دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۸

دستاوردهای جشن سینمای انقلاب/ ۳

پورهاجریان: جشنواره امسال کم رمق بود/ روزهای خوبی را برای گیشه سینماها در سال ۹۴ پیش بینی نمی‌کنم

اصغر پورهاجریان*

سینماپرس: اصغر پورهاجریان تهیه کننده و طراح جلوه های ویژه سینمای ایران گفت:جشنواره سی و سوم به خودی خود بسیار کم رمق و بی انرژی و خالی از هرگونه شور و شعف و هیجانی برگزار شد.

تهیه کننده فیلم سینمایی «قرار بعدی همان جا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: من دوست داشتم پس از برگزاری جشنواره فیلم فجر با لحنی امیدوارانه در مورد این مهمترین رویداد سینمایی کشور حرف بزنم اما با توجه به اینکه فیلم های این دوره از جشنواره ثابت کردند که نمی توانند روزهای نویدبخشی را برای اقتصاد سینما لحاظ کنند، این مهم محقق نشد.

وی با اشاره به اینکه شاید تنها ۱۰ درصد از فیلم های تولید شده در سال ۹۳ بتوانند در زمان اکران با استقبال نسبی مخاطبان مواجه شوند اظهار داشت: این موضوع برای اقتصاد سینمای ما امری کشنده و مهلک است و می تواند باعث اضمحلال و مرگ سینمای ایران شود. ما در ایران سالانه حدود ۸۰ فیلم تولید می کنیم که همه آن ها باید در سینماها اکران شوند و اگر به صورت خوش بینانه تنها ۷ یا ۸ فیلم بتوانند در گیشه موفق شوند باز هم گیشه سینماهای کشور آسیب جدی خواهد دید که عوامل مختلفی از جمله نگاه های غلط مدیریتی می تواند مسبب آن باشد.

پورهاجریان خاطرنشان کرد: فیلمسازان ما غالباً جسارت ورود به حوزه های مختلف را ندارند و مرتباً در حال تکرار مکررات و افتادن در دام کلیشه ها هستند از سوی دیگر اقتصاد کم جان سینما و نبود بودجه کافی برای تولیدات ارزشمند آثار سینمایی باعث شده تا بسیاری از عوامل غیر حرفه ای به سینما راه پیدا کنند و فیلم های غیر استاندارد در سینما تولید شود که این مسئله باعث شده مانند گذشته به ساختار فیلم ها توجه لازم صورت نگیرد و اغلب آثار بسیار پایین تر از حد و اندازه های استاندارد تولید شوند.

طراح جلوه های ویژه فیلم سینمایی «آن ها هیچکس را دوست ندارند» ادامه داد: ضعف فیلمنامه ها هم یکی دیگر از موارد مهمی است که طی سالیان دراز ضربات زیادی را به سینمای ایران وارد کرده است که این مهم در سی و سومین جشنواره فیلم فجر بسیار مشهودتر از سال های گذشته رخ نمود و فیلمنامه های بسیار ضعیف و اغلب کلیشه ای باعث شد تا مخاطبان از تماشای آن ها گریزان شوند که به زعم بنده متولیان سینما باید در این زمینه یک آسیب شناسی جدی داشته باشند.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: البته در این میان من در آثار جشنواره سی و سوم جوانان را بسیار موفق تر از فیلمسازان پیشکسوت دیدم و فیلم های نسبتاً خوبی را از آن ها تماشا کردم. به عنوان نمونه فیلم سینمایی «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» ساخته آقای وحید جلیلوند فیلم بسیار موفقی است که در عین استقبال منتقدان و سینماگران قطعاً می تواند با اقبال عمومی نیز مواجه شود چرا که تمامی لازمه ها و استاندارهایی را که یک فیلم نیاز داشت در خود جمع آوری کرده بود.  من امیدوارم در سینمای ایران قاعده ای برای تولید فیلم ها مشخص شود که از آثار تولیدی از لحاظ کیفی در یک راستا قرار داشته باشند و از یک اندازه استاندارد پایین تر نیایند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.