سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۷

عملکرد سال ۹۳ سازمان سینمایی/ ۸

انتقاد تند تهیه کننده صریح اللهجه سینما به ایوبی/ فرحبخش: بخش خصوصی در حال نابودی است

حسین فرحبخش*

سینماپرس: محمدحسین فرحبخش تهیه کننده سینمای ایران در انتقاد صریح خود از عملکرد سازمان سینمایی در سال ۹۳ تصریح کرد: بخش خصوصی سینما امسال در مسیر نابودی کامل قرار گرفته است.

این تهیه کننده سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: رئیس سازمان سینمایی بارها در گفتگوهای متعدد خود اعلام کردند که سال ۹۳ بهترین سال سینما از لحاظ فروش فیلم ها بوده و این فروش خوب را به دلیل تولیدات آثار پر مخاطب در دولت یازدهم ارزیابی کرده اند که این صحبت ها تنها شعاری عوام فریبانه محسوب می شود چرا که اگر نیم نگاهی به لیست فیلم های اکران شده در سال جاری بیندازیم متوجه می شویم که تنها دو فیلم «شهر موش ها۲» و «آتش بس۲» نزدیک به ۳۵ درصد از فروش کل فیلم ها در سال ۹۳ را به خود اختصاص داده اند که این مهم نشان از آن دارد که بقیه فیلم ها فروش بسیار پایینی داشته اند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر نزدیک به ۸۰ درصد فیلم هایی که در سال ۹۳ اکران شدند تولیدات زمان ریاست جواد شمقدری بر سازمان سینمایی بودند و معلوم نیست آقای ایوبی بر چه اساسی این فیلم ها را جزو تولیدات خود محسوب می کنند؟ همچنین وقتی در سال ۹۳ تعداد کثیری از آثار سینمایی همزمان با هم روی پرده سینماها آمدند معلوم است که باید فروش بیشتری هم نصیب فیلم ها شود اما وقتی این رقم فروش را تقسیم بر تعداد فیلم های اکران شده بکنیم متوجه خواهیم شد که بیش از ۹۰ درصد فیلم های اکران شده در سال ۹۳ با شکست مالی سنگینی روبرو شده اند که تمامی آن به دلیل ضعف مدیریتی مدیران سازمان سینمایی بوده است.

کارگردان فیلم سینمایی «مستانه» تصریح کرد: فرقی نمی کند که آقای ایوبی رئیس سازمان سینمایی باشند و یا هر فرد غیر متخصص دیگری، آنچه که روشن و واضح است اینکه اگر به جای اکران ۴۰ فیلم در سینماها قرار باشد ۱۰۰ فیلم اکران شود قطعاً فروش کلی فیلم ها در سال ۹۳ نزدیک به ۹۰ میلیارد تومان خواهد شد! از این رو من صراحتاً به عنوان یک کارشناس سینما که اینک ۳۳ سال است به صورت مستمر در حال تولید فیلم در جمهوری اسلامی ایران هستم عنوان می کنم که سال ۹۳ بدترین سال سینما از لحاظ اقتصادی بوده و تمامی حرف ها و شعارهای آقایان کذب محض است!

فرحبخش با تأکید بر اینکه آماده مناظره با موافقان عملکرد رئیس سازمان سینمایی است اظهار داشت: عملکرد سازمان سینمایی و شخص آقای ایوبی در تمامی طول دوران مدیریت شان و به خصوص در سال ۹۳ نه تنها نمره قابل قبولی نمی گیرد بلکه با نمره زیر صفر رفوزه نیز شده است! هیچ یک از عملکردهای آقای ایوبی قابل دفاع نیست و ایشان در تمامی زمینه ها به دلیل استفاده از نیروهای غیرمتخصص که کمترین علم و اطلاعی از سینما ندارند به شدت شکست خورده اند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «آواز قو» خاطرنشان کرد: حضور برخی مدیران فسیل شده دهه ۶۰ در گرد رئیس سازمان سینمایی که همگی آن ها مدعی فرهنگ و آزادی هستند و از پشت پرده موارد نابجایی را به آقای ایوبی القا می کنند برای سینمای ایران به شدت ضربه زننده است. برخی افرادی که هم اکنون گرد رئیس سازمان سینمایی را گرفته اند از جمله دیکتاتورترین افرادی هستند که عبدالله علیخانی را در دهه شصت در مکان فعلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  تنهابه جرم داشتن فیلم خارجی فلک و شکنجه کردند و الآن دم از تعامل و آزادی می زنند!

