سه‌شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۴

در جلسه نقد و بررسی فیلم

شاه حاتمی: «مذاکرات مستقیم آقای عبدی» نقد فراجناحی یک رفتار است

ری لیوتا

سینماپرس: علی شاه حاتمی کارگردان فیلم سینمایی«مذاکرات مستقیم آقای عبدی» در جلسه نقد و بررسی فیلمش در فرهنگسرای گلستان گفت: مردم ما معمولا در مورد مسائل مختلف اجتماعی و سیاسی اظهار نظر می‌کنند و موضوعات مختلف را مورد تحلیل قرار می‌دهند به همین خاطر تصمیم گرفتم در این فیلم به شکل فراجناحی به این مسئله بپردازم و این موضوع را مورد نقد قرار دهم.

به گزارش سینماپرس، عصر روز دوشنبه هفتم مهرماه  ششمین جلسه نقد و بررسی فیلم «مذاکرات مستقیم آقای عبدی» با حضور علی شاه حاتمی «نویسنده و کارگردان»، حلال چاوشیان «تهیه کننده » و اکبر عبدی «بازیگر» برگزار شد.

شاه حاتمی: این فیلم ، یک نقد فراجناحی است

محمدرضا لطفی منتقد و مجری در ابتدای این برنامه با طرح این سوال از شاه حاتمی که ساخت فیلم‌هایی نظیر «مذاکرات مستقیم با اکبر عبدی» ریسک زیادی را می‌طلبد. و جسارت بالایی را می‌خواهد چرا که مخاطب معمولا نسبت به این سبک آثار سلیقه یا برخورد می کند  گفت؛چه شد که تصمیم گرفتید با این سابقه کاری چنین اثری را بسازید؟

 شاه حاتمی در پاسخ به این سوال تصریح کرد:در سینمای ما ساخت فیلم‌هایی با رویکرد «مذاکرات مستقیم آقای عبدی» که نگاهی سیاسی به مسائل را دارند کار ساده‌ای نیست  اما با این اوصاف نیاز ساخت این فیلم را حس کردم و بر این باور بودم این کار می تواند با توجه به شرایطی که کشور ما در ان قرار دارد مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد. مردم ما معمولا در مورد مسائل مختلف اجتماعی و سیاسی اظهار نظر می‌کنند و موضوعات مختلف را مورد تحلیل قرار می‌دهند به همین خاطر تصمیم گرفتم در این فیلم به شکل فراجناحی به این مسئله بپردازم و این موضوع را مورد نقد قرار دهم و مسائلی را که در جامعه وجود داشته را از زبان یک هنرمند بشنویم و  نگاه منتقدانه  به  مسائل روز داشته باشیم.

چاوشیان: «مذاکرات مستقیم آقای عبدی» در سینمای ما به ماندگاری می‌رسد

 مجری این برنامه  از چاوشیان پرسید با توجه به اینکه این فیلم تک لوکیشن و تک بازیگر است و این احتمال  می‌رفت که نتواند در گیشه مخاطبان زیادی را با خود همراه کند، چه شد که تصمیم گرفتید  تهیه کنندگی آن را بر عهده بگیرید فیلمنامه شما را برای این کار ترغیب کرد با به شاه حاتمی اعتماد داشتید؟

 چاوشیان در پاسخ به این سوال گفت: سال‌هاست که علی شاه حاتمی را می‌شناسم و در طول این سال‌ها به توانایی و دانش ایشان در زمینه فیلمسازی پی بردم. وقتی صحبت از ساخت این اثر مطرح شد شک نداشتم با وجود سختی‌هایی که این کار دارد ایشان به خوبی از پس ساخت  آن بر می‌آیند به همین خاطر با خیال راحت تهیه کنندگی آن را برعهده گرفتم، هر چند که بر خلاف ظاهر فیلم،که ساده به نظر می‌رسد  این کار به لحاظ اجرایی کار سختی بود.   خوشبختانه ما در این کار با یک تیم حرفه‌ای همکاری کردیم و همین  همکاری باعث شده نتیجه کار هم با دانش علی شاه حاتمی به آن چیزی که مد نظرمان بود نزدیک شود. هر چند که روند ساخت این فیلم نسبت به دیگر آثاری که در  لوکیشن‌های مختلف با  تعداد بازیگر زیاد فیلمبرداری می‌شود  به خاطر حساسیت‌هایی که در آن وجود داشت      طولانی‌تر بود اما این اثر در سینمای ما به دلیل نوآوری که دارد می‌تواند به یک ماندگار بدل شود.

