جمعه ۲۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۴

بهارانه پیشکسوتان فرهنگی همزمان با آغاز سال جدید

تبریک بزرگان سینما به ملت ایران/ از آرزوی صلح جهانی و آرامش خانواده ها تا تلاش مدیران برای حل مشکلات هنرمندان

بهارانه بزرگان سینما

سینماپرس: هنرمندان برجسته سینما، تلویزیون و تئاتر کشور در آستانه نوروز ۱۳۹۴ از آرزوهای خود گفته و به مردم ایران زمین پیام تبریک فرستادند.

پیشکسوتان سرمایه های هنر کشور هستند و همواره باید در پاسداشت مقام و جایگاه آن ها تلاش کرد. پیشکسوتان اعتبار جامه و فرهنگ و هنر میهن اسلامی مان هستند و مردم همواره احترام زیادی برای قشر پیشکسوت هنر کشور قائل بوده و هستند، باید به این بزرگان عرصه هنر و ادب احترام گذاشته شود تا فرهنگ همچنان مسیر رشد و تعالی خود را با بهره‌گیری از تجربه این عزیزان ادامه دهد.

همزمان با فرا رسیدن نوروز باستانی، هنرمندان پیشکسوت سینمای ایران که مانند درهای گرانبهایی برای هنر هفتم محسوب می شوند در گفتگو با خبرنگار ما پیام های تبریک و آرزوهای خود را به مردم ایران ابراز داشتند. امید است که سینمای ایران سال های سال شاهد حضور ارزشمند این هنرمندان فرهیخته باشد.

عزت الله انتظامی بازیگر سینما تئاتر و تلویزیون

عزت الله انتظامی بازیگر پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر کشور در گفتگو با خبرنگار سینماپرس گفت: ضمن عرض تبریک نوروز باستانی به تمامی هم میهنان عزیزم، امیدوارم که همگی آن ها به هر آرزویی که در ذهن دارند دست پیدا کنند.

آقای بازیگر ادامه داد: من آرزومندم صلح جهانی در دنیا فراگیر شود و ما دیگر شاهد جنگ، نفرت و خونریزی در جهان نباشیم.

وی در خاتمه افزود: در آستانه سال نو و فصل بهار آرزومندم که دل های همه همکارانم و تمامی تلاش گران عرصه فرهنگ و هنر شاد و لب های آن ها مانند شکوفه های بهاری خندان باشد. امیدوارم که بتوانیم در تولیدات سینمایی و تلویزیونی و یا حتی در اجراهای نمایشی خود به پیشرفت های چشمگیری دست پیدا کنیم چرا که آثار هنری بیش از چیزی است که امروزه شاهد آن هستیم و مدیران و هنرمندان کشور باید تلاش کنند تا ما در تمامی عرصه های هنری بتوانیم مانند سال های نه چندان دور مجدداً بدرخشیم و هنرمان را به دنیا عرضه کنیم.

گفتنی است؛ عزت ‌الله انتظامی زاده ۳۱ خرداد ۱۳۰۳ در تهران و بازیگر پر سابقهٔ تئاتر و سینمای ایران است. داریوش مهرجویی کارگردان «گاو» استعداد انتظامی را کشف کرد و پروراند. بازی‌های او در دیگر آثار مهرجویی همچون «آقای هالو»، «دایره مینا»، «پستچی»، «اجاره نشین‌ها»، «هامون» و «بانو» باعث بروز توانایی‌های بسیار او شد. استاد عزت الله انتظامی علاوه بر بازی در آثار مهرجویی تجربه حضور در برترین فیلم های تاریخ سینمای ایران و کار کردن با فیلمسازان بزرگی همچون: مسعود کیمیایی، زنده یاد علی حاتمی و... رادارد. وی همچنین پدر مجید انتظامی آهنگساز و نوازنده معروف است.

سخنرانی محمدعلی کشاورز در افتتاحیه سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر

محمدعلی کشاورز دیگر بازیگر مطرح سینما، تلویزیون و تئاتر کشور در آغاز نوروز ۱۳۹۴ در گفتگو با خبرنگار سینماپرس گفت: عید سعید نوروز که نمونه ای از «ایرانیت» ما است را به تمامی فارسی زبانان و ایرانیان در سراسر جهان تبریک عرض می کنم و آرزومندم که همه هم میهنانم در سال جدید صحیح و سالم باشند و جوانان بتوانند با پشتکار و کوشش فراوان خود تبدیل به انسان های فرهیخته، فاضل و دانشمندی شوند که تاریخ همچنان بتواند به کشور ما ببالد.

پدرسالار سینمای ایران ادامه داد: آرزو دارم که در سال جدید خداوند عنایتی کند تا من حالم بهتر شود و بتوانم بعد از ۳ سال خانه نشینی دوباره راه بروم و به فعالیت های سینمایی بپردازم و همچنان گذشته در خدمت مردم و فرهنگ و هنر ایران زمین باشم و از سوی دیگر امیدوارم که سال جدید برای تمامی مردم جهان سالی سرشار از صلح و دوستی باشد و ما کمتر شاهد تنش ها و درگیری ها باشیم.

