سه‌شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۹

دستاوردهای جشن سینمای انقلاب/ ۵

اکثر فیلم های جشنواره فجر جذابیتی برای رفتن مردم به سینماها ندارند/ ترویج ناامیدی اقتصاد سینما را فلج می‌کند

حبیب الله بهمنی

سینماپرس: حبیب الله بهمنی تهیه کننده سینما در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: با توجه به فیلم هایی که در جشنواره فجر در برج میلاد دیدم و نظراتی که از سوی دیگر همکاران شاهد بودم امسال به غیر از ۲ یا ۳ فیلم، باقی فیلم ها جذابیتی برای کشاندن و رفتن مردم به سینما ندارند.

بهمنی با اشاره به برخی فیلمهای جشنواره فیلم فجر امسال خاطرنشان کرد: دلیل اصلی این مسأله که فیلمسازان به سمت ساخت فیلم های هنری و تجری رفته اند رها بودن سیستم مدیریتی است. مدیران باید سینما را سازماندهی کنند و آن را با نیازهای مخاطبان و صنعت سینما منطبق سازند.

وی اضافه کرد: مدیریت سینما اگر برآورد درستی از وضعیت سینما داشته باشد تلاش می کند که وضعیت موجود را با هماهنگ کردن کارگردانان، تهیه کنندگان، فیلمنامه نویسان و سرمایه گذاران نظم بخشد و آن ها را به سمت تولید آثار جذاب از لحاظ اقتصادی سوق دهد که از لحاظ فرهنگی نیز دارای شاخصه های مثبت باشد.

این تهیه کننده در ادامه این بحث افزود: وقتی سینما دچار رونق اقتصادی می شود که مدیریت سینما اشرافیت کاملی به مسائل روز سینما از جمله وضعیت موجود و نیازهای آن داشته باشد اما زمانی که این اتفاق رخ نمی دهد سینما رها شده و در دست جریان های جودجوشی افتاده که بی هدف از سر ذوق و سلیقه و گرایش های خودشان فیلم می سازند و چون به نیازهای سینما اشرافیت ندارند کاری می کنند که ناخودآگاه همیشه در سینمای ما رخ داده است.

بهمنی در ادامه اظهار داشت: در بخش اعظمی از فیلم ها اگرچه جو اجتماعی بر فضا غالب است ولی از زاویه ناامیدکننده و مأیوسی به مسائل توجه دارد. با وجود اینکه استراتژی نظام جمهوری اسلامی تلاش، امید و آینده نگری را مطرح می کند این نگاه در سینما به شکل مطلوبی بازتاب نداشته و اغلب فیلم ها در فضایی تیره و تار روایت می شوند. این یکی از اصلی ترین مشکلاتی است که سینمای ما با آن دست و پنجه نرم می کند.

وی تصریح کرد: به جای اینکه سینما در دست مسئولان باشد مسئولان هستند که خود را به سینما سپرده اند. صنعت سینما باید دارای گردش مالی باشد و در کنار این گردش مالی مهمترین مسأله تأثیر سینما در جامعه است. فیلم هایی که از یأس و ناامیدی می گویند حتی اگر با فروش خوبی روبرو شوند ما با دست خودمان برای پرورش یک جامعه ناامید سرمایه گذاری کرده ایم.

بهمنی با اشاره به لزوم اشرافیت کامل مدیریت سینما بر عناصر مختلف افزود: نیازهای سینما باید شناسایی شود و با تشکیل یک سازماندهی مناسب شرایط سیستم حمایتی رونق بخشیده شود. فیلمسازهای ما اندیشه خود را تبدیل به فیلم می کنند و در نتیجه با رها بودن سیستم مدیریتی، سینمایی خصوصی و بدون نظارت در  جامعه حاکم می شود که منبع ترویج یأس و ناامیدی است و این می تواند سیستم اقتصادی سینما را نیز تحت تأثیر خود قرار دهد و حتی آن را فلج کند

این تهیه کننده سینما در پایان اظهار داشت: امیدوارم سازمان سینمایی بتواند به این وضعیت سامان بخشد و سال آینده با کنار گذاشتن آزمون و خطاها شاهد فیلم های بهتری باشیم که قدرت جذب مخاطب را دارند و از طرفی نیازهای انقلابی ما را در جامعه منعکس می کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.