جمعه ۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۳

توضیح دیرهنگام مدیران جشنواره فیلم فجر/ باکیده: اظهارات رئیس هیأت مدیره خانه سینما یا از سر بی معرفتی است یا بی انصافی!

فرهاد توحیدی و خانه سینما

سینماپرس: ناصر باکیده مدیر اجرایی جشنواره فیلم فجر سرانجام با گذشت هشت روز از پایان جشنواره فیلم فجر نسبت به خبر منتشر شده در برخی رسانه ها با عنوان "مسئولان جشنواره فقط ۵۰ کارت برای خانه ‌سینما فرستادند" نکاتی را بیان کرد.

به گزارش سینماپرس یه نقل از واحد ارتباطات و اطلاع رسانی سی و سومین جشنواره فیلم فجر، ناصر باکیده با اشاره به اینکه زمانی که خبر منتشره از طرف آقای فرهاد توحیدی را خواندم متعجب شدم گفت: با خواندن این مطلب از اینکه آقای توحیدی با چه استنادی در خصوص توزیع کارت های مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر سخنانی گفته بسیار شگفت زده شدم.

وی ادامه داد: طبق روال همه ساله کلیه کارت های مربوط به کاندیداها، صاحبان آثار، اهداکنندگان، هیأت های انتخاب و داوری، رسانه ها و... از طریق ستاد جشنواره توزیع می گردد که امسال نیز از ۱۵۰۰ کارت توزیع شده سالن اصلی و بالکن ۴۷۰ کارت برای استقرار نامزدهاو صاحبان آثارو اهدا کنندگان و هیات های انتخاب و داوری وهمراهانشان تحویل گروه تشریفات و اختتامیه گردید.

وی افزود: ۲۵۰ کارت برای مجموعه رسانه ها در نظر گرفته شد۱۰۰ کارت در اختیار تعدادی از هنرمندان و مشاهیرقرار گرفت . ۲۰۰ کارت برای موسسات برگزاری . ۶۰ کارت برای رایتل . ۱۰۰ کارت برای فعالان و کارشناسان شوراهای گوناگون ساخت و نمایش و ۱۰۰ کارت برای ادارات کل و وزارت ارشاد۱۵۰ کارت برای ستاد اجرایی و بولتن وستاد خبری وتعدادی هم در اختیار دبیرخانه قرار گرفت تا عند االزوم توزیع شود 

باکیده اظهار کرد:  به منظور تکریم اعضای محترم هیات مدیره و روسای صنوف خانه سینمانیز ۵۰ کارت برای خانه سینمابه اندازه دیگر موسسات برگزار کننده ارسال شد که متعاقب آن مدیرعامل محترم خانه سینما طی تماس تلفنی اظهار کردند چون این تعداد پاسخگوی تمام اعضا نیست و طبیعی هم هست که نباشد از بنده خواستند که ارسال برای صنوف نیز مستقیما از سوی جشنواره صورت گیرد و در لحن ایشان هیچگونه شائبه ای از گلایه مندی و اظهار نارضایتی وجود نداشت و حتی همراهی با ما نیز احساس می شد.

این مسئول تاکید کرد: با همین توافق دفتر خانه سینما اقدام به دریافت سهمیه هیات مدیره و شورای مرکزی انجمن بازیگران کردند و الباقی کارتها را که ۳۰ عدد بود به همراه لیست روسای صنوف برای دبیرخانه ارسال کردند؛ دبیرخانه نیز مستقیما در فرصت باقیمانده تا مراسم اختتامیه اقدام به ارسال و تحویل کارتهابرای کسانی که اسمشان درلیست های دیگر نبود کرد.

وی ادامه داد: این عکس العمل آقای توحیدی آن هم چند روز پس از پایان جشنواره بسیار سوال برانگیز است و ایکاش اگر مشکلی بود همان موقع عنوان می شد و پیگیر می شدیم.

