شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۹

واکنش یک تهیه کننده به اظهارات ایوبی

نباید از رویکردهای اصلی سینما غافل شد/ بکارگیری برخی الفاظ برای دلسوزان سینما شایسته نیست

سید سعید سید زاده

سینماپرس: سید سعید سیدزاده تهیه کننده سینمای ایران در پی اظهارات حجت الله ایوبی در جمع خودمانی برخی از اهالی سینمای ایران گفت: مشکل اصلی ما در سینمای ایران از آنجا شروع شد که برخی از مسوولان، سینما را ابزاری برای تفنن و وقت گذرانی دانسته و از رویکردهای اصلی آن غافل شدند و به این مهم توجه نکردند که سینما یک ابزار مهم برای اهداف استراتژیک همه حکومت ها است.

تهیه کننده فیلم سینمایی «شب به خیر فرمانده» ‌ در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سینما ابزاری برای وقت گذرانی و تفنن نیست. مدیران فرهنگی و هنری کشور باید بدانند که اگر تا دیروز فریم عکاسی در تفهیم مفاهیم کارکرد داشت امروز سینما جای آن را گرفته است. در تمامی دنیا حکومت ها از سینما استفاده مفهمومی کرده و خواسته های حکومتی شان را از طریق آن القا می کنند. پس وای به حال نظامی که خودش را نظامی استراتژیک بداند و مدیران فرهنگی آن در باب استفاده از ابزار مهمی مانند سینما منفعل عمل کرده و منکر مفهوم «استراتژی» می شوند!

سیدزاده با تاکید بر اینکه متاسفانه در کشور ما به دلیل عدم برنامه ریزی و خط مشی ولایی، هریک از مدیران به راه دل خود می روند اظهار داشت: مشکل عمده و اساسی ما امروزه این است که سینمای ما هیچ گونه استراتژی برای ادامه حیات و بقای خود ندارد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و به تبع آن تمامی معاونت های زیر مجموعه اش هیچ گونه مانیفستی برای فرهنگ و هنر این مرز و بوم ندارند و همین امر باعث شده تا تکلیف و وظایف خود را کلا فراموش کنند.

این تهیه کننده ارزشی سینمای ایران در ادامه خاطرنشان کرد: تمامی مدیران عرصه فرهنگ و هنر می بایست فرمایشات و سفارشات حضرت آقا را فصل الخطابی برای تمامی فعالیت های خود بدانند نه اینکه آن ها را سهواْ‌ و یا عمدا نادیده بگیرند. چرا که مسلما مقام عظمای ولایت خلاء سینمای استراتژیک را حس کرده اند و ورود به این گونه سینمایی برایشان دغدغه است که بارها و بارها در فرمایشات شان تلویحأ به آن اشاره نموده اند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «پنالتی» افزود: مهمترین و باهوش ترین فرد در عرصه فرهنگ در کشور مقام معظم رهبری هستند. ایشان در عرصه سینما حرف هایی دارند که تمامی مدیران و دست اندرکاران سینمای ایران باید جلوی ایشان سرخم کنند و به جان دل به فرمایشات ایشان توجه کنند. اما مشکلی که در کشور ما وجود دارد این است که همه وقتی تنها چند کلام بحث های فنی می آموزند احساس می کنند درک شان از یک موضوع از همه بیشتر است.

وی ادامه داد: عدم توجه به «استراتژی» های کلی نظام متاسفانه باعث شده بخش فرهنگ در کشور ما کاملاْ بلاتکلیف باشد و مدیران فرهنگی ما هنوز به این درک و باور نرسیده اند که بلاتکلیفی فرهنگ می تواند به بخش های مهم مملکتی از جمله سیاست، اقتصاد و... هم آسیب های جدی وارد سازد.

سیدزاده  در عین حال تصریح کرد: آقای ایوبی گویا عصبانی هستند و از روی ناراحتی حرف هایی را زدند که در منش یک مدیر فرهنگی نیست! ایشان  قطعا خودشان به عنوان یک فرد اندیشمند می دانند که دنیا با «استراتژی» جلو میرود و با تعیین برخی سیاستها توسط رهبری در حوزه سینما، بکار بردن برخی الفاظ مانند «مغازه و دکان» برای دلسوزان و دغدغه مندان سینما واژگان شایسته ای نیست.

وی با تاکید بر اینکه اگر اکنون در کشور ما امکاناتی از قبیل سینما وجود دارد تمامی آن ها حاصل خون شهدا است اظهار داشت:‌ مدیران فرهنگی و هنری کشور ما به جای آنکه سینمای استراتژیک را نادیده بگیرند باید به آن توجه ویژه ای نشان داده و در عوض به برخی افراد بی هدف و چه بسا معاند نظام اسلامی که در سینمای ما مشغول سوء استفاده هستند اجازه کار ندهند.

معاون اسبق سینمایی حوزه هنری تأکید کرد: اگر مدیران ما دلسوز نظام اسلامی و ارزش های ولایی آن هستند باید برنامه ریزی برای دستیابی به سینمای استراتژیک مورد نظر مقام معظم رهبری که در اصل هایی همچون: بیداری اسلامی، دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، مقاومت و... خلاصه می شود برنامه ریزی جدی داشته باشند نه اینکه از آن به آسانی عبور کرده و خدای نکرده این مهم را به سخره بگیرند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «مرزی برای زندگی» در خاتمه این گفتگو افزود: متاسفانه رفتار غیر همسوی برخی مدیران سینمایی با انقلاب و دفاع مقدس باعث نزول تولیدات این گونه آثار شده به نحوی که مدتها است در سینمای ایران فیلم دفاع مقدس خوبی ساخته نشده که بتواند رضایت همگان را جلب کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.