چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۰

اجرای نمایشی ویژه ایام فاطمیه در تالار وحدت

مداحیان: با اعتقاد به ائمه اطهار (ع) و پیروی از ولایت فقیه «غبار» را روی صحنه برده ایم/ بازی «جهانگیر الماسی» بسیار تأثیرگذار است

نمایش غبار

سینماپرس: محمدرضا مداحیان کارگردان نمایش «غبار» که به مناسبت ایام فاطمیه در تالار وحدت روی صحنه رفته است گفت: ما با اعتقاد به ائمه اطهار (ع) و پیروی از ولایت فقیه این نمایش را روی صحنه برده ایم و خوشحالیم که مخاطبان استقبال زیادی را از این نمایش دینی و مذهبی به عمل آورده اند.

این کارگردان در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه اغلب کارهای دینی که پیش از این در عرصه تئاتر کشور شاهد آن بودیم آثار الکنی بودند که از تکنیک مناسبی برخوردار نبوده و از این رو نمی توانستند در جذب مخاطبان خوب عمل نمایند. از همین رو ما بر آن شدیم تا در نمایش «غبار» برای اولین بار یک اثر مذهبی و ارزشی را به صورت کاملاً بی عیب و نقص روی صحنه ببریم تا خانواده های مذهبی که جزو مخاطبان اصلی این گونه آثار محسوب می شوند بتوانند برای اولین بار نمایشی را تماشا کنند که حوصله شان را سر نبرد و موضوع و تکنیک آن از حد توقعات آن ها فراتر باشد.

وی با تأکید بر اینکه فعالان عرصه بازیگری از جمله جهانگیر الماسی، میرطاهر مظلومی، محمد ساربان، سیروس کهوری نژاد و... جزو بازیگران اصلی این نمایش هستند اظهار داشت: من بسیار خرسندم که در این نمایش توانستم از حضور بازیگران ارزشمند سینما و تئاتر کشور بهره ببرم، به خصوص حضور استاد جهانگیر الماسی که با فیزیک شان تأثیر نمایش را صد چندان می نمایند توانسته تاثیر مثبتی در جهت کیفیت این اثر نمایشی داشته باشد.

مداحیان خاطرنشان کرد: از ۵ اسفند ماه که اجرای نمایش «غبار» آغاز شده است مخاطبان زیادی برای تماشای این نمایش به تالار وحدت آمده اند و گاه اتفاق افتاده که همه طبقات تالار وحدت مملو از جمعیت بوده و بسیاری از افراد مجبور شده اند که به صورت ایستاده این نمایش را تماشا کنند. تمامی این ها به خاطر احترامی است که ما به مخاطبان مان گذاشته ایم و کاری با کیفیت را در اختیار آن ها قرار داده ایم. البته برخی افراد تمایل دارند که با وارونه جلوه دادن استقبالی که از آثار مذهبی می شود این گونه به جامعه القا کنند که افرادی که برای تماشای این نمایش می آیند همه گروه هایی هستند که بلیط به طور رایگان در اختیارشان قرار داده شده است!

وی ادامه داد: متاسفانه این دیدگاه که تنها از دشمنی برخی افراد با آثار دینی و ارزشی نشأت می گیرد صحیح نیست و ما پیش از این هم شاهد بوده ایم که برای اجراهای نمایش های مذهبی آقای سید جواد هاشمی چنین شایعاتی به جود آمده بود که این شایعات هیچ صحتی نداشته است. غبار دارای فضایی نامعین و نامشخص مانند برزخ است و به مسئله تکفیری ها می پردازد و شاید همین امر به مذاق برخی افراد شایعه پرداز خوش نیامده است!

کارگردان نمایش «شعله در زمهریر» سپس ادامه داد: نکته حائز اهمیت اینکه در اجرای این نمایش برای نخستین بار گروه توانست بدون واسطه و مستقیم با تهیه کننده وارد مذاکره شده و قرارداد منعقد کند که پیش از این شاهد چنین اتفاقی نبودیم و با ورود یک واسطه، معمولاً کل بودجه برای ارتقای کیفی روند تولید نمایش صرف نمی شد اما اینک این اتفاق خجسته افتاده است و با توجه به استقبال عظیم مخاطبان عایدی خوبی هم نصیب ایشان شده است.

مداحیان در مورد مضمون این نمایش گفت: ما همیشه در آثار مذهبی شاهد آن هستیم که کارگردانان سعی دارند فقط نقل واقعه کنند که این امر بسیار اشتباه است و می تواند یک کارگردان را به سمت کلیشه ها براند. نقل واقعه پر از اما و اگرهای تاریخی است و می تواند باور مخاطبان را به شدت به هم بریزد و از همین رو من سعی کردم در این اثر نمایشی هیچ حرفی را از روی وقایع تاریخی و یا تعصب دینی و مذهبی بیان نکنم تا تمامی مخاطبان از همه اقشار و گروه ها بتوانند از دیدن آن لذت ببرند.

این کارگردان در خاتمه این گفتگو درباره حضور حامد زمانی به عنوان خواننده در این نمایش توضیح داد: برخی با اشعار صابر خراسانی و برخی نیز با صدای حامد زمانی در این اثر ارتباط برقرار کرده اند اما تلاش کرده ایم صدای زمانی نیز در خدمت کار باشد و در چند اجرایی هم که نمی تواند در کنار گروه باشد نبودش به چشم نیاید. اصولاً معتقدم شان و مقام تئاتر از هرچیزی بالاتر است و بقیه هنرها وقتی وارد تئاتر می شوند باید در خدمت این هنر باشند.

گفتنی است؛ عرفان خداپرست (تهیه کننده)، موسسه فرهنگی هنری بشارت (مجری طرح)، سعید نقد‌زاده (دستیار کارگردان و برنامه ریز)، بهرنگ قدرتی (آهنگساز)، عامر مسافر آستانه و حمید جوکار (طراحان حرکت)، پیام حسین سوری (طراح صحنه)، حسین اسفندیاری (طراح لباس)، امیر قادری (طراح گریم)، ارشا اقدسی (طراح بدل کاری) و مهدی سربازی (روابط عموی) عوامل اجرایی این اثرند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.