چهارشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۰

گزارشی از اجرای صحنه ها در روزهای نوروز

سینماپرس و تئاتر های نوروزی/ آیا سالن های کوچک نمایشی می توانند مردم را به سوی خود جذب نمایند؟

تماشاخانه باران-سنگلج-ایرانشهر-خانه نمایش-تئاتر شهر-خانه هنرمندان ایران

سینماپرس: علیرضا انتظاری/ نوروز امسال اغلب مجموعه های مهم تئاتر کشور از جمله، مجموعه تئاتر شهر و خانه هنرمندان ایران در تعطیلی به سر می برند و چند نمایش معدود در تماشاخانه های کوچک سطح شهر تهران روی صحنه خواهد رفت که باید منتظر ماند و دید آیا این سالن های کوچک نمایشی خواهند توانست علاقمندان به هنر تئاتر را به این سالن ها بکشانند یا خیر؟!

به گزارش خبرنگار سینماپرس سالن های تئاتر در نوروز ۱۳۹۴ اغلب به خواب رفته و تنها چند سالن معدود نمایشی طی این مدت به فعالیت های خود ادامه می دهند. با این حال برای اطلاع مخاطبان سینماپرس برنامه های نمایشی نوروز ۹۴ در ذیل مطلب گردآوری شده است.

تماشاخانه باران با نمایش «رابینسون کروزوئه» به نویسندگی حمید رضا نعیمی و کارگردانی میلاد نیک آبادی از ۹ فروردین تا ۱۱ اردیبهشت ماه، هر روز ساعت ۱۹ میزبان علاقمندان به هنر تئاتر است. در خلاصه داستان این نمایش آمده است: مردی با کشتی تجاری راهی دریا می‌شود و در راه گرفتار طوفان شده و کشتی سرنگون می‌شود و تمام سرنشینان آن می میرند و او نیز از جزیره‌ای سر در می آورد و در آنجا اتفاقاتی برایش به وجود می آید و...

گفتنی است، این نمایش ضمن توجه بر مساله بحران اقتصادی و نیز تنهایی انسان قصد دارد در فرم اجرایی خود به زبان جدیدی دست یابد. در این نمایش سعی شده از ویژگی‌های بدنی بازیگران استفاده‌های ویژه شود و ریتم‌هایی با بدن بازیگران در قالب تکنیک Body Drama اجرا شود.

«رابینسون کروزوئه» برداشتی از رمانی به همین نام نوشتهٔ «دنیل دفو» است که توسط حمیدرضا نعیمی نوشته شده و بهرام افشاری، مجید نوروزی، علی حسین‌زاده، احمد محمد‌جواهری و مهرداد خانی به ایفای نقش می پردازند.

پیش از این «رابینسون کروزوئه» در سی و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر روی صحنه رفته بود و مدتی نیز در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر اجرا داشت.

ازدیگر عوامل این نمایش می توان به حضور سعید تهرانی آهنگساز، گلناز اکبری طراح لباس، رضا خضرائی طراح نور، نوری الدین حیدری ماهر مدیر تولید، شبنم موتابی دستیار کارگردان و برنامه ریز، یحیی پاکدل طراح پوستر و بروشور، یوسف رستمی مدیر اجرا، هماهنگی و صحنه، فهمیه حکمت اندیش عکاس، فاطمه مولایی دستیار طراح لباس، سعیده محمدزاده منشی صحنه، قاسم غضنفری امور فنی و ساخت دکور و ایلیا شمس به عنوان روابط عمومی اشاره کرد.

 

تالار سنگلج نیز میزبان نمایش «آشپزنامه بیچاره رستم آبادی» به کارگردانی محمدعلی نوروش است. داستان این نمایش در مکانی به نام «رستم آباد» اتفاق می افتد. در «رستم آباد»، انسان بیچاره ای که از قضا نامش هم «بیچاره» است، زندگی می کند. بر حسب اتفاق این شخص، آشپزباشی دربار می شود و بر اساس توطئه چینی دیگران، و طی تغیر و تحولاتی، «بیچاره» شاه رستم آباد می شود و … .

این نمایش تا آخر اسفندماه میزبان تالار سنگلج است و بعد از تعطیلات نوروزی نیز این تالار میزبان نمایش «دیدومک» نوشته و کار ابراهیم گله‌دارزاده خواهد شد که از ۱۶ فروردین ۹۴، اجرای خود را در تماشاخانه سنگلج آغاز می‌کند.

 

 نمایش «دیدومک»، داستان جوان صیاد آبادانی است که دل در گرو دختری مهاجر دارد، این نمایش در زمان توسعه نفتی ایران و هم‌زمان با تحولات سال ۱۳۲۰ خورشیدی در جریان است. مرتضی شاه‌کرم، ‌علی غابشی، مالک حد‌پور‌سراج، محسن پوشایی، ‌ سایه کبیری، ‌‌مریم رها، حجت کبریایی، مرجان بنی‌سعید و علی علی‌زاده بازیگران این اثر نمایشی هستند. نمایش «دیدومک» از ۱۶ فروردین هر شب ساعت ۲۰ در تماشاخانه سنگلج اجرا می‌شود.