مدیر اجرایی جشنواره یادآور شد: در نگاه نخست به گفتگوی منتشر شده آقای توحیدی در رسانه ها، احساس می شود که دبیرخانه جشنواره برای همه اهالی سینما تنها ۵۰ عدد کارت پیش بینی کرده که این غلط است. در این جشن برای صاحبان آثار، کاندیداها و همراهان، اهداکنندگان جوایز، صنوف، مشاهیر سینما و اهالی رسانه و فعالان سینمایی بالغ بر ۱۰۰۰ کارت از ظرفیت ۱۵۰۰ کارت توزیع شده است و ۵۰۰ کارت دیگر نیز در میان حامیان جشنواره، ستاد جشنواره اعم از ستاد خبری، بولتن، کارگزاران جشنواره، سازمان سینمایی، موسسات برگزار کننده تابعه سازمان سینمایی، شوراها و ادارات کل، دبیرخانه، میهمانان تقدیری از خانواده شهدا ارسال شده که همگی مرتبط به سینما و جشنواره اند و به تفکیک اطلاعات دقیق آن با همه جزییات موجود است .

وی اظهار داشت :ایکاش ایشان نارضایتی احتمالی خود را به عنوان یک همکار قدیمی همان موقع به بنده می گفتند. نمی دانم اسم این رفتار را بی معرفتی بگذارم و یا اینکه می خواهند کاسه و کوزه نیامدنشان را سر دفتر جشنواره ای که طی چندماه گذشته بدون کمترین حاشیه کارشان رابا نهایت دقت انجام داده اند خراب کنند که این هم بی انصافی است.

وی همچنین گفت: موضوع اینکه تعدادی از افراد حاضر در چنین آئین هایی هم سینماگر نیستند و سینمادوست هستند امری کاملا طبیعی است. بطور طبیعی همه کسانی که کارت دریافت می کنند چه از طریق خانه سینما باشد یا از ستاد جشنواره یا هر جای دیگر خودشان نمی آیند و بعضا کارتشان را به متقاضیان و علاقمندان به سینما می دهند.

به ترکیب افراد حاضر در جشن های خانه سینماهم دقت کنیداین موضوع را بیشتر از جشنواره فجر هم می بینید پس آقای توحیدی سعی نکنند این دلیل را ارائه کنند که مثلا کارت هارا به آنها ندادیم ونامناسب توزیع کرده ایم؟!

وی گفت :احتمالا خود دوستان هیات مدیره که نیامدند هم  کارتشان را به دیگران داده اند پس این موضوع خیلی غیرعادی نیست.

وی در خاطرنشان کرد: نمی دانم چه حکمتی است که در آستانه انتخابات هیات مدیره خانه سینما باید شاهد این اظهارنظرها و گفت و گوها باشیم؟

وی در پایان گفت : انتظار همه این بود که دوستان به احترام جشن ملی سینمای ایران و به احترام نامزدها که همکارانشان هستند و به احترام داوران و لااقل به احترام مردمی که رای هایشان را درصندوق خانه سینما ریختند حضوری فعال می داشتند و اگر گلایه ای هم بودکه مطرح نکردند بعدا مطرح می کردند چون این دوستان خودشان صاحب این جشن هستند واین رفتار خوبی نبود.

همچنین عزت علیزاده مدیر پشتیبانی فنی جشنواره فیلم فجر درباره اظهارات رئیس هیات مدیره خانه سینما در مورد صحبت های بهروز افخمی در تشکیک نتایج آرای مردمی ضمن تاکید بر سلامت شیوه برگزاری و روند اجرایی رای گیری گفت:براساس اعلام خانه سینما آئین نامه نحوه بررسی آراء مردمی امسال جشنواره، در اختیارهمه تهیه کنندگان بخش سودای سیمرغ قرار گرفته بود و همه تهیه کنندگان یا نمایندگان آنها از مواد آئین نامه مطلع بودندوبنابر مفاد آئین نامه سه تهیه کننده به عنوان کمیته ناظر بر سلامت و شمارش آراء نظارت می کردند که در زمان ها و رسانه های مختلف صحت و سلامت رای گیری مردمی و شمارش آن را تایید کردند.

وی بیان کرد: بنای ستاد جشنواره از ابتدای شروع به کار جشنواره حفظ شأن هنرمندان و سینمای ایران بود وسیاست جشنواره عبور از کنار برخی اظهارنظرهای بی اساس است که غلط بودنش نزد عام و خاص معلوم است که گه گاهی صورت می گرفت . خصوصا که در این مورد مدیر اجرای طرح رای گیری پاسخ ایشان را داد. معهذا اگرمی دانستیم آقای توحیدی ضروری می دانند ما هم واکنش نشان میدادیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.