گفتنی است؛ محمدعلی کشاورز زادهٔ ۲۶ فروردین ۱۳۰۹ اصفهان و بازیگر سینما و تئاتر و تلویزیون ایران است. وی دارای نشان درجه یک فرهنگ و هنر است و تاکنون در سریال های مطرحی همچون: «دایی جان ناپلئون»، «آتش بدون دود»، «هزاردستان»، «سربداران»، «سلطان و شبان»، «گرگ‌ها»، «پدرسالار» و ... به نقش آفرینی پرداخته است. این بازیگر برجسته تاکنون در ده ها فیلم سینمایی برجسته نیز حضوری چشمگیر داشته است.

داوود رشیدی

داوود رشیدی یکی دیگر از بازیگران پیشکسوت سینمای ایران نیز در این باره به خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: آغاز سال ۱۳۹۴، نوروز فرخنده و عید باستانی ایرانیان را به همه هم وطنان عزیزم صمیمانه شادباش و تبریک عرض می کنم و از کردگار توانا برای یکایک هم میهنانم سالی سرشار از سلامتی، نشاط و برکت آرزومندم. به امید سربلندی ایران!

گفتنی است؛ داوود رشیدی زاده ۲۵ تیر ۱۳۱۲ تهران، بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر است او دارای نشان درجه یک فرهنگ و هنر می باشد. او اولین بار زمانی که هفت ساله بود توسط دختر عمه‌اش دکتر طوسی جابری به عبدالحسین نوشین برای بازی در نمایش «مردم» معرفی شد. در سال ۱۳۴۳ به تهران آمد و در اداره تئاتر آن زمان وابسته به وزارت فرهنگ و هنر استخدام شد. سپس گروه تئاتر امروز را پایه گذاری نمود، که هنرپیشگانی مانند: زنده یاد پرویز فنی زاده، داریوش فرهنگ، مهدی هاشمی، زنده یاد فهیمه راستکار، سیاوش طهمورث، مرضیه برومند و... به عضویت این گروه درآمدند. در سال ۱۳۵۲ از اداره تئاتر به تلویزیون ملی ایران رفت و در سمت مدیریت گروه نمایشات و سرگرمی‌های آن سازمان (شامل: سریال ها، مسابقات، تئاترهای تلویزیونی) مشغول به کار گردید. رشیدی از سال ۱۳۵۰ با فیلم سینمایی «فرار از تله» وارد عرصه بازیگری سینما گردید و علاوه بر بازیگری و کارگردانی در سینما، تلویزیون و تئاتر به تهیه کنندگی سینما نیز روی آورد. این هنرمند برجسته تاکنون در ده ها اثر درخشان و ماندگار سینما و تلویزیون ایران به ایفای نقش پرداخته است. این هنرمند همسر احترام برومند، مجری و بازیگر توانمند ایران و پدر لیلی رشیدی بازیگر سینما و تلویزیون می باشد.

جمشید مشایخی در نخستسن جشن بزرگ هنرمندان

جمشید مشایخی یکی دیگر از بازیگران پیشکسوت سینمای ایران نیز همزمان با سال نو به خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: من در سال نو آرزو دارم  که مسئله طلاق به کلی از جامعه ما برکنده شود.

کمال الملک سینمای ایران در ادامه اظهار داشت: وقتی من به عنوان انسانی که سن و سالی را گذرانده ام به امروز جوانان جامعه نگاه می کنم به شدت از اینکه ازدواج ها اینقدر زود به طلاق منجر می شوند ملول می شوم. متأسفانه وضعیت ازدواج ها در جامعه ما به نحوی شده است که بسیاری از آن ها کمتر از ۱ ماه به طلاق منجر می شوند و برچیده شدن این مهم یکی از دغدغه های اصلی و مهم زندگی من است.

وی ادامه داد: حیف است که جوانان ما همدیگر را دوست دارند و ازدواج می کنند و بچه دار می شوند و سپس از یکدیگر جدا می شوند. این امر برای فرزندان آن ها که آینده سازان کشور ما هستند یک فاجعه بزرگ محسوب می شود و من امیدوارم که دیگر هیچ گاه شاهد چنین اتفاقی در میهن مان نباشیم.

این هنرمند پیشکسوت سینمای ایران افزود: دیگر آرزوی من این است که در جهان هیچ جنگی وجود نداشته باشد. خداوند بشر را خلق کرد و او را دارای اندیشه و تفکر انسانی ساخت که متاسفانه نوع بشر از همان ابتدای خلقش دست به اعمال غیر انسانی و ضد خداجویی زد و این رویه همچنان نیز در جهان ادامه دارد.

وی تاکید کرد: درد جنگ دردی است که من شخصا از کودکی با آن مواجه و همراه بوده ام. این درد از زمان طفولیت من که همزمان با جنگ جهانی دوم بود تا به امروز ادامه دارد و به شدت برای من دردناک و آزار دهنده است. از همین رو من امیدوارم سال جدید نه تنها برای میهن عزیز ما ایران، که برای تمامی دنیا سالی سرشار از صلح، دوستی و آرامش باشد.

