چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۰

دستاوردهای جشن سینمای انقلاب/ ۹

نیرومند: سازمان سینمایی باید قاطعانه در برابر برخی فیلم های قبح شکن ایستادگی کند

حسین نیرومند*

سینماپرس: محمدحسین نیرومند گفت: برخی از سینماگران مایل هستند که خطوط قرمز نظام را نادیده گرفته و با قبح شکنی به ترویج فساد در جامعه بپردازند که سازمان سینمایی می بایست قاطعانه جلوی اکران آثار آنان را بگیرد.

این کارشناس فرهنگی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مسئله نفسانیت و ترویج عنصر سکس در برخی از فیلم های جشنواره سی و سوم آنقدر زیاد بود که تعجب بسیاری از دلسوزان نظام و انقلاب را برانگیخت؛ برخی از فیلمسازان با زیرکی های آشکار و نهان برخی نشانه ها و نمادها را در فیلم هایشان گذاشته بودند که رسماً ترویج فساد و فحشا بود. این مسئله که یک صحنه بی پروای جنسی در فیلمی دیده شود یا برای مخاطب تنها تصویرسازی ذهنی صورت پذیرد رسماً هیچ تفاوتی با هم ندارند و در هر صورت باید جلوی تولید و پخش اینگونه آثار گرفته شود.

وی با تاکید بر اینکه برخی از فیلمسازان و تهیه کنندگان سینما درصدد آن هستند تا با ترویج فعل حرام مخاطبان را به سالن های سینما بکشانند اظهار داشت: توصیه جدی من به تمامی این سینماگران این است که نباید با ترویج فعل حرام به فکر درآمدزایی برای گیشه سینماها بود. اینکه به اسم کار فرهنگی و با ترویج مسائل منافی عفت عمومی بخواهیم درآمد کلانی کسب کنیم مغایر با تفکرات و اندیشه های ناب اسلامی ما است و نباید باب تولید اینگونه فیلم ها در سینمای ایران باز شود.

مشاور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت های نهم و دهم در بخش دیگری از این گفتگو خاطرنشان کرد: آقای رضاداد به عنوان دبیر این دوره از جشنواره شعار پیش به سوی یک اکران خوب داده بودند که با توجه به فیلم های این دوره از جشنواره بعید می دانم چنین اتفاقی برای گیشه سینماها در سال آتی بیفتد.

نیرومند ادامه داد: اولین شرط اکران فیلم خوب، تولید فیلم های مخاطب پسند است و نمی توان با فضاسازی های رسانه ای به داشتن گیشه ای پر رونق امیدوار بود، فیلم باید ویژگی های جذب مخاطب را داشته باشد که اغلب فیلم هایی که امسال در جشنواره شاهد آن بودیم اغلب فیلم های هنری بودند که توانایی جذب مخاطب را ندارند و تنها به اشاعه دیدگاه های شخصی کارگردانان و فیلمنامه نویسان می پردازند که قطعاً مردم علاقه ای به تماشای چنین آثاری نداشته و بابت آن پولی را خرج نخواهند کرد.

این کارشناس فرهنگی سپس با تاکید بر اینکه اغلب فیلم هایی که در جشنواره سی و سوم حضور داشتند به طور کلی از اهداف و آرمان های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دور مانده بودند تصریح کرد: متاسفانه در مدیریت فرهنگی هنری کشور ما هیچ گاه مدیریت صحیحی وجود ندارد و همه آثار فرهنگی و هنری ما به سمت و سویی می روند که نه تنها فضیلتی برای آحاد افراد جامعه ندارند بلکه بعضاً با ارزش ها و آرمان های ما نیز مغایرت دارند.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: البته این مهم نه تنها در مبحث سینما، که در سایر رشته های هنری از جمله نقاشی و یا سایر هنرهای تجسمی نیز مشهود است و از آنجایی که من شخصاً هم در حوزه تولید کالای فرهنگی و هم در مدیریت فرهنگی نقش داشته ام می دانم که فاصله زیادی میان آن ها وجود دارد؛ این فاصله باعث می شود هرکس هر عملی را که دلش می خواهد انجام دهد که وجود چنین مسئله ای می تواند برای آینده کشور بسیار خطرآفرین باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.