سه‌شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۱

گام به گام با فیلم‌های فجر

«فرار از قلعه رودخان»؛ فاقد جذابیت لازم برای کودکان

فیلم سنمایی«فرار از قلعه رودخان»

سینماپرس: مهدی عصمتی/ «فرار از قلعه رودخان» فیلمی به کارگردانی غلامرضا رمضانی است که برای کودکان و نوجوانان امروزی کمترین جذابیتی ندارد.

غلامرضا رمضانی در جدیدترین اثر سینمایی خود همانند آثار پیشینش روی ساخت فیلمی جذاب برای کودکان و نوجوانان تمرکز کرده که این فیلم به دلیل نگاه عقب مانده فیلمساز برای مخاطبان امروزی از جذابیتی برخوردار نیست. داستانی کلیشه ای همراه با پرداخت بسیار ضعیف ساختار این فیلم به هیچ عنوان نمی تواند برای کودکان و نوجوانان امروزی که با هجوم گسترده کارتون ها و فیلم های کارتونی غربی که با کیفیت بسیار بالایی ساخته می شوند، جذاب باشد.

داستان فیلم «فرار از قلعه رودخان» به کارگردانی غلامرضا رمضانی به دانش‌آموزانی از شهرستان میبد می پردازد که همراه معلم خود به اردوی شمال رفته‌اند و معلم که به آنها قول دریا داده است به دلایلی به قول خود عمل نمی‌کند. تعدادی از دانش‌آموزان تصمیم می‌گیرند از قلعه رودخان برای رفتن به دریا فرار کنند که در میانه راه به افراد خلافکار برخورد می‌کنند و داستان ادامه پیدا می‌کند و در نهایت همه چیز به خیر و خوشی به پایان می رسد.

حوزه فیلم های کودک و نوجوان در تمامی جهان یکی از حوزه های بسیار مهم و مطرح است که دولت ها توجه ویژه ای به آثار تولید شده در این زمینه می کنند اما متاسفانه سینمای ایران نزدیک به دو دهه است که به طور کلی از این حوزه غافل مانده و علیرغم تمامی شعارهایی که مدیران سازمان سینمایی و دست اندرکاران سینمای کودک برای رشد و بهسازی کیفیت آثار تولیدی در این بخش داده اند نتوانسته مانند دهه ۶۰ که دوران طلایی برای سینمای کودک قلمداد می شد، تاثیری در رشد و اعتلای آن داشته باشد.

یکی از نکات مهم فیلم های کودک و نوجوان داشتن لحظاتی شاد، فانتزی و مفرح است که خوشبختانه این مهم در«فرار از قلعه رودخان» به خوبی به تصویر کشیده شده است و حتی در لحظاتی از فیلم برای مخاطبان بزرگسال احساس نوستالژیکی را نسبت به سینمای کودک نزدیک به دو دهه قبل به وجود می آورد اما متاسفانه داستان این فیلم به صورت داستان های کلیشه ای بسیار قدیمی و فارغ از هرگونه جذابیتی است و سرگرمی لازم را برای مخاطبان هدف خود فراهم نیم کند.

رمضانی در این فیلم تنها سعی داشته با توجه به محل لوکیشن های خود تصاویری زیبا و کارت پستال گونه از طبیعیت زیبای شمال و به ویژه قلعه رودخان را نشان دهد که این جاذبه های بصری نمی تواند برای مخاطبان جذاب باشد. چرا که اگر مخاطبی احساس نیاز به دیدن تصاویری زیبا داشته باشد مسلماْ به جای دیدن یک فیلم داستانی به سمت دیدن یک فیلم مستند در رابطه با طبیعت خواهد رفت! از سوی دیگر استفاده از تیپ سازی و کلیشه پردازی های بیش از حد و عدم وجود قهرمان در این اثر (که لازمه ای برای تمامی فیلم های کودک است) و همچنین شکل نگرفتن درام باعث افت کیفی این فیلم شده است و آن را به حد برخی از آثار تلویزیونی که در استودیو ها برای کودکان ساخته می شوند تنزل بخشیده است!

این فیلم فارغ از هرگونه نقطه اوجی در داستان خود است و گره گشایی فیلمنامه هم برخلاف فیلم های کودک بسیار منفعلانه و ساده انجام می شود. همچنین شعاری بودن بیش از حد فیلم یکی دیگر از نقاط ضعف آن محسوب می شود. اینکه شاگردان از دستور مربیان خود سرپیچی می کنند به دلیل این سرپیچی با مشکلاتی مواجه شده و مجبور به انجام کارهای خلاف می شوند و بعد نادم شده و به یکباره از انجام کارهای خود پشیمان می شوند نه تنها جنبه آموزشی نداشته بلکه باعث می شود مخاطب از فیلم اصطلاحاْ پس بزند و با آن ارتباطی برقرار نکند!
 

نظرات

  • ۱۳۹۵/۰۹/۱۱ - ۲۲:۱۳
    0 0
    بيخود ترين فيلي كه ميشه براي كودكان ساخت

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.