بودند البته آرش مجیدی انتخاب اول من نبود و من بسیار دوست داشتم که به جای او از رامبد جوان که با بازی بسیار خوبش در فیلم سینمایی «گناهکاران» ثابت کرده بود که در فیلم های این چنینی می تواند بسیار خوب ظاهر شود استفاده کنم اما متأسفانه او در آن زمان به شدت درگیر پروژه «خندوانه» بود و علیرغم میل زیادش برای بازی در این فیلم نتوانست به جمع عوامل «روباه» بپیوندد.

افخمی ادامه داد: وقتی که من از حضور رامبد جوان ناامید شدم به یاد آرش مجیدی افتادم که کارش در سینما را با فیلم «شوکران» به کارگردانی خودم آغاز کرده بود و از او دعوت کردم تا برای بازی در «روباه» به ما بپیوندد که او هم با فراغ بال از این مسئله استقبال کرد و به تیم بازیگران این فیلم پیوست.

کارگردان فیلم سینمایی «جهان پهلوان تختی» گفت: البته تهیه کننده فیلم به شدت اصرار داشت که ما در این فیلم از بازیگرانی همچون: فریبرز عرب نیا و یا محسن تنابنده استفاده کنیم که حضور آن ها به دلیل دوری از کاراکترها برای من اصلاً جالب نبود و نمی خواستم که شاهد چنین اتفاقی باشم و به دلایل زیادی حضور آن ها در فیلم محقق نشد و این مسئله با خوشحالی زیاد من روبرو شد.

گفتنی است؛ «روباه» جدیدترین ساخته‌ بهروز افخمی بعد از فیلم‌های «تفنگ‌های سحرگاه»، «عروس»، «روز فرشته»، «روز شیطان»، «جهان‌پهلوان تختی»، «شوکران»، «گاوخونی»، «فرزند صبح»، «صدای تیره»، «سن پترزبورگ» و «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» است.

این فیلم که در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد با بازی حمید گودرزی، بابک حمیدیان، مرجان شیرمحمدی، آرش مجیدی و جلال فاطمی درباره یک مامور اسرائیلی است که برای دور جدید ترور دانشمندان هسته‌ای به ایران فرستاده می‌شود. این مامور ورزیده تنها کار می‌کند و از همکاری آدم‌های فریب‌خورده و یک‌بار مصرف استفاده می‌کند که تا آخرین لحظه از ماموریت خود خبر ندارند. یک موتورسوار مسافرکش در دام او می‌افتد و نادانسته برای ترور تعلیم می‌بیند و ...

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.