مشایخی خاطرنشان کرد: اگر ما کمی به ذات اقدس حق دقت کنیم به عظمت و بزرگی خالق مان پی خواهیم برد و به این نتیجه می رسیم که ما در برابر مخلوقات کردگارمان حتی مانند ذره ای هم نیستیم! به همین دلیل است که حضرت حافظ می فرمایند: من که ملول گشتمی از نفس فرشتگان / قال و مقال عالمی می‌کشم از برای تو! این سخن حضرت حافظ برای تمامی ما یک درس است که خالق به زمینیان می گوید من به خاطر شما در زجر و رنج هستم! از همین رو من برای تمامی هم میهنانم آرزوی سالی توامان با آسایش می نمایم و امیدوارم که همه ما بزرگی و عظمت خدا را هیچ گاه از یاد نبریم.

گفتنی است؛ جمشید مشایخی زاده سال ۱۳۱۳ تهران است. او بازیگر صاحب سبک سینما و تلویزیون ایران است. وی سال ۱۳۳۶ به استخدام اداره تازه تأسیس هنرهای دراماتیک درآمد و به عنوان بازیگر کار خود را در برنامه نمایشی کانال سوم غیر دولتی آغاز کرد و با ایفای نقش در فیلم کوتاه «جلد مار» به کارگردانی هژیر داریوش به همراه فخری خوروش جلوی دوربین رفت. او حتی به خاطر بازی سینمایی اش برای مدتی از کار تأتر اخراج شد. در واقع کار حرفه‌ای خود را از سال ۱۳۴۹ به طور رسمی شروع کرد. بازی جمشید مشایخی در نقش انسان‌های بی رحم و همچنین نقش‌های تاریخی همچون «شازده احتجاب»، «کمال الملک» و رضا تفنگچی/خوشنویس در سریال «هزار دستان» نشانگر از توانایی بازیگری اوست. این هنرمند برجسته تاکنون در ده ها اثر سینمایی و تلویزیونی به ایفای نقش پرداخته است.

   
  ثریا قاسمی بازیگر پیشکسوت سینما در نخستین جشن رسانه‌های سینمایی

ثریا قاسمی دیگر بازیگر پیشکسوت سینمای ایران نیز اظهار داشت: آرزوها همیشه در دل آدم ها هستند و هیچ ارتباطی به ایام و ماه ها و روزها ندارند! من هم مانند بسیاری از آدم های دنیا هزاران آرزو در سینه دارم که بسیاری از آن ها قابل بازگو کردن نیست! اما آنچه که مهم است آرزوی تندرستی و سلامتی برای خودم و تمامی هم میهنان عزیزم است که همیشه جزو اولویت هایم بوده است و دوست دارم روزی را شاهد باشم که تمامی بیماری ها ریشه کن شده اند و دیگر هیچ بیماری در کشورمان وجود ندارد.

وی ادامه داد: برای سینما و تلویزیون کشور نیز آرزومندم که از میزان شلختگی های موجود که برخی تلاش مدیران برای حل مشکلات اهالی هنرمدیران به واسطه برخوردهای سلیقه ای شان به وجود آورده اند کاسته شود و ما شاهد رونق دوباره و رشد و اعتلای آثار هنری در کشورمان باشیم.

این بازیگر توانمند افزود: من متاسفم از اینکه می بینم به دلیل برخوردهای سلیقه ای برخی مدیران بسیاری از هنرمندان زبده این روزها خانه نشین شده اند و یا در ایام عید به دلیل نداشتن پول شرمنده خانواده هایشان شده اند و آرزومندم که در سال ۱۳۹۴ دیگر شاهد چنین مواردی نباشیم.

گفتنی است؛ ثریا قاسمی زاده سال ۱۳۱۹ است. او فرزند زنده یاد حمیده خیرآبادی بازیگر پرتوان سینما و تلویزیون است. قاسمی با بازی در فیلم سینمایی «آرامش در حضور دیگران» به کارگردانی ناصر تقوایی به سینمای ایران راه یافت و تاکنون در ده ها فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی به ایفای نقش پرداخته است. او تا قبل از آغاز دهه هشتاد، در نقش مادران دلسوز و فداکار ظاهر می‌شد. اما شاید همه چیز از فیلم »مارال» شروع شد. سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از نوزدهمین جشنواره فیلم فجر برای بازی درخشان این هنرمند در نقشی جدید جرقه ای شد تا قاسمی به فکر ایفای نقش های دیگر هم بیفتد و از این رو بازی در فیلم سینمایی «شام آخر» به کارگردانی فریدون جیرانی و «دختر شیرینی فروش» را پذیرفت که بی شک جزو ماندگارترین آثار هنری این بازیگر به شمار می روند.

 

سینماپرس برای یکایک هنرمندان پیشکسوت سینمای ایران آرزوی سالی خوش و توام با سلامتی می نماید...

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.