چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۱

ادامه اعتراض اتحادیه ویدئو رسانه به وزارت ارشاد

از نفوذ «شاه نشین‌های نور چشمی» تا اصرار سازمان سینمایی بر خروج ارز از کشور در شرایط تحریم؛ چه کسی پاسخگوست؟

اتحادیه ویدئو رسانه*

سینماپرس: در پی انعکاس اخباری پیرامون وضعیت بلاتکلیف سازمان سینمایی در خصوص فیلم های فاقد کپی رایت (میجر) از یکسو و نمایش فیلم های یاد شده در پردیس های سینمایی و برخی فرهنگسراها در روزهای اخیر، اتحادیه شرکتهای ویدئو رسانه (سینمای خانگی) ایران بیانیه تندی خطاب به مدیران سازمان سینمایی صادر کرد.

به گزارش سینماپرس متن این اطلاعیه به این شرح است:

در پی رویکرد اخیر برخی دست اندرکاران شریف رسانه های گروهی به مساله فیلم های میجر و کپی رایت در شبکه نمایش خانگی و همچنین ادامه فرافکنی های مدیر کل محترم نمایش خانگی در این زمینه که در سایه بی توجهی سازمان سینمایی در ماههای اخیر بر شدت آن افزوده شده و همچنین عدم ثبات در دیدگاهها، تغییر مکرر سیاستها و تصمیم گیری ها و عدم مدیریت صحیح نامبرده که سبب آشفتگی وضعیت بازارنمایش خانگی و ایجاد زمینه های شکاف و تفرقه در بین دست اندرکاران این شبکه شده است، اتحادیه شرکتهای ویدئو رسانه (سینمای خانگی) ایران با ارج نهادن به زحمات و توجه روزافزون دست اندرکاران محترم رسانه های گروهی به شبکه نمایش خانگی که نتیجه شناخت دقیق و صحیح ایشان از این صنعت تاثیر گذار و حامی سینمای ایران است، لازم می داند نکاتی را برای ثبت در تاریخ، یادآوری به برخی مدیران و سیاستگذاران بعضا فراموشکار سینمای ایران، اطلاع مردم شریف و علاقه مندان نمایش خانگی و همچنین آگاهی اهالی محترم سینمای کشور برساند: 

۱- حرکت و فعالیت هوشمندانه و مخرب برخی مدیران سینمایی در تغییر مسیر فکری و توجه مخاطبان عام و خاص از مساله  بسیار مهم ورشکستگی صنعت نمایش خانگی و بیکاری قریب الوقوع بیش از دویست هزار تن از افرادی که به شکل مستقیم و غیر مستقیم در این صنعت مشغول به کارند به موضوع  قدیمی و پیش پا افتاده فیلم های حمایتی فاقد کپی رایت که اصطلاحا میجر نامیده می شود بسیار قابل تامل است. اتحادیه شرکتهای ویدئو رسانه ایران در این زمینه مساله اصلی را بحران فراگیر به وجود آمده ناشی از بی تدبیری و سوء مدیریت بخش دولتی شبکه نمایش خانگی به همراه موضوع کپی رایت و مساله فرعی را فیلم های میجر می داند و تاکنون در نشست های مکرر و مکاتبات بی شمار با مدیران ارشد و میانی سازمان سینمایی اعتراض خود را نسبت به اجبار خرید رایت فیلم های خارجی از سوی سازمان سینمایی به دلایل متعددی از جمله: قانون دفاع از حقوق مولفان و مصنفان، عدم عضویت جمهوری اسلامی ایران در کنوانسیون بین المللی کپی رایت، اظهار نظر صریح جناب آقای جنتی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در تاریخ ششم اردیبهشت ماه ۹۳ با این مضمون که:" ایران درباره پیوستن به کپی‌رایت به جمع‌بندی نرسیده‌ است. " به انضمام نظرات صریح رهبر معظم انقلاب مبنی بر به مصلحت ندانستن خرید آثار از کمپانی های غربی با توجه به برخی تحریم ها و رفتارهای خصمانه آنان با مواضع نظام جمهوری اسلامی در پاسخ به دو استفتای بعمل امده در دهه هفتاد و همچنین سال ۹۳، اعلام کرده است.

