دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۰

واکنش هنرمندان به یک ادعا

مدیر عامل موسسه شهید آوینی: ای‌کاش جناب ایوبی اسامی۱۴ فیلم‌ «دفاع مقدس» و سازندگان آنها را اعلام کنند

حمید بهمنی-حجت اله ایوبی

سینماپرس: ادعای اخیر حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در برنامه دیشب گفتگوی ویژه خبری شبکه دو در مورد تولید ۱۴ فیلم در حوزه دفاع مقدس در طول مدیریتی خود ابهات فراوانی را در جمع فعالان این عرصه از جمله حمید بهمنی مدیر عامل موسسه شهید آوینی بر انگیخته است.

در پی اظهارات حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما در روز یکشنبه پیرامون تولید ۱۴ فیلم با موضوع دفاع مقدس در دوره ۱۸ ماهه حضور ایوبی بر مسند مدیریت سینمای کشور، حمید بهمنی مدیرعامل موسسه شهید آوینی و فیلمساز سینمای کشورمان طی سخنانی ضمن تشریح ویژگیهایی یک فیلم با موضوع مشخص «دفاع مقدس» به طرح پرسش هایی از رئیس سازمان سینمایی اقدام نمود.

حمید بهمنی در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: همانطور که می دانیم پس از انقلاب اسلامی، ناب ترین اتفاقی که در حوزه فرهنگ رخ داد واکنش ها و رفتارهایی بود که مردم ایران در برابر حمله همه جانبه کشورهای جهان که حامی صدام بودند نشان دادند. فرهنگ دفاع مقدس فرهنگ عجیبی نبود چرا که این فرهنگ در وجود مردم ایران نهادینه شده بود و در جنگ با هدایت های حضرت امام (ره) پرورش پیدا کرد.

وی افزود: اولین واکنش فرهنگی نسبت به واقعه دفاع مقدس را در سینما شاهد بودیم. این واکنش بسیار ستودنی توسط مرحوم رسول ملاقلی پور با ساخت فیلم «نینوا» در سینما شکل گرفت. پس از این فیلم ابراهیم حاتمی کیا با فیلم «دیده بان» این مسیر را گسترش داد و خیلی از فیلمسازان دهه ۶۰ که در جبهه های جنگ حضور داشتند به تدریج زوایای مختلفی از جنگ و دفاع مقدس را در سینما بروز دادند.

بهمنی در ادامه افزود: همانطور که مقام معظم رهبری عنوان کرده اند تنهای سینمای رهایی بخش در بحث فرهنگی سینمای دفاع مقدس است. تنها سینمایی که می توان به آن اعتماد کرد همین سینما است. این سینما می تواند احساسات خفته مردم را بیدار کند و ما نمونه بارزش را در فیلم «شیار ۱۴۳» شاهد بودیم. این فیلم ثابت کرد که می تواند به عنوان یک فیلم فراگیر، تأثیرگذار و جریان ساز در همه زمینه ها موفق باشد. ساخت اینگونه فیلم ها علاوه بر حمایت هایی برای ساخت نیازمند حمایت های تبلیغاتی نیز هستند. اگر حمایت های ابراهیم حاتمی کیا و کارگردانان و هنرمندان دیگر نبود شاید از «شیار ۱۴۳» این استقبال گسترده صورت نمی گرفت.

وی اظهار داشت: سینمای دفاع مقدس سرلوحه تفکر و نجات فرهنگ کشور ما است و اگر ما سینمای مان را به این سمت ببریم حتی با نگاه های مدرن امروزی نیز می توانیم سینمای جنگ را به جامعه گره بزنیم. به نظر من تنها گونه ای که می تواند سینمای ما را به سلامت و پاکی برساند سینمای دفاع مقدس است. این سینما می تواند در جشنواره های خارجی نیز برای سینمای ما افتخار آفرین باشد چرا که با روح و فرهنگ مردمان کشور ما گره خورده است.

کارگردان فیلم سینمایی «گام های شیدایی» تصریح کرد: اگر مدیران و متولیان فرهنگی تکیه گاهشان را حقیقت فرهنگی ما پس از جنگ ۸ ساله قرار دهند هم در حوزه مدیریت و هم در جلب رضایت مردم و رهبر معظم انقلاب موفق خواهند بود. حتی معدود فیلم هایی که با عنوان سینمای جنگ و دفاع مقدس در جشنواره فیلم فجر حضور داشتند ارتباطی با تفکر جنگ نداشتند و در راستای دفاع مقدس عمل نمی کردند. این فیلم ها معمولاً دارای قصه ای بودند که می شد جنگ را از آنها به راحتی حذف کرد و همان قصه را در فضایی دیگر روایت کرد. پرداختن به جنگ صرفاً نمی تواند سینمای دفاع مقدس محسوب شود چرا که جنگ ۸ ساله ما دارای ارزش هایی است که در فیلم ها باید نمود عینی پیدا کند.

