جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۹

یک کارگردان انیمیشن در گفتگو با سینماپرس:

انیمیشن در ایران هنوز به«صنعت» تبدیل نشده است/ مسئولان برای تأمین نیاز اقتصادی انیماتورها فکری کنند

سلمان خورشیدی

سینماپرس: سلمان خورشیدی کارگردان انیمیشن اظهار داشت: فیلم های انیمیشن به هر نحوی که امکان دارد توسط فیلمسازان ساخته می شوند اما جایی برای ارائه ندارند؛ انیمیشن از لحاظ اقتصادی برای کسانی که شغلشان این است پاسخگو نیست و هنوز به صنعت تبدیل نشده است. مسئولان باید به فکر صنعتی کردن انیمیشن باشند و حرکت هایی را در این راستا آغاز کنند.

خورشیدی در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: باید در جهت گسترده شدن سینمای انیمیشن ایران گامهای بیشتری برداشت که این مسئله نیازمند اعتماد و حمایت مسئولان است. در همه جای دنیا بخش اعظمی از گیشه سینماها در فروش فیلم های انیمیشن تأمین می شود.

وی افزود: باید حمایت و مدیریت بهتری در این حیطه صورت گیرد تا تهیه کننده های بخش خصوصی نیز برای سرمایه گذاری در فیلم های انیمیشن ترغیب شوند. در سینمای داستانی تهیه کننده های خصوصی به فروش فیلم ها فکر می کنند و حوزه کودک این مسئله را با فروش فیلم هایی مثل «کلاه قرمزی» و «شهر موشها» ثابت کرده است که می تواند به گیشه ها رونق بسیاری بخشد اما به دلیل مدیریت ضعیف مسئولان، به سینمای انیمیشن توجهی نمی شود.

وی ادامه داد: برای تولید در بین فیلمسازان پتانسیل بسیار بالایی وجود دارد اما حجم تولید به سمت خوبی حرکت نمی کند.

این کارگردان در ادامه این بحث خاطرنشان کرد: آغاز راه اندازی این پتانسیل در بخش تولید از بخش های کوچک مثل ساخت تیزر و فیلم های کوتاه آغاز می شود. برای ارائه فیلم های انیمیشن سه بخش سینما، تلویزیون و شبکه نمایش خانگی وجود دارد که در بین آن ها شبکه نمایش خانگی از همه رونق بیشتری دارد.

کارگردان فیلم «سکو» در ادامه اظهار داشت: سینمای انیمیشن ثابت کرده است که علاوه بر کودکان و نوجوانان می تواند برای بزرگسالان نیز جذاب باشد و از طرفی اکثر مخاطبان این فیلم ها با خانواده به سینما می آیند و این در رونق بخشیدن به گیشه سینماها بسیار تأثیرگذار است.

خورشیدی در ادامه با اشاره به وضعیت سینمای انیمیشن در دنیا خاطرنشان کرد: سینمای ما با سینمای جهان تفاوت های بسیاری دارد. هالیوود به عنوان یک قطب بزرگ در صنعت انیمیشن محصولات بسیار با کیفیتی را ارائه می دهد اما با وجود فاصله بسیار زیاد ما از لحاظ تکنیکی با این سینما، من این اطمینان را دارم که کیفیت آثار انیمیشن سازان ما می تواند در حدی باشد که مخاطبان را دلزده نکند و به سینماها بکشاند.

وی در ادامه این بحث افزود: ما زمانی در این بخش به تکامل می رسیم که موانع و مشکلات را با آرامی کنار بگذاریم. یکی از بخش های مهم در کیفیت بخشیدن به یک اثر انیمیشن فیلمنامه خوب است و مطمئناً مخاطب با توجه به داستان جذاب به دیدن یک فیلم می رود که با توجه به این مسئله باید توجه بیشتری به فیلمنامه های انیمیشن شود.

این کارگردان در ادامه با اشاره به نقش جشنواره ها اظهار داشت: فیلمسازان در جشنواره ها می توانند خود را به اثبات برسانند اما جشنواره ها معمولاً به جایگاهی برای اثبات مدیران تبدیل شده اند. از نظر من مسئولان تنها به بودجه دادن فکر نکنند چرا که کمبود بودجه تنها مشکل سینمای انیمیشن نیست. جشنواره ها باید با دقت و حساسیت بیشتری برگزار شوند و مسئولان از تعدد بیش از حد آن ها بکاهند و مسیر و هدف جشنواره ها را مشخص کنند.

خورشیدی در ادامه این بحث خاطرنشان کرد: دولت در ابتدا باید چارچوب درست و مشخصی به صنف انیمیشن سازان بدهد. این صنعت در کشور ما متولی مشخصی ندارد و یکی از دلایلی که از لحاظ حمایتی کنار گذاشته شده است می تواند همین مسئله باشد.

کارگردان فیلم «سرآشپز» در پایان خاطرنشان کرد: مسئولان باید کارگردان ها و انیماتورها را جدا کرده و در رده بندی های مختلف قرار دهند و به سیستم انیمیشن نظامی واحد ببخشند، تولیدات را از لحاظ کیفی طبقه بندی کنند و نظارتی کامل بر کیفیت داشته باشند. عدم نظارت بر این مسائل باعث شده تا انیماتورهای ما بیکار شده و مشغول کارهای دیگر شوند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.