فرحبخش در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از سوی دیگر در دوره آقای ایوبی بخش خصوصی سینما به کلی ویران شد و ضربه ای که عملکرد نابخردانه ایشان به بخش خصوصی سینما وارد کرد در طول تمامی دوران تاریخ سینمای ایران سابقه نداشته است. مهمترین عامل این مسئله مهم هم به کار گیری افراد غیر متخصص در شورای صنفی نمایش است که شاید کمترین اطلاعی در این زمینه ندارند و به جای کارشناسان و متخصصین به این شورا دعوت شدند و مسئولیتی را بر عهده گرفتند که ضربات مهلکی را به سینما وارد نمود.

وی افزود: نماد بخش خصوصی سینمای ایران جامعه صنفی تهیه کنندگان است که متأسفانه توسط آقای ایوبی به شدت نادیده گرفته شده و به همین دلیل است که در فصل پاییز ما شاهد آن بودیم که نزدیک به ۲۵ فیلم به صورت همزمان در سینماهای تهران به اکران رسیدند که این اتفاق مهم به دلیل نگاه های غیر مسئولانه و غیر کارشناسانه مدیران فعلی سازمان سینمایی است که کمترین بها و ارزشی برای سینمای کشور قائل نیستند و به فکر دادن بیلان های رنگارنگ به روسای بالادستی خود می باشند!

تهیه کننده فیلم سینمایی «تکیه بر باد» با اشاره به آمار کذب تولید ۲۰ فیلم ارزشی در دولت یازدهم که چندی قبل توسط حجت الله ایوبی عنوان شد ابراز داشت: آقای ایوبی فکر می کنند با افرادی طرف هستند که هیچ سوادی ندارند و در سینما فعالیت نمی کنند و یا نابینا هستند تا عملکرد ایشان را رصد کنند! من نمی دانم این فریب کاری ها و حرف های کذب به چه دلیل و عنوانی از زبان ایشان بیان می شود؟ آقای ایوبی در حالی دم از تولید ۲۰ فیلم در زمینه دفاع مقدس می زنند که ما تنها شاهد ۳-۴ فیلم بسیار ضعیف از ایشان در این زمینه مهم بوده ایم. از همین رو برای همگان مشخص شده است که حرف ها و عمل های مدیران سازمان سینمایی دولت یازدهم به شدت با هم منافات دارد.

وی همچنین از وعده های حجت الله ایوبی مبنی بر حضور در اتاق شیشه ای و دادن گزارش کار به تمامی اهالی سینمای ایران یاد کرد و اظهار داشت: آنچه که از شرایط امروز سازمان سینمایی برمی آید این است که مدیران سازمان سینمایی به جای اتاق های شیشه ای خود را در اتاق های بتون آرمه ای مخفی کرده اند و اهالی سینما کمترین ارتباطی را نمی توانند با آن ها داشته باشند. هیچ چیز در دوران مدیریت ایشان شفاف نیست و سینماگران از اعمال و رفتار مخفیانه آن ها به شدت متحیر شده اند.

فرحبخش ادامه داد: شاید زمانی می شد عملکرد دولت نهم را در عرصه فرهنگ و هنر به دلیل حضور آقای صفارهرندی بسیار بد ارزیابی کرد که خوشبختانه در دولت دهم و با حضور آقای دکتر حسینی در مسند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جواد شمقدری بر مسند ریاست سازمان سینمایی این عملکرد تغییر کرد و فرهنگ و هنر با رشدی چشمگیر مواجه شد اما متأسفانه دولت یازدهم در عرصه فرهنگ و هنر نمره ای زیر صفر دریافت کرده است و حتی پای مجوزهایی که به فیلم های می دهد نیز نمی ایستد این در حالی است که شمقدری با حمایت قاطع از سینماگران همیشه پشت مجوزهایی داده شده در دوران ریاستش می ایستاد!

کارگردان فیلم سینمایی «زندگی خصوصی» در خاتمه این گفتگو افزود: از سوی دیگر علیرغم شعارهای آقای ایوبی مبنی بر اینکه فیلم های جشنواره سی و سوم از لحاظ محتوا و ساختار به شدت شگفتی ساز خواهند بود، جشنواره سی و سوم رسماً با حضور فیلم های به شدت بی خاصیت که از لحاظ ساختار و محتوا فیلم های ۸ میلیمتری قبل از انقلاب اسلامی را به یاد مخاطبان می آوردند، به شدت شرم آور بود و یک عقبگرد جدی برای سینمای کشور محسوب می شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.