شاه حاتمی: جز عبدی هیچ کس نمی‌توانست این نقش را بازی کند

شاه حاتمی در ادامه برنامه در پاسخ به این سوال مجری که آیا این فیلمنامه را بر اساس توانمندی اکبر عبدی نوشته شده یا   بازیگر دیگری می توانست این نقش را بازی کند گفت: بی‌تردید هیچ کس دیگری به حز عبدی نمی‌توانست این نقش را بازی کند. او در تاریخ سینمای ایران یک بازیگر بی‌نظیر است و ما  بازیگر نظیر او را نداریم که بتواند در نقش‌های مختلف بدرخشد و بازی‌های خوبی را ارائه دهد.زمانی که تصمیم گرفتم یک فیلم تک پرسوناژ را بسازم فکر کردم تنها کسی که می‌تواند نود دقیقه مخاطب را با خودش همراه کند ایشان است و خوشحالم از اینکه او بازی در این کار را قبول کرد و به خوبی از پس ایفای این نقش بر آمد.

اکبر عبدی در مورد حضورش در این فیلم گفت:علی شاه حاتمی را از  سالها قبل می شناختم و نسبت به توانایی او در عرصه فیلمسازی شناخت داشتم. سالها قبل برای بازی در سریال «خوش رکاب» از من دعوت به عمل آورد ، اما در آن مقطع امکان حضورم در  آن اثر فراهم نشد اما خوشبختانه این کار با بازی محمد کاسبی به خوبی دیده شد،  وقتی ایشان برای بازی در فیلم  «مذاکرات مستقیم آقای عبدی » از من دعوت کردند. به من گفتند ما قصد داریم یک فیلم سخت و متفاوت را بسازیم . می‌خواهیم که در این  اثر حضور پیدا کنی، اما چون این کار، اثری دلی است نمی‌خواهیم برای بازی در آن فشاری روی تو باشد و می‌خواهیم با برنامه ریزی خودت این نقش را ایفا کنی، صحبت‌ها او مرا به شدت دلگرم کرد حس کردم، بعد از سال‌ها می‌خواهد فیلمی جدا از فضا پادگانی و دلی ساخته شود. به همین خاطر با عشق و علاقه بازی در این کار را پذیرفتم هر چند که از ابتدا می‌دانستم بازی در این کار قمار بزرگی است و ممکن است این اثر در اکران مهجور واقع شود. شاه حاتمی تسلط زیادی را در ساخت این اثر داشت او می دانست که دقیقا از این فیلم چه می خواهد به همین خاطر مدام تاکید می کرد که من از تو بازی نمی خواهم بلکه می خواهم در این اثر زندگی کنی و خودت باشی. آنهایی که تجربه بازیگری دارند می دانند که هیچ چیزی به اندازه اینکه بازیگر بازی نکند و خودش باشد سخت نیست. اما با هدایت شاه حاتمی من این کار را در فیلم «مذاکران مستقیم آقای  عبدی » انجام دادم.ما حدود هشت روز فیلمبرداری داشتیم و من باید در یک تابوتی می‌خوابیدم و بدون آن‌که اکتی داشته باشم نود دقیقه نقشم را  ایفا  می‌کردم. این کار  اصلا ساده نبود اما  جذابیت‌هایی که  در آن وجود داشت باعث شد   سختی‌های این کار برایم کم شود.  مردم ما همانطور که آقای شاه حاتمی اشاره کردند به همه مسائل نگاه سیاسی دارند و همه افراد از کاسب کار گرفته تا راننده ، معلم ، دکتر و ... همه سعی در تحلیل اتفاقات سیاسی را دارند در حالی که تخلیل این رخدادها به دانش و سواد نیاز دارد . ما سعی کردیم با این  اثر اتفاقات روز کشورمان را مورد  نقد  قرار دهیم.

در پایان این مراسم با اهدای لوح تقدیر و هدایا از عوامل فیلم « مذاکرات مستقیم آقای عبدی» تجلیل شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.