بهمنی افزود: نمی دانم چرا مدیران فرهنگی تنها ناظر فیلم نساختن فیلمسازانی چون شهریار بحرانی هستند و برای فیلمسازی دوباره فیلمسازانی از این قبیل تلاشی نمی کنند.

این کارگردان با اشاره به اظهارات حجت الله ایوبی مبنی بر ساخت ۱۴ فیلم دفاع مقدس اظهار داشت: آماری که آقای ایوبی ارائه می دهند هیچگونه همخوانی با عملکردش ندارد. اطلاعاتی که ایشان ارائه دادند درست نیست و ما به غیر از تعداد بسیار معدودی از فیلم ها که برخی حتی ارتباط چندانی با سینمای دفاع مقدس نداشتند فیلمی مربوط به این حوزه ندیده ایم.

وی در ادامه این بحث افزود: نمی دانم چه چیزی باعث گمراهی مدیران شده است. راه کاملاً توسط رهبر معظم انقلاب مشخص شده و ایشان بارها گفته اند که نجات ما در بازگشت به فرهنگ حاکم در دهه ۶۰ است در حالیکه متأسفانه مدیران فرهنگی در عمل چنین رویکردی ندارند و همه چیز را فراموش کرده اند. فکر می کنم آماری که آقای ایوبی اعلام کرده بر اساس اطلاعات غلطی است که به وی ارائه شده است.

بهمنی خاطرنشان کرد: مطمئناً آقای ایوبی از اینکه در سال گذشته فیلم خوب و قابل دفاعی در حوزه دفاع مقدس نداشتیم اطلاع کافی دارند و این مسأله ای است که برای همه فعالان فرهنگی مشخص است. من مطمئن هستم که ریاست سازمان سینمایی از این مسأله مطلع هستند و هیچ نیازی به توضیحات و تأکیدات ما نیست و نمی دانم به چه دلیل خاصی این گزارش غلو آمیز را ارائه داده اند.

این کارگردان در ادامه افزود: تا زمانی که فیلمسازان متعهد خانه نشین شده اند و از آنها حمایتی صورت نمی گیرد مطمئناً ما شاهد ساخت فیلم قابل دفاع در این عرصه نخواهیم بود.

کارگردان فیلم سینمایی «آن مرد آمد» تأکید کرد: نبود فیلم های دفاع مقدس در جشنی که همزمان با سالگرد انقلاب اسلامی برگزار می شود اتفاق بسیار تلخی است. معدود فیلم های دفاع مقدس ما در سال جاری به قدری ضعیف بودند که برای آنها هیچ جایزه ای در نظر گرفته نشد، عدم توانایی ما برای دفاع از فیلم های دفاع مقدس کشورمان که در سال جاری نمایش داده شدند اتفاق بسیار تلخ و ناگواری است و ما باید به نسل های آینده در برابر این بی توجهی ها پاسخگو باشیم.

وی تصریح کرد: با وجود تنها سه فیلم نه چندان با ساختار قوی و قابل قبول در جشنواره فیلم فجر امسال همچون تگرگ و آفتاب، تا آمدن احمد و حکایت عاشقی که در بستر یک قصه رمانتیک به فاجعه حلبچه کردستان عراق می پردازد و البته فیلم بدون مرز که متعلق به موسسه شهید آوینی است، آقای ایوبی بهتر است برای روشن شدن اذهان عمومی حداقل اسامی فیلمهای در دست نولید و نام کارگردانان و سایر سازندگان آنها را اعلام کنند تا ابهامی ایجاد نشود. 

بهمنی در پایان با ارائه پیشنهادی خاطرنشان کرد: دولت با تنظیم کردن لایحه ای و مطرح کردن آن در مجلس شورای اسلامی می تواند سالانه بودجه ای ویژه برای ساخت فیلم های سینمایی در حوزه دفاع مقدس در نظر بگیرد. من مطمئن هستم که مجلس نیز از این پیشنهاد استقبال خواهد کرد. ما باید فیلم هایی در این حیطه بسازیم که بتوانیم با سرافرازی پشت آن ها بایستیم.

شایان ذکر است  که ایوبی در محضر امام جمعه مشهد نیز چندی پیش از تولید ۲۰ فیلم با موضوعات مهم استراتژیک نظام در حوزه های انقلاب، مقاومت و ... نیز خبر داده بود که اسامی فیلمسازان مرتبط با آنها نیز همچنان برای کسی مشخص نیست.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.