 

تماشاخانه ایرانشهر نیز که این روزها میزبان ۲ نمایش «پاییز» به کارگردانی نادر برهانی مرند و «یک صبح ناگهان» به کارگردانی حسین پاکدل است. نمایش «کامنت» به کارگردانی یوسف باپیری و با بازی بهرام افشاری، ستاره پسیانی، هوتن شکیبا، بهار کاتوزی، نوید محمدزاده نیز پس از ایام نوروز اجرای خود را در این تماشاخانه آغاز خواهد کرد.

 

خانه نمایش نیز که این روزها با نمایش «تک سرباز» میزبان علاقمندان تئاتر است در هفته اول نوروز اجرایی نخواهد داشت و سپس بعد از یک وقفه کوتاه مدت از ۹ فروردین ماه ۹۴ اجرای خود را در خانه نمایش اداره تئاتر آغاز می کند.

نمایش «تک سرباز» به نویسندگی و کارگردانی عباس عبدالله زاده است و داستان آن  در مورد سربازی است  که به  تنهایی  در نقطه صفر مرزی مشغول پاسبانی است خواننده دوره گردی را به جرم حمل مواد مخدر بازداشت می کند و...

در این نمایش پدرام عزیزی، افشین غیاثی، معصومه رحمتی و... به ایفای نقش می پردازند.

خانه نمایش پیش از این اعلام کرده بود کلیه تمرینات گروههای نمایشی در پلاتوها ی مجموعه از روزسه شنبه ۲۶ اسفندماه لغایت  ۸ فروردین ماه ۹۴ تعطیل می باشد.   گروههای نمایشی می توانند  در سال جدید جهت ادامه تمرینات خوداز ۹ فروردین ماه ۹۴ به اداره تئاتر مراجعه فرمایند.

شایان ذکر است برنامه ی نمایش نامه خوانی های چایخانه اداره تئاتر نیز در ایام نوروز تعطیل می باشد و این اجرا ها از ۱۵ فروردین ماه به کار خود ادامه خواهند داد.

نمایشنامه آدم ها ترکیبی از دو نماش نامه " آدم های یک یادگاری" نوشته  محسن آهنین جان و" برگشت" نوشته حسین فدایی حسین  در قالب یک اثربه کارگردانی بهنام چارئی که پیش از این نیز در چایخانه اداره تئاتر خوانش شده است، در دومین اجرای خود روز شنبه ۱۵ فروردین ماه ۹۴ میزبان علاقه مندان و تماشاگران عزیز می شود،   در این نمایش ها حمید رضا فراهانی، غزاله صالحی، ساعده لرستانی، سهیل قناعتی، به ایفای نقش می پردازند.

 

مجموعه تئاتر شهر برخلاف انتظارات اهالی تئاتر و مخاطبان حرفه ای این هنر ارزنده در ایام نوروز هیچ گونه برنامه ای در نظر نگرفته است و در ایام نوروز رسماً در تعطیلی به سر خواهد برد.

 

خانه هنرمندان ایران نیز همانند مجموعه تئاتر شهر برخلاف انتظار در ایام نوروز ۱۳۹۴ تعطیل است و رسماً هیچ گونه فعالیت نمایشی در سالن های آن انجام نخواهد شد.

 

تماشاخانه آو که از تاریخ ۲۱بهمن ماه تا ۲۱ اسفند ماه ۹۳، میزبان نمایش   «کچلو» (براساس داستان «حسن کچل») مایمو کلاون، طراحی و کارگردانی رضا کشاورز بوده برنامه ای برای ایام نوروز ندارد و احتمالاً پس از این ایام نیز میزبان همین نمایش خواهد بود.

در نمایش «کَچَلو» مهران گل محمدی، کاوه توکلی، مهدی سفاری، آزاده نیک بر، الهام حقی، مریم مالمیر و رضا کشاورز به ایفای نقش می‌پردازند.

این نمایش برگرفته از داستان و روایت کهن حسن کچل است که با شکلی نو و طراحی رضا کشاورز، روایتی جدید از این داستان کهن را پیش روی تماشاگران خواهد گذاشت.

از دیگر عوامل این نمایش می‌توان به الهام خضری‌پورطراح صحنه، اجرای دکور و منشی صحنه، مهدی سفاری دستیار کارگردان، محمدحسین اصغری طراح نور، آرین حسنوندی طراح لباس و پوستر و بروشور، بابک ابراهیم‌خواه آهنگساز و اجرای موسیقی، عطیه تیموری و سیامک ابراهیم‌خواه گروه موسیقی، ماهور داراب‌زاده و احد خالقی اجرای دکور، مهرداد امینی عکاس و حنیف سلطانی و امیر قالیچی روابط عمومی اشاره کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.