سه‌شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۷

«ارشک رفیعی» از فیلم احمد رمضان زاده می‌گوید

جنایت«حلبچه»؛ الهام بخش آهنگساز«حکایت عاشقی»/ ارکستری بزرگ برای اجرای موسیقی کردی

ارشک رفیعی

سینماپرس: «ارشک رفیعی» آهنگساز فیلم سینمایی «حکایت عاشقی» به کارگردانی «احمد رمضان‌زاده» گفت: برای ساخت موسیقی این فیلم از فاجعه بمباران شیمیایی حلبچه الهام گرفتم و داستان عاشقانه‌ای که از ابتدا تا انتها در فیلم جاری است خیلی برایم جذاب بود.

به گزارش سینماپرس، «ارشک رفیعی» آهنگساز فیلم سینمایی «حکایت عاشقی» در مورد ساخت موسیقی این فیلم که در بخش رقابتی «سودای سیمرغ» سی‌وسومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به نمایش درمی‌آید؛ گفت: با دوستانی همچون؛ «فرید الهامی»، «صابر نظرگاهی» و ... که موسیقی کردستان را خیلی خوب می‌شناسند و سالها در این زمینه فعالیت کرده‌اند و در این کار نیز به بنده خیلی کمک کردند با همدیگر مشورت کردیم و نهایتاً به این نتیجه رسیدیم که تم کار را به سمت موسیقی کُردی ببریم حتی برای موسیقی متن هم ما تلاش کردیم که از تم‌های موسیقی کُردی استفاده کنیم. موسیقی این فیلم با ارکستر بزرگ ضبط شده است ولی محوریتش را بر پایه ساز دیوان گذاشتیم.

این آهنگساز در ادامه افزود: چون موضوع این فیلم در اصل مربوط به کردهای حلبچه است؛ تلاش کردیم به آن سمت از موسیقی برویم و امیدوارم که موسیقی آن خوب درآمده باشد. در حال حاضر نیز که با دوستان همکار، از جمله؛ تهیه‌کننده، تدوینگر، کارگردان و ... این فیلم را دیده‌ایم، ظاهراً موسیقی خوبی درآمده است.   

وی همچنین گفت: این برای من جالب بود که انگار دین ویژه‌ای در میان همه اقوام ایرانی و بخصوص کُردها چه ایرانی و چه عراقی در مورد حلبچه وجود دارد و موقعی که صحبت از ضبط اثری برای حلبچه شد؛ اتحاد، همدلی و همراهی خیلی جالبی پیش آمد که در حال حاضر در موسیقی کنونی که در آن کار می‌کنیم کمتر شاهد آن هستیم. 

رفیعی در مورد استفاده از موسیقی کُردی برای ساخت این اثر سینمایی گفت: به دلیل مقام‌هایی که در موسیقی کُردی وجود دارد این نوع موسیقی، جزو موسیقی‌های شاخص ایران محسوب می‌شود؛ در کنار این، حضور آهنگسازان، خوانندگان و نوازندگان برجسته کُرد و تأثیری که بر روی موسیقی سنتی ما گذاشته‌اند و متقابلاً از موسیقی سنتی نیز تأثیر پذیرفته‌اند؛ موسیقی کُردی خیلی موسیقی جدی به نظرم می‌رسد و عاشقانه آن را دوست دارم.

آهنگساز فیلم سینمایی «حکایت عاشقی» در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: موضوع این فیلم، راجع به یک فاجعه جهانی است و هر کسی در هر گوشه از این کره خاکی می‌داند که بمباران شیمیایی حلبچه چه فاجعه وحشتناکی است؛ یعنی عظمت این فاجعه اینقدر زیاد است که شاید در تولید یک فیلم، یا ساخت یک قطعه موسیقی و یا هر هنر دیگری و یا ورای هنر، نمی‌توان عمق و ابعاد آن را نشان داد. در واقع برای ساخت موسیقی فیلم سینمایی «حکایت عاشقی» از فاجعه حلبچه الهام گرفتم. ما در ساخت موسیقی این فیلم در حد بضاعت خودمان تلاش کردیم و کماکان جای کار بر روی این فاجعه خیلی وحشتناک بشری وجود دارد.

«ارشک رفیعی» در پایان اظهار داشت: بایستی این فاجعه را بشناسیم چون هیچگاه قدیمی نمی‌شود؛ یعنی هر وقت که به آن نگاه می‌کنیم یک درد عمیق تازه‌ای در آن وجود دارد. به امید اینکه این اتفاق دهشتناک برای هیچ کسی در هیچ کجای دنیا نیافتد. چون این، فراتر از هر قومیت، ملیت و یا هر نژادی است و کسی باور نمی‌کند که چنین اتفاقی افتاده، ولی متأسفانه واقعیت دارد و اتفاق افتاده است.

اخیراً موسیقی فیلم سینمایی «ایران برگر» به آهنگسازی «ارشک رفیعی»، به خوانندگی «شهرام ناظری» و به کارگردانی «مسعود جعفری جوزانی» آماده نمایش شده است و در بخش رقابتی «سودای سیمرغ» سی‌وسومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر روی پرده می‌رود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.