یکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۰

سینماپرس و گپی با یک بازیگر پیشکسوت سینما

ثریا قاسمی: فیلمنامه‌های بی محتوا و نقش‌های حاشیه‌ای جایی برای امثال من در سینما باقی نگذاشته اند

ثریا قاسمی در نشست خبری فیلم سینمایی«پدر آن دیگری»

سینماپرس: ثریا قاسمی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون ایران که بعد از سال ها دوری از سینما با فیلم «پدرآن دیگری» ساخته یدالله صمدی به سینمای ایران بازگشت تصریح کرد: فیلمنامه های بی محتوا، آثار نازل و نقش های حاشیه ای و بی رنگ و لعاب دیگر جایی را برای حضور بازیگرانی که تمامی سال های جوانی شان را برای سینما خرج کرده اند باقی نمی گذارد.

بازیگر فیلم سینمایی «رستگاری در هشت و بیست دقیقه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: من به قصد خاصی از سینما دوری نمی کنم و شاید دلیل حضور متعدد من در فیلم ها و سریال های تلویزیونی داستان های بسیار بهتر آن هاست. متأسفانه این روزها در سینمای ایران همه چیز سردستی رقم می خورد و اگر برخی فیلم ها هم همچنان مانند سال ها قبل با نظم و دقت خاصی تولید می شوند نقش هایی ندارند که مناسب حضور من باشد.

وی ادامه داد: سینما آنچنان که در ذهن مردم عادی تصور می شود یک عنصر دست نیافتنی نیست و تنها از بیرون جلوه گری می کند و اگر کسانی به آن علاقمند هستند نمی دانند که حضور در سینما چه سختی هایی دارد. حضور در این عرصه انرژی بسیار زیادی را می طلبد. بازی در یک فیلم دانش می خواهد، استعداد می خواهد اما متاسفانه سینمای ما این روزها جولانگاه حضور برخی افراد شده که کمترین دانشی در این زمینه ندارند.

قاسمی با تأکید بر اینکه من تاکنون هرچه انجام داده ام برای مردم بوده است و امیدوارم آن ها از من راضی بوده باشند اظهار داشت: من و امثال من سال ها درس خواندیم و درس دادیم و برای سینما زحمت کشیدیم و هدف مان تنها جلب رضایت مخاطبان آثارمان بوده است. اما امروزه افرادی در سینمای ایران کار می کنند و حضور چشمگیر دارند که اصلاً مخاطب و مردم برایشان هیچ اهمیتی ندارد.

بازیگر سریال تلویزیونی «او یک فرشته بود» خاطرنشان کرد: من دوست دارم اگر نقشی را بازی می کنم مخاطب را از خود خسته و دل آزرده نسازم. من مایلم در نقش هایی حضور داشته باشم که در حاشیه نباشند و بتوانند مثل یک کلید برای یک قفل عمل نمایند! به همین دلیل بارها و بارها به کارگردانان و یا تهیه کنندگان محترمی که به من بازی در نقش های حاشیه ای را پیشنهاد داده اند گفته ام که شما اگر این شخصیت را از فیلمنامه تان حذف کنید چه اتفاقی در فیلم تان می افتد؟ من دوست دارم در نقش هایی حضور داشته باشم که در صورت حذف آن ها از فیلمنامه یک خلاء جدی و اساسی در فیلم احساس شود و فیلم الکن بماند.

این بازیگر پیشکسوت ادامه داد: البته این مهم بستگی به فعال بودن و یا ساکن بودن نقش ندارد! برای هنر و سینما و تلویزیون نمی توان نسخه نوشت و مثلاً گفت که من می خواهم در چنین نقشی حضور داشته باشم و بس! بلکه همان طور که گفتم یک نقش باید برای یک بازیگر پتانسیل و قابلیت های زیادی داشته باشد تا او را از ورطه تکرار و کلیشه شدن دور کند و از سوی دیگر بتواند مخاطبان را با خود همراه سازد.

وی افزود: مطمئناً اگر چنین نقشی در سینما به من پیشنهاد شود با جان و دلم بازی در آن را می پذیرم و برایم هیچ تفاوتی ندارد که در سینما حضور داشته باشم و یا در تلویزیون!

قاسمی در خصوص حضورش در این فیلم گفت: فیلمنامه «پدرآن دیگری» آنقدر از پتانسیل بالایی برخوردار بود که با کمال میل بازی در آن را پذیرفتم. 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.