۲- در همین زمینه مدیر کل نمایش خانگی سازمان سینمایی تنها با استناد به آیین نامه ای مربوط به حدود ۲۱ سال قبل که در زمان وزارت آقای علی لاریجانی مصوب شده و خرید کپی رایت را اجباری دانسته به شدت با ارائه مجوز برای آثار خارجی فاقد رایت مخالفت کرده و بر خرید رایت عناوین مختلف خارجی سینمایی اصرار و اجبار می کند. ذکر چند نکته نیز در اینجا لازم است:

الف) چرا سازمان سینمایی در پی لغو و  یا به روز سازی آیین نامه ای که بیش از دو دهه قبل و بنا به شرایط و مقتضیات همان زمان (و البته بر خلاف قوانین موجود) نوشته شده اقدام نکرده و با شدت و حدت تما م در پس همین آیین نامه پنهان شده است؟

ب) چرا سازمان سینمایی به ناگاه و بعد از موج سازی رسانه ای و بمباران مکاتباتی چند تن از شاه نشین های شناخته شده سینمای ایران (که ظاهرا در دوره کنونی جزو نورچشمی های سازمان محسوب می شوند) به فکر صدور دستور الزام و اجبار خرید رایت فیلم های خارجی افتاده است؟

ج) چرا سازمان سینمایی می خواهد تنها برای آنکه در سطح بین الملل و نزد غربی هایی که رسماً با حکومت ما دشمنی و عناد دارند  از سویی وجهه ای مثبت از خود ارائه دهد  و از سوی دیگر به درخواست شاه نشین های نورچشمی سینمای ایران لبیک گفته باشد اصرار به خرید رایت فیلم ها می کند؟

۳- عمده عناوین فیلم های خارجی سینمایی محصول کمپانی های غربی و آمریکایی هستند که به دلیل قوانین ناعادلانه تحریم کشورمان حق هیچگونه مبادله ای با جمهوری اسلامی ایران را ندارند. این کمپانی ها رایت کلی عناوین خود در حوزه خاورمیانه را عمدتا به واسطه ها و دلالان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و برخی کارگزارانشان واگذار کرده و در اکثر قریب به اتفاق این قراردادها صراحتا قید می کنند: رایت این اثر متعلق به شرکت ... در حوزه خاورمیانه به جز ایران است. بنابر این اکثر قریب به اتفاق رایتهایی که اصطلاحا اینگونه فروخته می شود نیز جعلی است.

۴- اصرار سازمان سینمایی بر خروج سالانه مقادیر هنگفتی ارز از کشور در شرایط ناشی از تحریم چیست؟ مگر نه اینکه ریاست محترم سازمان سینمایی در اظهارات اخیر خود سال ۹۴ را سال ریاضت اقتصادی سینما خوانده اند؟ و اساسا چرا باید ارز کشور به اجبار سازمان سینمایی در این شرایط به جیب دلالان کشورهای حوزه خلیج فارس و برخی واسطه های معلوم الحال صهیونیست سرازیر شود؟

۵- اساسا چرا این اصرار و اجبار در سایر معاونتها و زیر مجموعه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود ندارد؟ به راستی باید بپذیریم که  زیر مجموعه های این وزارتخانه از قوانین یکسانی پیروی نکرده و خود راسا قانون تعیین می کنند؟ چرا در حوزه هایی مانند کتاب و نرم افزار هم این اجبار وجود ندارد؟

۶- با وجود نظرات صریح مقام معظم رهبری در خصوص کپی رایت و همچنین دیدگاه وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه ریشه های عمل نکردن و بی توجهی به نظرات رهبری، قانون اساسی و دیدگاه مقام عالی وزارت  ارشاد را می بایست در چه عوامل و دلایلی جستجو کرد؟

در پایان لازم است تنها به ذکر این نکته  تلخ بسنده کنیم: با وجود اصرار مسئولان سازمان سینمایی مبنی بر اینکه فیلم های میجر اصلی ترین و تنها دلیل نارضایتی دست اندرکاران شبکه نمایش خانگی است، و سمت و سو دادن اذهان عمومی به این مساله، برابر آمار و تحقیقات بعمل آمده ظرف چهار ماه اخیر که از دستور سازمان سینمایی مبنی بر الزام خرید رایت عناوین خارجی گذشته و در کنار آن عدم وجود برنامه های مدون و عملیاتی توسعه صنعت نمایش خانگی از سوی سازمان سینمایی و مدیر کل مربوطه، سهم ۹۰ درصدی سال ۹۱ قاچاقچیان و کپی کاران از بازار نمایش خانگی  به ۹۶ درصد در سال ۹۲ و هم اینک به ۵/۹۷ درصد رسیده و برخی سودجویان نیز با استفاده از همین وضعیت آشفته به سود آوری های کلان خود مشغولند و صنعت نمایش خانگی نیز بحرانی ترین روزهای خود را تجربه می کند.

اتحادیه شرکتهای ویدئو رسانه (سینمای خانگی) ایران در روزهای آینده بخش های دیگری از این واقعیت تلخ را به اطلاع عموم مردم، اهالی رسانه و دست اندرکاران سینمای ایران می رساند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.